صفر تا صد تحصیل در ترکیه

کسانی که قصد تحصیل در ترکیه دارند، ممکن است با سوالاتی مواجه شوند؛ سوالاتی از قبیل «شرایط پذیرش دانشجو در ترکیه به چه صورت است؟» یا «هزینه های زندگی دانشجویی چقدر است» و...

صفر تا صد تحصیل در ترکیه

هزینه کم، عدم وجود شرایط سنی، اعتبار بالای مدارک دانشگاهی، حضور دانشجو های بین الملی، تحصیل در سطح استاندارد های اروپا و .... جزو مزایای تحصیل در ترکیه است. ما در این مقاله سعی داریم به چند سوال کلیدی در مورد با تحصیل در ترکیه را بررسی و پاسخ دهیم، پس اگر شما علاقه مند به این هستید که بدانید چطور می شود در تریکه تحصیل کرد، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اولین سوالی که احتمالا ذهنتان را مشغول می کند این است که چرا ترکیه به عنوان کشوری مناسب برای تحصیل پیشنهاد می شود؟ پاسخ این سوال مزایای فوق العاده تحصیل در ترکیه است که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره کرده ایم.

مدارک معتبر دانشگاهی

اولین موردی یا میشه گفت بهترین مزایای تحصیل در ترکیه اعتبار بالای مدارک دانشگاهی است که مدارک فوق در اکثر کشور های اروپایی و حتی در آمریکا هم اعتبار دارند چراکه اساتید موفق هستند که در زمینه های مختلف و در دانشگاه های مختلف تدریس می کنند. این مورد باعث می شود که شما نگرانی در مورد اعتبار مدارک دانشگاهی نداشته باشید و با آرامش به تحصیل در ترکیه ادامه دهید.

استاندارد های آموزشی

یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه استاندارد های بالای تحصیلی است چراکه اکثر دانشگاه های ترکیه استانداردی مساوی با استاندارد کشور های اروپایی مثل کانادا، اتریش، سویس، سوئد و غیره را دارند.

مقرون به صرفه بودن

اگر شما دانشجو هستید و این مقاله را می خوانید، خوب می دانید که تحصیل در کشور های اروپایی و آمریکا هزینه های بالایی دارد؛ این در حالی است که تحصیل در ترکیه از هزینه کمی برخوردار است و نیازی به پرداخت چندصد هزار دلار یا لیر در ماه نیست. ( ناگفته نماند که یکی دیگر از مزایای تحصیل در ترکیه، نزدیک بودن به ایران است ).

کیفیت خوب حمل و نقل و امکانات اقامتی

احتمالا شماهم در خصوص با حمل و نقل پیشرفته ترکیه شنیده باشید. در ترکیه با استفاده از امکانات خمل و نقل عمومی از جمله مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی و سامانه های تندرو، جابجایی از مکانی به مکانی دیگر بسیار راحت و مقرون به صرفه است و همچنین خوابگاه های دولتی و شخصی زیادی در نزدیکی دانشگاه ها هستند که هزینه رفت و آمد شما را تقریبا به صفر می رسانند. ( البته شما می توانید در صورت تمایل در اطراف دانشگاه آپارتمان، اتاق و یا خانه اجاره کنید که این موضوع مستلزم هزینه بیشر است ).

چند نمونه از هزینه های تحصیل در تریکه در رشته های مختلف

بطور مثال هزینه رشته پزشکی در دانشگاه حاجت تپه چیزی حدود 46000 لیر است ( البته به صورت دولتی که این مقدار در دانشگاه خصوصی کوچ به 133000 لیر افزایش پیدا می کند ).

و یا اینکه هزینه تحصیل در ترکیه در رشته داندان پزشکی 17000 لیر است ( در دانشگاه دولتی که در دانشگه خصوصی به 112000 لیر افزایش پیدا می کند.

البته باید توجه داشت که همینطور که میدونید، افزایش هزینه در دانشگاه های خصوصی، جهت افزایش کیفیت شما در دانشگاه مورد نظر است.

در ادامه به چند نمونه دیگر از رشته های پر طرفدار هم اشاره کرده ایم:

مهندسی در دانشگاه دولتی: 90000 لیر

مهندسی در دانشگاه خصوصی 96000 لیر

علوم انسانی در دانشگاه دولتی: 45000 لیر

علوم انسانی در دانشگاه خصوصی: 96000 لیر

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

در ترکیه هزینه آب نسبت به هزینه سایر انرژی ها بسیار کمتر است اما سایر انرژی ها مثل برق و یا گاز هزینه بیشتری نسبت به آب دارند ( حدودا هر 6 ماه یک بار افزایش قیمت دارند ). در نتیجه اولین چیزی که باید بدانید این است که بیشتری هزینه مربوط به منزل می تواند هزینه برق و گاز باشد ( البته اگر مصرف زیادی داشته باشید ).

هزینه خرید و یا اجازه منزل در ترکیه هم کاملا بستگی به محل زندگی دارد و اگر شما قصد داشته باشید که در یک محله اعیان نشین زندگی کنید، قاعدتا باید هزینه بیشتری برای خرید یا اجاره خانه بپردازید.

پوشاک در ترکیه ارزان است و نیاز به پرداخت هزینه های زیاد برای خرید پوشاک نیست اما برای خرید لوازم منزل کمی باید هزینه کرد که این مقدار حدود 3000 تا 5000 لیر است. البته منظور ما از لوازم منزل، لوازم دست دوم است وگرن خرید لوازم نو برای منزلتان هزینه بیشتری برای شما دارد.

بیمه در ترکیه کار شما را برای هزینه های درمانی راحت تر می کند؛ هرچند که اگر بیمه نداشته باشید، هزینه های درمان شما زیاد می شود ( بطور مثال امکان دارد برای درمان ساده و سرپایی حدودا 500000 تومان به پول ایران برای شما هزینه داشته باشد ).

شرایط پذیرش در دانشگاه های تریکه

در ترکیه چیزی تحت عنوان کنکور وجود ندارد و هر دانشگاهی به صورت جداگانه آزمون برگزار می کند.

دانشگاه های تریکه به سه قسمت تقسیم می شوند.

  • دانشگاه های دولتی
  • دانشگاه های نمیه خصوصی
  • دانشگاه های خصوصی

برای تحصیل در ترکیه شما باید به واسطه آزمون های ورودی هر دانشگاه که به نام یوس YOS و آزمون SAT هستند شرکت کنید. هر دانشگاه برای هر رشته، نمره های متفاوتی برای قبولی در آزمون را دارد.

دانشگاه های معتبر ترکیه

ایرانیانی که قصد دارند در ترکیه تحصیل کنند و مجدد به ایران جهت کار برگردند باید در نظر داشته باشند که متناسب با رشته آنها باید دانشگاه مورد نظر مورد تایید وزارت علوم ایرون و همچنین برای رشته های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و غیره هم مورد تایید وزارت بهداشت و درمان ایران باشد. در ادامه برخی از دانشگاه های معتبر که مورد تایید وزارت علوم ایران و مورد تایید وزارت بهداشت و.درمان هستند را به شما معرفی می کنیم.

برخی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران:

دانشگاه کوچ

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه سابانجی

دانشگاه بوغازیچی

دانشگاه فنی استانبول

نتیجه گیری

تحصیل در ترکیه می تواند یکی از گزینه ها جهت تحصیل در خارج از کشور باشد اما باید در نظر داشته باشید که برای چه رشته ای و چه دانشگاهی قرار است اقدام کنید چراکه همیبنطور که گفته شد دانشگاه های کمی هستند که مورد تایید وزارت علوم ایران و وزارت بهداشت و درمان ایران باشند.

https://touranpars.ir/

ارسال نظر