رشد 6.4 درصدی بخش فناوری و رشد ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات

رسانه کلیک - دومین صبحانه بیستونی توسط سازمان نظام صنفی کشور با حضور رییس سازمان نظام صنفی و دکتر ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات و اعضای سازمان نصر برگزار شد.

رشد 6.4 درصدی بخش فناوری و رشد ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات

اصلی ترین موضوع مورد بحث در این نشست، گفتگو حول محور ظرفیت های نمایشگاه عراق و صادرات به عراق بود.

ستار هاشمی در این نشست گفت: «در برنامه در خصوص برنامه های حضور در نمایشگاه بغداد و توسعه صادرات تدوین شده، متوسط رشد سالانه ارزش افزوده 19.4 درصدی و اشتغال 9.5 درصدی را در حوزه ارتباطات داشته باشیم. با توجه به آمار شش ماه اول سال، کشور عراق جایگاه دوم را در سهم صادرات کشور ما دارند و همین نکته به عنوان فضای بالقوه ای برای تمرکز ما روی کشور عراق مطرح شده است. در سال گذشته با توجه به تحریم هایی که با آن مواجه بودیم، رشد اقتصادی منفی داشتیم اما در بخش فناوری و رشد ارزش افزوده زیربخش فناوری اطلاعات؛ با رشد 6.4 درصدی رو‌به‌رو بودیم.»

او با اشاره به اینکه به موفقیت این طرح امیدوار است، افرود: «در شاخص جهانی نوآوری رتبه 61 را داریم. ما به واسطه سرمایه انسانی وضعیت مناسبی در این حوزه داریم و می توان از این فضا و ظرفیت استفاده خوبی داشت. سیاست های مالیاتی، مقررات زدایی، اعتماد سازی، پهنای باند و زیرساخت مناسب از دلایل عمده ای که به عنوان دلایل موفقیت به آن اشاره می شود. حضور در عرصه بین الملل و ایجاد بازارهای جدید، رشد درآمد ارزی کشور در شرایط تحریم، استفاده از حداکثر ظرفیت های داخلی و... از دلایل مهمی است که ما را به صادرات تشویق می کند.»

هاشمی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی منطقه افزود: «بازار منطقه و نزدیک بودن به این بازار باعث می شود صادرات را جدی بگیریم، هر چند نقاط ضعفی مانند چالش های تامین مالی و مشکلات بانکی و بیمه ای و گمرکی، دشواری انتقال ارز و عدم شناخت دقیق بازار کشورهای هدف را نیز پیش رو داریم.»

معاون وزیر ارتباطات در انتها تاکید کرد: «اتصال اس ام ای ها به بازارهای منطقه ای، ایجاد و اجرای هکارهای قانونی و حمایت های منسجم، شناسایی ظرفیت و کشش بازارهای خارجی از موضوعاتی است که در دستور کار ما قرار دارد.»

ارسال نظر