هولوگرام؛ بهترین مسیر برای بهترین شدن

هولوگرام را با نام برچسب‌نگار یا بعدنگار برچسبی نیز می‌شناسند. این برچسب امنیتی به‌صورت سه‌بعدی یا دوبعدی و با استفاده از لیزر ساخته می‌شود.

هولوگرام؛ بهترین مسیر برای بهترین شدن

استفاده از هولوگرام روی محصولات یا بسته‌بندی آن‌ها مزایایی مانند افزایش زیبایی بصری و جلوگیری از جعل کالا را به‌دنبال دارد. انجام این کار به شما امکان می‌دهد تا خاطر مشتریان خود را از بابت خرید محصول اصل و اورجینال آسوده کنید. شناخت این محصول و استفاده از آن در صنایع مختلف برای صاحبان صنایع مزایای فراوانی به‌همراه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با چاپ هولوگرام، کاربردها، مزایا و ضرورت استفاده از آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

هولوگرام چیست؟

بیشتر انواع هولوگرام تصاویری سه‌بعدی‌ هستند که با استفاده از تکنولوژی هولوگرافی با پستی و بلندی‌هایی که با واحد میکرون یا واحدهای کوچک‌تر قابل اندازه‌گیری‌اند، روی کاغذهای مخصوصی ایجاد می‌شوند. در تکنولوژی هولوگرافی نور منعکس‌شده از اجسام واقعی به‌وسیله پرتو لیزر به‌صورت تصاویر سه‌بعدی درمی‌آید.

در حقیقت برچسب‌نگار از پرتوهای تداخل‌کننده نور ایجاد می‌شود و بازتاب تصویر اجسام را منعکس می‌کند. زمانی که بازتابی از پرتو یک جسم روی صفحه با پرتو مرجع تداخل پیدا می‌کند، طبق یک الگوی تداخلی میکروسکوپی به ایجاد هولوگرام منجر می‌شود. این الگو از نقاط تاریک و روشنی تشکیل شده است. وقتی این نقاط مجددا به‌صورت اصولی نورپردازی شوند، امکان بازسازی تصاویر سه‌بعدی از جسم مورد نظر میسر می‌شود. استفاده از این تکنولوژی احتمال جعل محصولات و کپی‌برداری از آن‌ها را به صفر رسانده است.

این بعدنگارهای برچسبی از انواع متفاوتی تشکیل شده‌اند که از آن جمله می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هولوگرام سه‌بعدی: تصاویر سه‌بعدی در این نوع از برچسب از زوایای مختلفی قابل مشاهده‌ هستند. معمولا از این نوع هولوگرام در گارانتی لوازم گران‌قیمتی مانند تلفن‌های همراه و لوازم الکتریکی استفاده می‌شود.
  • هولوگرام دوبعدی: برچسب‌هایی که روی کارت‌های شناسایی مشاهده می‌کنید، از نوع دوبعدی هولوگرام تشکیل شده‌اند. این محصولات از لایه‌بندی دو یا چند تصویر روی یکدیگر ساخته می‌شوند و از زوایای مختلف به‌صورت رنگین‌کمانی به چشم می‌آیند.
  • هولوگرام آماده یا ژنریک: برچسب‌های آماده یا ژنریک با قیمتی ارزان‌تر از برچسب‌های سه‌بعدی و برچسب‌های دوبعدی موجود هستند. معمولا عبارت Original روی این نوع از انواع هولوگرام درج می‌شود. این نوع برچسب‌نگار در فرایند بسته‌بندی و عرضه محصولاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به امنیت زیادی ندارند.
  • ماتریس نقطه‌ای: استفاده از ماتریس نقطه‌ای یا Dot Matrix برای موارد فوق امنیتی کاملا مناسب است. با هدف افزایش امنیت می‌توانید این برچسب‌ها را با انواع دوبعدی و سه‌بعدی نیز ترکیب کنید.
  • طرح مخفی: در برچسب‌های طرح مخفی کد یا تصویر حکاکی شده روی برچسب تنها با استفاده از اشعه UV قابل مشاهده خواهد بود. این نوع از برچسب‌ها هم جنبه امنیتی دارند.

از دیگر انواع هولوگرام می‌توانیم به فلیپ فلاپ، هولوگرام حرارتی، هولوگرام شفاف و هولوگرام‌های سریال‌دار اشاره کنیم.

گ

کاربرد برچسب هولوگرام در کسب و کار

از انواع هولوگرام در تمامی صنایع با هدف برندسازی و اثبات اصالت کالا بهره گرفته می‌شود. از جمله کاربردهای بعدنگار برچسبی باید به مواردی مانند صنعت پزشکی، تجهیزات ساختمانی، لوازم تزئینی و اکسسوری‌های گران‌قیمت، لوازم یدکی، ابزارآلات، چاپ بلیت، کارت‌های هویتی و کارت‌های اعتباری اشاره کنیم. هنگامی که این برچسب‌ها را روی محصولات خریداری‌شده مشاهده می‌کنیم، متوجه اصالت و کیفیت بالای آن‌ها می‌شویم.

از این برچسب‌ها در تولید اوراق بهادار، ضمانت‌نامه‌ها، اوراق محرمانه، ناوبری، صنایع غذایی و صنعت تولید پوشاک نیز استفاده می‌شود. برچسب‌نگار در صنایع مذکور با این اهدافی مثل افزایش زیبایی بصری، پلمپ کردن محصولات، جلوگیری از جعل محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیبایی بصری

استفاده از هولوگرام برای بسته‌بندی محصولات، چاپ کارت‌های تبلیغاتی، تصاویر فانتزی، مجلات و کتاب‌ها به افزایش زیبایی بصری این اقلام منجر می‌شود. ایجاد تصاویر سه‌بعدی با بهره گرفتن از تکنولوژی هولوگرافی حسی شگفت‌انگیز و جادویی را به آموزش و طراحی اضافه می‌کند.

پلمپ شدن محصول

پلمپ کردن محصولات از دیگر کاربردهای بعدنگارهای برچسبی محسوب می‌شود. استفاده از این لیبل‌ها برای پلمپ کردن محصولات امکان دستکاری یا تعویض کالا را به حداقل می‌رساند. معمولا برای ایجاد این برچسب‌های امنیتی که با هدف پلمپ کردن مورد استفاده قرار می‌گیرند، از شماره سریال خاصی استفاده شده است. در صورت فک پلمپ برچسب‌ها امکان ساخت هولوگرام مشابه با شماره سریال مورد تایید شرکت سازنده محصول وجود نخواهد داشت. بهره گرفتن از برچسب‌نگارها برای پلمپ محصولات مختلف از این طریق به افزایش امنیت بسته‌بندی کالا منجر می‌شود.

غیر قابل جعل بودن هولوگرام

بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی سود فروش از داروهای تقلبی در هر سال به مبلغی حدود ۳۲ میلیارد دلار می‌رسد. بسیاری از شرکت‌های داروسازی برای جلوگیری از جعل محصولات خود از لیبل‌های هولوگرامی استفاده می‌کنند. غیر قابل جعل بودن این برچسب‌ها استفاده از آن‌ها را در صنایعی مانند تولید مواد غذایی، پوشاک، اکسسوری‌ها و محصولات گران‌قیمت به امری رایج تبدیل کرده است. تغییر رنگ‌ها و اشکال درج‌شده روی تصویر سه‌بعدی همزمان با تغییر زاویه دید کار افراد سودجو را برای درک قوانین و الگوهای ساخت هولوگرام مشکل می‌کند.

ص

مزایای چاپ هولوگرام

جعل و کپی‌برداری هولوگرام‌ها امکان‌پذیر نیست. با توجه به این ویژگی می‌توانیم افزایش امنیت محصولات را به‌عنوان مهم‌ترین مزیت چاپ هولوگرام معرفی کنیم. امکان شناسایی کالاهای اصل و اورجینال از محصولات فیک و تقلبی از دیگر فواید استفاده از برچسب‌نگار است. این موضوع مزایایی مانند تسهیل برندسازی، افزایش اعتبار کمپانی تولیدکننده و افزایش اعتماد مشتریان را به‌دنبال خواهد داشت. دیگر مزایای چاپ هولوگرام عبارتند از:

  • برخورداری از قیمت مقرون‌به‌صرفه: فراوانی انواع بعدنگار برچسبی به شما امکان می‌دهد تا منطبق با نیاز و بودجه شرکت امن‌ترین و مناسب‌ترین نوع هولوگرام را برای بسته‌بندی و ضمانت‌نامه محصولات انتخاب کنید. همچنین امکان شخصی‌سازی هولوگرام‌ها شما را قادر می‌سازد تا برچسبی را منطبق با ترجیحات و بودجه خود سفارش دهید.
  • امکان درج QR Code روی هولوگرام: درج شماره سریال، اسم فرد یا شرکت سفارش‌دهنده، لوگو کمپانی و بارکد محصول روی انواع برچسب‌نگارها کاملا متداول است. با وجود این باید بدانید که امکان درج QR Code اختصاصی نیز روی هولوگرام وجود دارد. اسکن کردن این کد به مشتریان و خریداران محصول امکان می‌دهد تا علاوه‌بر مشاهده مشخصات محصول، از اصالت کالای خریداری‌شده مطمئن شوند.
  • بهره‌مندی از دوام و مقاومت بالا: تمامی انواع بعدنگارهای برچسبی از دوام و استحکام بالایی برخوردارند. مقاومت در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و گرد و غبار از بارزترین ویژگی‌های این محصولات به‌حساب می‌آید. این موضوع شما را قادر می‌سازد تا بدون نگرانی نسبت به آسیب دیدن این برچسب‌ها از آن‌ها برای افزایش زیبایی بصری و افزایش امنیت کالاهای تولیدشده توسط کمپانی استفاده کنید.
  • کمک به افزایش جذابیت ظاهری محصول: چشم‌پوشی از طرح رنگین‌کمانی هولوگرام برای خریداران محصول کار دشواری است. به‌علاوه مشتریان بلافاصله پس از دیدن این طرح جذاب متوجه اصالت و کیفیت کالا خواهند شد.

سخن پایانی

استفاده از هولوگرام با اهداف مختلفی مانند افزایش زیبایی ظاهری، افزایش امنیت محصول، جلوگیری از جعل کالا و افزایش اعتماد مشتریان انجام می‌شود. امکان سفارشی‌سازی، قیمت مقرون‌به‌صرفه و بهره‌مندی از دوام و مقاومت بالا بعضی از مزایای استفاده از این برچسب‌ها محسوب می‌شوند.

در این مقاله علاوه‌بر معرفی هولوگرام، مباحث دیگری را مانند کاربردها، فواید و ضرورت استفاده از بعدنگار برچسبی مورد بررسی قرار دادیم. بیش از یک دهه است که شرکت سیناپکینگ به‌صورت تخصصی در زمینه چاپ و تولید انواع هولوگرام امنیتی، لیبل، برچسب، هاردباکس و جعبه‌های مقوایی فعالیت می‌کند. از طریق مراجعه به وب‌سایت سیناپکینگ و مشاهده نمونه‌کارها می‌توانید، انواع هولوگرام آماده یا عمومی، هولوگرام دوبعدی و هولوگرام سه‌بعدی را بر حسب نیاز خود و بودجه شرکت سفارش دهید.

 

ارسال نظر