انتقاد از مردانه بودن هیئت داوران جشنواره فیلم فجر | رئیس سازمان سینمایی: سینماگران زن درگیر بودند

درحالی‌که طی روزهای اخیر مردانه بودن هیئت داوران جشنواره فیلم فجر مورد انتقاد قرار گرفته است، رئیس سازمان سینمایی معتقد است از بانوان سینماگر برای حضور در این هیئت دعوت شد، اما آن‌ها درگیر مشغله‌های خودشان بودند.

انتقاد از مردانه بودن هیئت داوران جشنواره فیلم فجر | رئیس سازمان سینمایی: سینماگران زن درگیر بودند

در سومین روز از برگزاری جشنواره فیلم فجر، لادن مستوفی بازیگر سینما و تلویزیون که پس مدت‌ها کم‌کاری در فیلم سینمایی برف آخر به کارگردانی امیرحسین عسگری ایفای نقش کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران از مردانه بودن هیئت داوران جشنواره فیلم فجر انتقاد کرد.

او گفت: «جای خانم‌ها در هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر خالی است. ما عادت کرده‌ایم در یک جامعه مردسالار زندگی کنیم و این هم احتمالا به همین دلیل است.»

بازیگر مجموعه‌های سفر سبز و دوران سرکشی در ادامه با لحنی طعنه‌آمیز افزود: «مگر در عرصه‌های دیگر خانم‌ها کرسی‌ها را در دست گرفته‌اند که اکنون برای نبود خانم در هیئت داوران اعتراض کنیم؟ نبودن خانم‌ها در جشنواره فیلم فجر مانند نبودن خانم‌ها در همه جای دیگر است.»

حالا و پس از این انتقاد مستوفی، رئیس سازمان سینمایی امروز به این صحبت‌های او واکنش نشان داد.

محمد خزاعی در گفت‌وگو با ایرنا، در پاسخ به این پرسش که چرا زنان در هیئت داوری جشنواره چهلم حضور ندارند، گفت: «این موضوع کج‌سلیقگی نیست و ما فعالیت خانم‌ها را در جشنواره داشته‌ایم؛ همچنان که در هیئت انتخاب خانم پوران درخشنده را داشتیم.»

وی افزود: «در حقیقت ما خواهان حضور خانم‌ها در این هیئت بودیم، اما خانم‌های سینماگری که به آن‌ها مراجعه کردیم به دلیل شرایط کاریشان فرصت حضور نداشتند. اگر این امکان محقق می‌شد و خانم‌ها می‌توانستند در این جمع حضور بیابند شرایط بهتر می‌شد، اما کسانی که به آن‌ها مراجعه کردیم گرفتار کار بودند.»

خزائی در ادامه بخشی از عدم حضور بانوان در هیئت داوران را هم وجود بیماری کرونا در جامعه دانست و گفت: «نباید نادیده بگیریم که این بیماری ترس ابتلای اعضای خانواده را برانگیخته است. با یکی از کارگردان‌های خانم تماس گرفتیم و خواستیم که در شورای داوری حضور داشته باشد، اما به دلیل نگرانی از ابتلای پدر و مادرش از این موضوع خودداری کرد.»

گفتنی است غیبت سینماگران زن در ترکیب هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر در شرایطی به چشم می‌خورد که امسال کارگردانان زن در بخش فیلم‌های شرکت‌کننده در این جشنواره هم حضوری کمرنگ دارند و از میان 22 فیلم جشنواره فیلم فجر 1400 ، فقط فیلم دسته دختران توسط یک زن (منیر قیدی) کارگردانی شده است.

ارسال نظر