استراتژی‌های سودآور فارکس

فارکس یکی از پرطرفدارترین بازارهای مالی است که تریدرهای زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. اگر در این بازار فعالیت دارید، حتما از اهمیت مفاهیمی چون لوریج، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در کنار بهره‌گیری از بهترین استراتژی معاملاتی برای حفظ و افزایش سرمایه مطلع هستید. در این مقاله به معرفی چند استراتژی سودآور فارکس می‌پردازیم.

استراتژی‌های سودآور فارکس

فارکس یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازارهای مالی است که تریدرهای زیادی در آن مشغول به فعالیت هستند. اگر به تازگی در این بازار مشغول شده‌اید یا سالیان سال است که در آن فعالیت دارید، حتما از اهمیت مفاهیمی چون لوریج، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک در کنار بهره‌گیری از بهترین استراتژی معاملاتی برای حفظ و افزایش سرمایه مطلع هستید. در این مقاله به معرفی چند استراتژی سودآور فارکس می‌پردازیم.

پرایس اکشن یکی از بهترین استراتژی‌های معاملاتی فارکس

استراتژی«پرایس‌اکشن» یک روش معاملاتی است که در آن تصمیم به خرید و فروش دارایی بر اساس حرکات قیمت گرفته می‌شود. در این روش از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مانند RSI و MACD استفاده نمی‌شود و به‌جای آن تمام تصمیمات به تحلیل حرکت‌های قیمت در نمودار وابسته است. مهم‌ترین مزیت این استراتژی معاملاتی این است که نمودارهای تحلیلی آن همواره ساده است و بررسی آن بدون استفاده از اندیکاتورهای پیچیده تحلیل تکنیکال نیز امکان‌پذیر است. این مزیت باعث شده است که همه تریدرها به‌خصوص معامله‌گرهای کم‌تجربه نیز بدون هیچ‌گونه مشکلی بتوانند در بازار پرتنش فارکس فعالیت کنند.

روند استراتژی

روند یکی‌ دیگر از تکنیک‌های معاملاتی بازار فارکس است که آن را با نام استراتژی ترند (Trend) نیز می‌شناسند. در این روش معاملاتی تریدرها به‌دنبال فرصت‌های معاملاتی مناسب در جهت حرکت فعلی بازار هستند. دیدگاه اصلی این استراتژی این است که احتمال ادامه حرکت در جهت موافق روند بیشتر از تغییر ناگهانی جهت آن خواهد بود.

هنگامی که قیمت‌ها به‌طور مداوم افزایش می‌یابند و سطوح جدیدی ثبت می‌شوند، نشان‌دهنده وجود یک روند صعودی یا "آپ ترند" است. برعکس اگر قیمت‌ها به‌طور مداوم کاهش یابند و سطوح جدیدی را ثبت کنند، نشان‌دهنده یک روند نزولی یا "داون ترند" است. در این روش برای تحلیل روند یک جفت ارز در بازار از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از این روش‌ها استفاده از اندیکاتور میانگین متحرک است. به‌طور معمول زمانی که میانگین متحرک ۵۰ روزه از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه بیشتر و خط آن به سمت بالا قطع می‌شود، به روند صعودی اشاره دارد. برعکس این اتفاق نیز به شروع یک روند نزولی اشاره می‌کند.

اسکالپینگ دیگر روش سودآور فارکس

برای افراد عجول و کم‌حوصله بهترین استراتژی فارکس، استراتژی اسکالپینگ (Scalping) است. در این روش، همانند استراتژی ترید روزانه، معاملات در طول همان روز انجام می‌شود؛ اما با این تفاوت که تایم فریم معاملاتی کوچک‌تر و تعداد معاملات در هر روز نیز بیشتر است. درواقع در این استراتژی هدف بستن معاملات با سودهای کم، اما به تعداد دفعات زیاد است. این رویکرد می‌تواند به دلیل حجم معاملات بیشتر سودهای قابل‌قبولی را به همراه داشته باشد.

مهم‌ترین مزیت استراتژی اسکالپ این است که نیازی به نگرانی درباره پتانسیل بلندمدت دارایی مورد معامله و تأثیرات مختلفی آن نیست؛ زیرا معاملات در کمترین زمان ممکن به نتیجه می‌رسند و تریدر یا به سرعت سود می‌کند یا معامله با ضرر بسته می‌شود.

پوزیشن تریدینگ

پوزیشن تریدینگ (Position Trading) یکی‌ دیگر از روش‌های ترید در بازار فارکس و سایر بازارهای مالی است که خیلی از معامله‌گران با استفاده از آن به سودهای خوبی می‌رسند. روش انجام ترید با این تکنیک معاملاتی به این صورت است که تریدر یک پوزیشن معاملاتی را برای یک دوره طولانی به‌منظور کسب سود حفظ می‌کند؛ حتی تریدر می‌تواند آن را برای تایم فریم‌های ماهانه یا چند ساله نیز ادامه دهد.

توجه داشته باشید که در این روش مدیریت سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است. در مقابل تحلیل بنیادی یا فاندامنتال و تغییرات قیمت روزانه در آن نادیده گرفته می‌شود؛ به همین دلیل کارشناسان بر این باورند که این استراتژی یکی از آسان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای کسب سود از فرصت‌های بازار است.

سوینگ تریدینگ

یکی‌ دیگر از روش‌های معاملاتی فارکس که اگر با مدیریت ریسک خوبی همراه شود، سود زیادی را به همراه خواهد داشت؛ سوینگ تریدینگ است. این استراتژی معاملاتی رویکردی میان‌مدت است که در آن تریدر معاملات خود را در بازه زمانی از چند روز تا چند هفته نگه می‌دارد. این تکنیک معمولا از بازه‌های زمانی یک‌ساعته و چهار ساعته برای اجرای معاملات استفاده می‌کند.

نکته مهمی که معامله‌گر سوینگ باید به آن توجه داشته باشد، تشخیص و بهره‌مندی از یک حرکت متقل یا سوینگ در بازار است؛ به‌همین‌دلیل آشنایی با مفاهیم تحلیل تکنیکال ازجمله پشتیبانی و مقاومت، الگوهای کندل‌استیک، مدیریت سرمایه و مووینگ اوریج، به شدت الزامی خواهد بود.

دی تریدینگ یکی‌ دیگر از روش‌های سودآور معاملات فارکس

دی تریدینگ یک روش معاملاتی کوتاه‌مدت است که در آن تریدر معاملات خود را به مدت دقایق یا ساعاتی حفظ می‌کند. این استراتژی با سوینگ تریدینگ شباهت زیادی دارد؛ اما مدت‌زمان اجرای آن سریع‌تر خواهد بود. لازم‌به‌ذکر است که تمرکز اصلی دی تریدر بر شناسایی نوسانات بازار در طول روز است. به این معنا که تریدر در دوره‌های پرنوسان دارایی خود را معامله می‌کند و از آن طریق به سود می‌رسد.

مهم‌ترین مزیت ترید با این روش این است فاندامنتال‌های اقتصادی و روندهای بلندمدت بازار تأثیری بر میزان سوددهی نخواهند داشت؛ بنابراین اگر به‌دنبال یک روش معاملاتی کم ریسک و درعین‌حال پرسود هستید، این روش بسیار مناسب خواهد بود.

اهمیت استفاده از لوریج، روش‌های مدیریت سرمایه و تکنیک‌های مدیریت ریسک در معاملات فارکس

لوریج یا اهرم یکی از مفاهیم مهم و البته پرکاربرد در بازار فارکس است که به معامله‌گران کمک می‌کند تا از فرصت‌های بازار به شکل بهتری استفاده کنند و به سود برسند؛ به‌عبارتی با استفاده از این ابزار می‌توان از حرکت‌های جزئی قیمت و حتی با سرمایه کم نیز بهره برد.

با‌این‌حال باید به این نکته توجه داشت که لوریج یک شمشیر دو لبه است و اگر نکات و مفاهیم مهم بازار مانند مدیریت و کنترل ریسک و سرمایه در آن و دیگر استراتژی‌های معاملاتی نادیده گرفته شود، ممکن است فرد تمام سرمایه‌ خود را از دست بدهد. باتوجه‌به اهمیت استفاده از این تکنیک‌ها توصیه می‌شود که قبل از شروع فعالیت در بازارهای مالی به خوبی با این مفاهیم آشنا شوید و بعد از انتخاب یک استراتژی خوب و مناسب به فعالیت در این بازار بپردازید.

 

وب سایت کلیک در تهیه محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال آن ندارد.

 

ارسال نظر