5 نرم افزار تخصصی که طراحان UI و UX باید بلد باشند

ابزارها و نرم افزارهای بسیاری برای طراحی ui/ux طراحی و ساخته شده‌اند و همه آنها یک ویژگی مشترک دارند و به طراحان این امکان را می‌دهند که رابط کاربری و تجربه کاربری بهتری در اختیار کاربران خود قرار دهند. بنابراین پس از کسب و علم و دانش و دیدن دوره ui ux آنچه در ادامه به آن نیاز دارید، ابزار مناسب برای طراحی است.

5 نرم افزار تخصصی که طراحان UI و UX باید بلد باشند

حتماً می‌دانید که در طراحی UI/UX یک وبسایت، باید علاوه بر توجه به جذابیت طرح نهایی، از طریق اِلمان‌ها، کاربر را به مسیر مورد نظر هدایت نمایید. به عبارت دیگر یک وبسایت هرچقدر هم زیبا باشد، اگر رابط کاربری درستی نداشته باشد و تجربه کاربری مناسبی در اختیار کاربر قرار ندهد، کاربران را به خود جذب نخواهد کرد.

این شد که تصمیم گرفتیم 5 نرم افزار تخصصی که طراحان UI و UX باید بلد باشند را به شما معرفی کنیم و هریک را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم تا طراحان با ذوق و خلاق بتوانند استانداردهای لازم را در پیاده‌سازی طرح‌های مورد نظر خود لحاظ کنند.

 

دوره ui ux، کلید موفقیت در بهبود تجربه کاربران

اهمیت خلاقیت در طراحی و ساده تر شدن مسیر برای کاربر، باعث شده این روزها دو عبارت UI (رابط کاربری) و UX (تجربه کاربری) بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرند. به طور کلی رابط کاربری، تصاویر، المان ها، دکمه و آیکون هایی است که کاربر برای کار با یک برنامه از آنها استفاده می‌کند و منظور از تجربه کاربری نیز، حس کاربر از تعامل با بخش های مختلف یک برنامه است.

دوره ui ux به شما می آموزد که چگونه طرح های خلاقانه و در عین حال مینیمال طراحی کنید که کاربر علاوه بر راحتی کار، حس بهتری از تعامل با پلتفرم مورد نظر شما داشته باشد.

1. اسکچ (sketch)

اگر کمترین تجربه طراحی ui داشته باشید، با احتمال بسیار زیاد اسم اسکچ را شنیده‌اید. نرم افزاری که به دلیل برخورداری از امکانات فوق العاده، از محبوبیت بالایی در میان طراحان ui برخوردار است.

همانطور که می‌دانید طراحان UI/UX برای تکمیل طرح‌های خود از سه ابزار Omnigraffle برای طراحی وایر فریمینگ، Photoshop برای تصویرسازی و Illustrator برای طراحی لوگو استفاده می‌کنند. اسکچ تمامی این ابزارها را به طور یک‌جا جمع‌آوری و در اختیار طراح قرار داده است.

در یک کلام نرم افزار Sketch یک فضای نامحدود برای طراحی در هر زمینه‌ای از آیکون گرفته تا اپلیکیشن‌های تلفن همراه را فراهم کرده است. اگرچه سادگی در استفاده، یکی از ویژگی‌های بارز این نرم افزار است، اما قدرتمندترین ابزار سیستم طراحی برداری در اختیار شماست.

تنها ایراد اساسی این نرم افزار قدرتمند، قابل نصب نبودن آن روی سیستم عامل ویندوز است چرا که به طور اختصاصی برای کاربران مک (ios) طراحی شده است.

2. ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

نرم افزار Adobe XD پس از عرضه آزمایشی در سال 2016 به سرعت به گزینه اول همه طراحان UI تبدیل شد. دلیل این موضوع سادگی، کاربرپسند بودن و بالا بودن دقت کار نرم افزار است. 

با استفاده از نرم افزار Adobe XD می‌توانید علاوه بر اینکه نسخه اولیه (پروتوتایپ) یا موکاپ از یک طرح را به تصویر بکشید، این امکان وجود دارد که انیمیشن‌های مراحل استفاده از اپلیکیشن یا وبسایت را نیز درون طرح خود لحاظ کنید. 

اگر قبلاً دوره فتوشاپ دیده باشید و یا با نرم افزار ایلستریتور آشنایی داشته باشید، کار با ادوبی ایکس دی برای شما سخت نخواهد بود چرا که بسیاری از ابزاهای این نرم افزار مشابه فتوشاپ هستند.

ادوبی ایکس دی، رقیب اصلی اسکچ است و این امکان را به شما می‌دهد که به راحتی مفهوم مورد نظر یا نمونه‌ای که در ذهن دارید را پیاده ساز نمایید. بر خلاف اسکچ که فقط روی سیستم‌های مک قابل نصب است، نرم افزار Adobe XD از دو سیستم عامل ویندوز و آی او اس پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار فیگما

3. فیگما (Figma)

نرم افزار فیگما، یکی از کار راه‌اندازترین ابزارهای طراحی رابط کاربری است که بر خلاف اسکچ و ادوبی ایکس دی که فقط نصبی هستند، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین قابل استفاده است.

آنچه فیگما را از سایر ابزارهای طراحی متمایز کرده این است که در این نرم افزار چند طراح به‌طور هم زمان می‌توانند روی یک طرح کار کنند و تعامل داشته باشند.

اگر شما هم جزو آن دسته از طراحان هستید که از زمان ایده پردازی یک پروژه تا پیاده‌سازی آن از محیط دیجیتال استفاده می‌کنید، باید بگوییم نرم افزار فیگما یک گزینه ایده‌آل برای شماست.

بهتر است قبل از شروع کار با فیگما، در یک دوره فتوشاپ شرکت کنید چرا که دراین صورت کار شما برای استفاده از ابزارهای فیگما ساده تر خواهد شد.

این را هم اضافه کنیم که نرم افزار figma در بروزر، ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است و هیچگونه محدودیتی برای نصب در این بسترها وجود ندارد.

4. اکشر (Axure RP)

نرم افزار Axure را می‌توان یک ابزار چندکاره برای ساخت وایرفریم، نمونه اولیه یا همان پروتوتایپ و انواع دیاگرام‌ها در نظر گرفت. علاوه بر این ترسیم نقشه سفر مشتری (customer journey) و از همه مهمتر طراحی رابط کاربری برای سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها با استفاده از این ابزار امکان پذیر است.

اگر یکبار با نرم افزار فتوشاپ کار کرده باشید و یا در دوره فتوشاپ شرکت کرده باشید، کار با نرم افزار Axure، شما را به یاد فتوشاپ می‌اندازد.

نکته مثبت و قابل توجه در مورد اکشر این است که این نرم افزار با سایر ابزاهای طراحی مانند Adobe XD و Sketch کاملاً سازگار است و فایل‌های خروجی Axure را در هر یک از این دو ابزار می‌توانید استفاده نمایید.

از همه مهمتر اینکه نرم افزار اکشر برای کار تیمی روی پروژه‌های طراحی، بهینه سازی شده است و قابلیت اتصال به نرم افزارهای ارتباطی مانند Slack این امکان را می‌دهد که به راحتی بتوانید هماهنگی‌های لازم برای پیش برد پروژه را انجام دهید.

5. اینویژن استودیو (Invision Studio)

یکی دیگر از کاربردی‌ترین ابزارهای طراحی UI، نرم افزار این‌ویژن استودیو است که قابلیت‌های فوق العاده‌ای مانند طراحی ریسپانسیو بدون نیاز به کدنویسی، طراحی آسان اینتراکشن، تغییر هوشمند سایز و ابعاد تصویر و پنل طراحی انیمیشن را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نرم افزار طراحی UI UX

کدام نرم افزار طراحی UI UX بهتر است؟

تمامی نرم افزارهای معرفی شده، می‌توانند برای طراحی در پروژه‌های ui ux مفید باشند، اما اینکه کدام نرم افزار از همه بهتر است، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد و اولین فاکتور، حجم کار شماست. بدون شک وقتی یک پروژه قرار است به صورت گروهی انجام شود، باید نرم ابزاری مثل figma را انتخاب کنید که قابلیت کار گروهی را دارد.

نکته دوم نیازمندی‌های شما در پروژه است. اینکه از هر نرم افزاری چه انتظاراتی دارید و از همه مهمتر هماهنگی با تیم برنامه‌نویس و توسعه‌دهنده است. به طور کلی ضمن دیدن دوره ui ux برای شروع کار، تسلط کافی بر سه نرم افزار Adobe XD، Sketch و Figma به شما توصیه می‌شود.

 

ارسال نظر