محافظ برق بخریم یا استابلایزر

اگر قصد دارید برای محافظت از لوازم الکتریکی استابلایزر یا محافظ برق بخرید اما نمی‌دانید که کدام یک از این محصولات برای دستگاه شما بهتر هستند، این مقاله از هژیر صنعت برای شما بسیار مفید است. محافظ برق و استابلایزر هر دو محصولاتی برای حفاظت از لوازم برقی در برابر نوسان برق هستند با این تفاوت که نحوه عملکرد آن‌ها متفاوت است.

محافظ برق بخریم یا استابلایزر

 

محافظ برق وظیفه دارد در برابر نوسان‌ها و شوک‌های الکتریکی از دستگاه‌ها محافظت کند، اما تثبیت کننده باعث تنظیم و تثبیت ولتاژ می‌شود. با توجه به این تفاوت عملکرد شما می‌توانید به تناسب نیاز خود یکی از این دو محصول را انتخاب کنید.

 

محافظ برق چیست؟

محافظ برق که در بسیاری از خانه‌ها از آن استفاده می‌شود، همان طور که از اسمش پیداست یک وسیله محافظتی از لوازم الکتریکی در برابر جریان برق است. درون این وسیله یک محدوده ولتاژ تعیین می‌شود و زمانی که جریان الکتریکی از این بازه خارج شود، محافظ بلافاصله این اختلاف ولتاژ را تشخیص داده و جریان برق ورودی را قطع می‌کند.

وظیفه اصلی محافظ برق جذب کردن ولتاژ اضافی و دفع کردن آن به صورت گرما است. این دستگاه مانع آسیب رسیدن به وسایل الکتریکی در برابر ولتاژهای بیش از حد می‌شود. همان طور که می‌دانید همه وسایل الکتریکی یک بازه ورودی تعیین شده و استاندارد دارند. در صورتی که ولتاژ ورودی به آن‌ها بیشتر یا کمتر از این میزان ولتاژ تعیین شده باشد، دچار مشکل شده و یا می‌سوزند.

محافظ الکتریکی به عنوان یک واسطه میان جریان ورودی و لوازم برقی قرار می‌گیرد و در صورت وجود هرگونه کاهش یا افزایش بار، باعث قطع شدن اتصال و خاموش شدن دستگاه می‌شود.

ویژگی‌های محافظ برق

به طور کلی ویژگی‌های محافظ برق شامل عملکرد خودکار، سادگی در کاربرد، محافظت از تجهیزات الکترونیکی و قابلیت تشخیص نوسانات و افت ولتاژ برق است.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر وسیله‌ای است که در زمان افزایش یا افت فشار برق به اصلاح ولتاژ می‌پردازد و ولتاژ مورد نیاز برای لوازم برقی را تامین می‌کند. به طور مثال اگر ولتاژ مورد نیاز برای یک وسیله الکتریکی ۲۲۰ ولت و جریان ورودی شهری ۲۳۰ ولت باشد، این تفاوت ولتاژ به واسطه تثبیت کننده ولتاژ اصلاح می‌شود.

سپس جریانی بدون نوسان و یک دست در اختیار وسایل برقی قرار می‌گیرد. تنها زمانی ممکن است که تثبیت کننده جریان برق خروجی را قطع کند که تفاوت ولتاژ بیش از حد مجاز باشد و استابلایزر نتواند چاره‌ای برای اصلاح آن در نظر بگیرد. درصورتی که از وسایل برقی با ارزش در کسب و کار و خانه خود استفاده می‌کنید، تهیه استابلایزر نیز برایتان بسیار توصیه می‌شود.

ویژگی‌های تثبیت کننده ولتاژ

از ویژگی‌های این محصول می‌توان به محافظت از تجهیزات الکترونیکی در مقابل افت ولتاژ برق و نوسانات، قابلیت کارکرد در محدوده ولتاژ برقی مختلف و قابلیت نگه داشتن ولتاژ برق در محدوده مشخص اشاره داشت.

محافظ برق یا استابلایزر چه تفاوتی دارند؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش‌های قبلی بیان شد، محافظ برق و تثبیت کننده هر دو وظیفه دارند که دستگاه‌های الکتریکی را در مقابل فشار جریان برق حفظ کنند. اما این دو محصول یک سری تفاوت‌ها با یکدیگر دارند که تفاوت‌های اصلی آن‌ها به شرح زیر است.

تفاوت در اصلاح ولتاژ

یکی از مهمترین تفاوت‌های محافظ برق و تثبیت کننده به اصلاح ولتاژ برق مربوط می‌شود. در محافظ برق، بردهایی وجود دارد که در صورت تشخیص افزایش یا کاهش بیش از حد جریان الکتریکی باعث قطع ولتاژ ورودی می‌شوند و از آسیب رسیدن به دستگاه‌ها در برابر شوک‌های الکترونیکی محافظت می‌کنند. در حالی که تثبیت کننده به هیچ عنوان جریان برق را قطع نمی‌کند و با اصلاح جریان برق به صورت پله‌ای و مداوم، ولتاژ مورد نیاز برای دستگاه برقی را تامین می‌کند.

تفاوت عملکرد و کاربرد

استابلایزر در محیط‌های مختلف خانه، محیط‌های صنعتی مانند کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و همچنین در بیمارستان‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما محافظ تنها برای کسب و کارهای کوچک و برای مصارف خانگی مناسب است.

تثبیت کننده ولتاژ می‌تواند در برابر افزایش یا افت فشار به بهترین شکل ممکن از دستگاه‌های برقی محافظت کند. اما محافظ برق توانایی جلوگیری از سوختن دستگاه‌ها را در برابر نوسانات شدید ندارد، به همین دلیل برای کنترل جریان‌های برق ضعیف و برای مصارف خانگی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محافظ برق یا استابلایزر، کدام بهتر است؟

اگر با این سوال مواجه هستید که محافظ برق بخریم یا استابلایزر باید بگوییم که هر یک از این وسیله‌ها کاربردها و عملکردهای متفاوتی دارند و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. بنابراین قبل از خرید باید ویژگی‌ها و عملکرد ها در هر یک از این محصولات رو مورد بررسی و مقایسه قرار دهید و سپس وسیله متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

  • اگر محدودیتی از لحاظ مالی ندارید خرید استابلایزر هژیر صنعت را به شما توصیه می‌کنیم. این وسیله اگرچه قیمت بالایی در مقایسه با محافظ برق دارد، اما به همان میزان عملکرد بهتر و دقیق‌تری را از خود نشان می‌دهد.
  • در صورتی که هدف شما از خرید این محصول تنها محافظت از لوازم برقی کوچک برای مصارف خانگی است، می‌توانید با صرف هزینه کمتر، محافظ برق بخرید و به این شکل لوازم برقی خود را از آسیب‌ها و خسارات احتمالی حفظ کنید.

شما می‌توانید قبل از خرید استابلایزر از هژیر صنعت راجع به نوع نیاز و انتظاراتی که از محصول دارید با مشاورین این مجموعه به شکل آنلاین گفتگو کنید تا شما را به خوبی راهنمایی کنند و محصول متناسب با نیازتان را به شما ارائه دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ما می‌توانید به سایت هژیر صنعت مراجعه کنید.

جمع‌بندی

وجود انواع نوسانات نویزها و قطع و وصلی‌های پی در پی یکی از مهم‌ترین علل خسارت‌های سنگین به دستگاه‌های الکترونیکی در محیط‌های خانگی و صنعتی است؛ بنابراین برای جلوگیری از وجود این مشکلات می‌توان از تثبیت کننده یا محافظ برق استفاده کرد. استابلایزر می‌تواند نوسانات ولتاژ برق را به خوبی تشخیص دهد و این اختلاف ولتاژ را به صورت پله‌ای اصلاح و جریانی صاف و ثابت را در اختیار دستگاه‌های برقی قرار دهد.

اما محافظ برق در صورت تشخیص هرگونه نوسان در جریان الکتریکی، برق را قطع می‌کند و باعث خاموش شدن وسایل برقی می‌شود. اگر تصمیم دارید که از دستگاه‌های برقی که این روزها قیمت آن‌ها سر به فلک کشیده به خوبی و به بهترین شکل ممکن محافظت کنید، حتماً یک دستگاه تثبیت کننده بخرید. شما می‌توانید برای خرید این محصول با کیفیت عالی و قیمت مناسب همین حالا به سایت هژیر صنعت مراجعه کنید.

 

ارسال نظر