علت کمال‎گرایی چیست و چگونه می‎توان آن را درمان کرد؟

علت کمال‎گرایی چیست؟ چه عواملی روی ایجاد کمال‎گرایی تاثیرگذار هستند؟ چگونه می‎توان کمال‎گرایی را درمان کرد؟

علت کمال‎گرایی چیست و چگونه می‎توان آن را درمان کرد؟

کمال‎گرایی را می‎توان نوعی خصیصه شخصیتی دانست که در آن فرد سعی می‎کند که خود یا کارش را به شکل استاندارد درآورد و نسبت به نظر بقیه به خود نگران است.
کمال‎گرایی می‎تواند باعث شود که فرد از هیچ چیزی لذت نبرد، اعتمادبه‌نفس نداشته باشد و اشتیاق او برای انجام کارها به طور کامل تحلیل رود. به همین خاطر نیاز است که با علت کمال‎گرایی و روش درمان آن بیشتر آشنا شوید.

علت کمال‎گرایی چیست؟

ریشه کمال‎گرایی در باور به این موضوع است که ارزش شما بر اساس دستاوردهای‎تان سنجیده می‌شود. اصولا کمال‎گرایی زمانی رخ می‎دهد که ترکیبی از عوامل زیر وجود داشته باشد:

  • توقعات زیاد و سفت‌وسخت والدین
  • والدین منتقد یا والدینی که احساس شرمندگی را به کودک القا می‎کنند
  • دریافت تحسین بیش از حد در قبال دستاوردها و نه در قبال تلاش یا پیشرفت
  • عزت نفس پایین یا احساس بی‎کفایتی
  • تفکر صفر و یکی
  • تلاش برای کنترل بیش از حد احساسات
  • انتظارات فرهنگی
  • باور به اینکه ارزش‎های شخص توسط دستاوردهای او تعیین می‌شود

واقعیت این است که بسیاری از افراد با انتظارات غیرواقعی والدین، سرپرستان و حتی خودشان بزرگ شده‎اند و این مسئله باعث رشد کمال‎گرایی در آن‎ها شده است.

علت کمال گرایی

 

تاثیر خانواده بر کمال‎گرایی

 

جالب است بدانید که علت کمال‎گرایی در برخی از خانواده‎ها این است که این شیوه از تفکر در آن‎ها تشویق می‌شود. گاهی والدین آگاهانه یا ناآگاهانه کمال‎ را به عنوان یک معیار تعیین می‎کنند. برای مثال والدین انتظار دارند که فرزندشان در همه درس‎ها نمره 20 دریافت کند. در این خانواده‎ها، اشتباه قابل پذیرش نیست و کودکی که اشتباه می‎کند به سختی مجازات خواهد شد. این مجازات‎ها می‎تواند به شکل توهین، نادیده‎گرفتن، ایجاد حس شرمساری و حتی تنبیه بدنی باشد. در واقع والدین در گفتار، کردار و عمل خود به کودک نشان می‎دهند که هیچگونه اشتباهی قابل تحمل نیست.

کودکان کم‌سن‌وسال تمایل زیادی به راضی کردن بزرگسالان (حتی بزرگسالان بدسرپرست) دارند. به این خاطر که کودکان در این سن مهارت‎های فکری و تجربه‎ای لازم برای درک این موضوع که بزرگسالان هم دچار اشتباه می‌شوند را ندارند. کودکان در زمینه عزت نفس تحت حمایت بزرگسالان هستند. اگر یک بزرگسال به کودک بگوید که او کم‎هوش، چاق یا بی‌استعداد است، این پیام در کودک درونی خواهد شد و کودک باور می‎کند که این اظهار نظرها درست است و مدام به دنبال شواهدی می‎گردد که این نظرات را اثبات کند.

کمال‎گرایی در بین کودکانی که در کنار والدین بسیار موفق و کمال‎گرا بزرگ شده‌‎اند نیز شکل می‎گیرد. زمانی که کودک به خاطر دستاوردهایش بیش از حد مورد تحسین قرار می‎گیرد و به تلاش و پیشرفت او توجهی نمی‌شود نیز دچار کمال‎گرایی خواهد شد.

کمال‎گرایی راهی برای به دست آوردن عشق و تمجید

علت کمال‎گرایی گاهی به این خاطر است که افراد آن را راهی برای به دست آوردن عشق و تمجید در نظر می‎گیرند. کمال‎گرایی می‎تواند یک سپر دفاعی در برابر یک خانه آشفته، ناامن و غیرقابل پیش‎بینی باشد. نتیجه این اتفاق این است که داشتن نمرات بی‎عیب‌ونقص یا یک رژیم غذایی محدود، احساس کنترل و پیش‎بینی را در افراد ایجاد می‎کند.

فرهنگ و رسانه نیز علت کمال‎گرایی در نظر گرفته می‌شوند. اکثر رسانه‎ها مدل‎های قدبلند، لاغر با بینی‎های کوچک و لبان برجسته را به عنوان زیبایی در نظر می‌گیرند. کودکان نیز با این چشم‎انداز دست‎نیافتنی زیبایی بزرگ می‌شوند. ما از کودکی و از هر سو با این پیام‎ها بمباران می‌شویم و فکر می‎کنیم که اگر شبیه آن مدل‎ها نباشیم به اندازه کافی زیبا یا خوب نخواهیم بود.

گاهی یک سیستم بزرگتر مانند مدرسه نیز علت کمال‎گرایی است و ذهنیت رسیدن به کمال را ترویج می‎کنند. برای برخی از افراد علت کمال‎گرایی از سوی دیگران نیست. در این افراد والدین و نه هیچ فرد دیگری انتظار کمال را از شخص ندارند اما آن‎ها خود این معیار را برای خودشان تعیین می‎کنند.

درمان کمال گرایی

درمان کمال‎گرایی

حالا که با علت کمال‎گرایی آشنا شدیم، چند راهکار برای درمان آن به شما پیشنهاد می‎کنیم:

تمایلات خود را بررسی کنید

اولین گام برای شما این است که افکار خود و الگوهای فکری‎تان که در مورد کمال‎گرایی است را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‎کند که درک کنید چگونه کمال‎گرایی زندگی‎تان را تحت‌الشعاع قرار می‎دهد.

روی نکات مثبت متمرکز شوید

اگر بخواهیم همه چیز بی‎‌نقص باشد باید روی بخش‎های منفی خودمان یا کارمان متمرکز شویم. اما آن چیزی که واقعا نیاز داریم، تلاش آگاهانه برای خوبی‌های‎‌مان است. یادتان باشد که افراد در شرایط متفاوتی قرار دارند و هرگز دنیا به خاطر انجام دادن کامل یک کار به شما پاداش نمی‎دهد. بنابراین سه تا از نکات مثبت خود یا کارتان را پیدا و به خاطر آن‎ها از خودتان قدردانی کنید.

به خودتان اجازه اشتباه بدهید

زمانی که به خودتان اجازه اشتباه را می‎دهید متوجه خواهید شد که شکست به معنی پایان دنیا نیست. شکست، شکست است اما فرصتی برای رشد و یادگیری نیز هست. یکی از راه‎های انجام این کار، انجام یک سرگرمی جدید است. احتمالا در اولین تلاش‎های‌تان اصلا خوب نخواهید بود. در اینجا به جای تلاش برای عالی بودن، روی لذت از انجام فعالیت تمرکز کنید.

اهداف معقول‎تری را تعیین کنید

کمال‎گرایان به علت کمال‎گرایی خود همیشه به دنبال استانداردها و اهداف غیرواقع‎بینانه هستند. یکی از راه‎های کنار گذاشتن کمال‎گرایی، تعیین اهداف دست‎یافتنی‎تر و هوشمندانه‌تر است. با این راهکار احساس استرس کمتری به ما تزریق می‌شود و به توانایی‎های خود برای رسیدن به اهداف‎مان بیشتر اعتماد خواهیم کرد.

سعی کنید کارها را به تعویق نیندازید

اصولا کمال‎گراها در به تعویق انداختن کارها معروف‎اند. همین به تعویق‎ انداختن کارها می‎تواند علت کمال‎گرایی باشد. این فرد اغلب فکر می‎کند که در حال حاضر توانایی ذهنی یا جسمی انجام کاری را ندارد و نمی‎تواند آن را عالی اجرا کند. در نتیجه انجام آن را به تعویق می‌اندازد. اما واقعیت این است که به تعویق انداختن کارها می‌تواند استرس بیشتری ایجاد کند و آن‎ها را در یک لوپ خودسرزنشی بیندازد.

شخصیت کمال گرا

سخن پایانی

همان‎طور که مشاهده کردید، کمال‎گرایی می‌تواند توسط خانواده، مدارس، فرهنگ و رسانه و حتی خود شخص ایجاد شود. ما در این نوشته سعی کردیم تا شخصیت کمال‎گرا را مورد بررسی قرار داده و راه‎هایی برای درمان آن نیز ارائه دهیم. لازم است یک بار دیگر به این موضوع اشاره کنیم که علت کمال‎گرایی تمرکز افراد روی دستاورد است و نه خود فرایند تلاش و پیشرفت. در صورتی که می‎خواهید در مورد نشانه‎های کمال‎گرایی ، پروتکل درمان کمال‎گرایی و نگرش ذهنی مثبت چیزهای بیشتری بدانید، می‎توانید از همین لینک‎ها برای خواندن مقالات تخصصی این حیطه استفاده کنید.

 

ارسال نظر