62 درصد شرکت‌های فناوری کمتر از 3 ماه توان ادامه دارند

رسانه کلیک - وزیر ارتباطات گفت: «آمار ما می‌گوید ۶۲ درصد شرکت‌های حوزه فناوری کمتر از سه ماه با این شرایط توان ادامه دارند. همچنین ۳۲ درصد شرکت‌ها نهایتا تا پایان سال می‌توانند بقا داشته باشند.»

62 درصد شرکت‌های فناوری کمتر از 3 ماه توان ادامه دارند

مراسم روز جهانی ارتباطات با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر ارتباطات و بیش از ۸۰۰ نفر از مسوولین، فعالان و خبرنگاران کشور برگزار شد.

وزیر ارتباطات در ابتدای این مراسم با تاکید بر این نکته که بستر ارتباط مجازی این مراسم توسط یک شرکت ایرانی فراهم شده است به شرح اقدامات وزارت ارتباطات در این مدت پرداخت.

وی گفت:‌ «در دو سال گذشته چالش‌هایی را پشت سر گذاشتیم که تا به حال نظیر آن ها را شاهد نبودیم. ضمن این که شیوع ویروس کرونا سختی ها و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرد اما از طرف دیگر فرصتی ایجاد کرد تا کارهایی که قرار بود طی یک سال آینده انجام بدهیم را ظرف مدت سه ماه به نتیجه برسانیم. در هر کدام از چالش هایی که در کشور به وجود آمد وزارت ارتباطات وارد موضوعات مختلف شد و در آن ایفای نقش کرد. »

وزیر ارتباطات افزود: «پس از شروع انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد دیجیتال در کشور تعریف شده که در چند لایه تعریف می‌شود؛ یکی بخش سنتی آن است که بخش مخابراتی است. انتشار نرم افزار و تولیدات محصولات سخت افزاری و خدمات فناوری اطلاعات در هسته اقتصاد دیجیتالی است. همچنین لایه حوزه وسیعی که از دیجیتالی شدن سایر بخش‌ها شکل می‌گیرد همان تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای الکترونیکی است.»

وزیر ارتباطات با عنوان اینکه در بخش فناوری اطلاعات نرخ رشد ۱۹.۴ درصد است تاکید کرد: «بخش ارتباطات ما در سال ۹۵ سهم در 1.9 درصد در GDP داشته و در نود هشت به ۲.۴ رسیده است . بخش فناوری اطلاعات ۰.۳۷ درصد بود و به ۰.۸ درصد رسیده و رشد قابل توجهی بوده است. هسته اقتصاد دیجیتال کشور از ۲.۲۴ درصد در سال ۹۵ به ۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است.»

او با عنوان این موضوع که سهم اقتصاد دیجیتال کشور به ۶.۹ درصد رسیده است ادامه داد: «بزرگ شدن اقتصاد ما ناشی از افزایش قیمت‌ها نیست و نشات گرفته از افزایش سطح بازار است. ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال به بلوغ لازم رسیده‌ام. ما باید به خدمات دیجیتال توجه زیادی کنیم و برای رشد آن تلاش کنیم چرا که اشتغال بسیار زیادی شکل می‌دهد. »

جهرمی در ادامه با اشاره به این موضوع که شیوع ویروس کرونا باعث اثر منفی ۷۲ درصدی در کسب و کارها شده ادامه داد: «آمارها نشان می‌دهد اگر این شرایط ادامه پیدا کند، ۶۲ درصد شرکت‌ها تنها تا سه ماه دیگر توان ادامه فعالیت خواهند داشت. بیشترین اثر منفی در خدمات نرم افزاری با ۸۶ درصد بوده و بیشترین اثر مثبت نیز در بخش خدمات پزشکی بوده که ۵۹ درصد رشد داشته است.»

به اعتقاد وزیر ارتباطات تعدیل نیروی انسانی یکی از چالش های بزرگی بوده و ادامه داد: «بر این اساس ۱۸ درصد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات نیروهای خود را تعدیل کردند و بیشترین سهم باز به خدمات نرم افزاری برمی‌گردد با عدد ۲۵ درصد. شرکت‌های بزرگی چون «علی بابا» امروزه با آمار سفارشات‌شان بسیار کاهش یافته مواجهند و این موضوع در اوایل شیوع کرونا که تقریبا به صفر رسیده بود. ۳۲ درصد از شرکت‌ها مشکل زنجیره ارزش‌ پیدا کردند و ۳۷ درصد از شرکت‌ها نیز از نیروهای انسانی خود در این ایام محروم ماندند. آمار ما می‌گوید ۶۲ درصد شرکت‌های حوزه فناوری کمتر از سه ماه با این شرایط توان ادامه دارند. همچنین ۳۲ درصد شرکت‌ها نهایتا تا پایان سال می‌توانند بقا داشته باشند.»

به گفته وزیر ارتباطات اولین چالش کسب‌وکارهای کوچک تامین حقوق کارکنانشان است و پس از آن چالش‌هایی چون پرداخت هزینه‌های بیمه، اجاره بها، پرداخت مالیات، بازپرداخت وام‌ها، هزینه بازطراحی ساختار خود در ایام شیوع کرونا و اتمام قراردادهای‌شان است. او با ارائه مثالی اضافه می‌کند: «اسنپ و تپسی ۷۰ درصد کاهش سفر داشته‌اند و با وجود اینکه در این روزها سفارش‌شان ۲۰ درصد بیشتر شده اما هنوز به حالت عادی برنگشته‌اند.»

آذری جهرمی ادامه داد: «سعی داریم به روش‌های مختلف به این کسب‌وکارها کمک کنیم. استفاده از پتانسیل صندوق نوآفرین را در نظر داریم و منابع این صندوق ۱۰۰ میلیارد تومان است. می‌خواهیم این رقم را با کمک سرمایه‌گذاران صندوق نوآفرین بیشتر کنیم.»

وزیر ارتباطات ورود چند شرکت استارتاپی به بورس را تاکید کرد و با اشاره به آن ادامه داد: «اسنپ، تپسی، دیجی کالا و هزارستان پرونده‌شان تکمیل شده که وارد بورس شوند اما چالشی در این میان دارند که بررسی دارای نامشهود آنها برمی‌گردد و این موضوع با کمک رییس جدید سازمان بورس در حال بررسی است.»

ارسال نظر