مفهوم اس اس دی و جزئیات آن با فروشگاه ام آی تی شاپ

رسانه کلیک - اس اس دی باعث افزایش سرعت کامپیوتر و لپ تاپ می شود. در این مطلب به بررسی اس اس دی و ویژگی های آن می پردازیم.

مفهوم اس اس دی و جزئیات آن با فروشگاه ام آی تی شاپ

اس اس دی ها و درایو های دیسک سخت (HDD) را می توان دو راه حل مهم ذخیره سازی به حساب اورد که در دسترس مصرف کننده ها هستند و هر یک دارای مزیت های مختص خودشان هستند . هر یک از انها برای وظایف مختلف اختصاص می یابد ولی اگر شما از ما بپرسید کدام یک را نسبت به دیگری برای سیستم اصلی بر می گزنید قطعا پاسخ ما شفاف خواهد بود . نبرد SSD در برابر HDD از مدت ها قبل یک برنده داشته است . بهترین درایو های حالت جامد دارای عملکرد بسیار سریع تر از همتایان HDD اشان هستند .

ظرفیت حافظه

یافتن درایو های سخت با چندین ترابیت حافظه کار بسیار سختی نیست و این درایو ها بدون این که افزایشی در قیمت برای مصرف کننده داشته باشند در همه دوران ها بزرگ تر می شوند . درایو های حالت جامد در مقایسه به سمت کوچک تر شدن پیش می روند و در اندازه بیش از دو ترابیت به طور کمرشکنی گران می شوند .

درایو های سخت دارای مزیت ممتاز هستند و احتمالا برای آینده قابل پیش بینی خواهند بود . اگر شما قصد دارید تا فایل ها و فولدر های بزرگ را ذخیره نمایید ، درایو های سخت برای شما مناسب هستند ولی این تنها حوزه ای است که درایو های سخت هنوز بر بازار حکمفرما هستند .

سرعت ، مولفه شکل و دوام

" سرعت " درایو به طور ملموسی بر این موضوع تمرکز می کند که این درایو ها با چه سرعتی می توانند فایل ها را بخوانند و داده ها را رایت کنند . سرعتی که پلاتر ها در HDD ها با ان می چرخند به تعیین دفعات خواندن یا رایت کردن کمک می کند . بخش " خواندن" هد خواندن و رایت کردن در زمان دسترسی به فایل می تواند موقعیت قسمت های مغناطیسی را به خاطر بسپارد چون هد بر روی پلاتر های چرخان حرکت می کند . تا مادامی که فایل خوانده شده به طور متوالی رایت می شود ، دیسک درایو سخت آن را به سرعت خواهد خواند . از اینرو ، وقتی دیسک از داده های مختلف شلوغ می شود ، رایت کردن یک فایل در میان بخش های چند گانه کار ساده ای است . این کار " تکه تکه کردن " نامیده می شود و خواندن فایل ها را طولانی تر می کند .

تکه تکه شدن فایل در SSD ها یک موضوع بغرنجی نیست . فایل ها را می توان در میان سل ها به طور متناوب رایت نمود و در واقع این درایو ها طوری طراحی می شوند که بر خواندن یا دفعات رایت کردن تاثیر کمی داشته باشند و این زمانی است که هر سل به طور همزمان در دسترس می باشد . این موضوع ساده است چون دسترسی همزمان به هر سل بدان معنی است که فایل ها با سرعت های بی نهایت سریع و بسیار سریع تر از HDD ها خوانده می شوند و تکه تکه شدن اهمیتی ندارد .

از طرف دیگر ، درایو های سخت به دلیل داشتن قطعات مکانیکی بی نهایت آسیب پذیر هستند . اگر یک لپ تاپ با HDD به زمین بیفتد ، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که کل آن قطعات متحرک به هم برخورد نمایند ، داده های بالقوه از بین بروند و حتی آسیب فیزیکی مخربی رخ دهد که می تواند به صراحت باعث نابودی HDD گردد . درایو های حالت جامد دارای قطعات متحرک نیستند از اینرو بیشتر دوام می آورند .

موضوع دیگر که باید به ذهن سپرده شود در واقع مولفه شکل این دستگاه ها می باشد . HDD ها تقریبا همیشه یک دیسک با ضخامت 3.5 یا 2.5 اینج هستند در حالی که SSD ها در انواع شکل ها و اندازه ها وجود دارند . درایو 2.5 اینچی را هنوز می توان متداول ترین مدل قلمداد کرد ولی کوچک ترین SSD ها به مولفه های شکل نظیر M.2 و PCLe ها تکیه می کند که نیز به طور فزاینده ای در حال مشهور شدن هستند . این درایو ها گران تر از مدل های مشابه خودشان نظیر SATA III هستند ولی بی نهایت کم حجم هستند و سریع ترین درایو ذخیره سازی در زمان حال هستند .

قیمت گذاری

هر چند قیمت ها برای چند سال کاهش یافته اند ، درایو های حالت جامد هنوز نسبت به درایو های سخت به ازای هر گیگا بیت حافظه گران تر هستند . شما برای مقادیر حافظه مشابه می توانستید ا تقریبا دو برابر یک HDD برای خرید یک درایو SSD پول پرداخت کنید و این قیمت در ظرفیت های بالاتر حتی بیشتر نیز می باشد .

در حالی که شما قیمت های بالاتر را برای فضای کمتر SSD پرداخت می کنید در واقع در حال سرمایه گذاری برای ذخیره داده سریع تر ، کارآمد تر و بی نهایت بادوام هستید . اگر شما در حال ساخت سیستمی با نیاز های سرعت ، قدرت یا قابل حمل بودن در تخیل خودتان هستید ، سپس SSD می تواند گزینه بهتری باشد . افزودن درایو سخت دیگر در اکثر دسکتاپ ها یک کار ساده و ارزان قیمت است از اینرو اگر شما به فضای حافظه بیشتری نیاز دارید این درایو برای به روز رسانی مناسب می باشد . همچنین داشتن درایو داده مجزاء به شما این قابلیت را می دهد تا سیستم عامل اتان را با حداقل تلاش به روز رسانی کنید یا از نو نصب نمایید .

درایو های هیبریدی ، اکسترنال ها و جمله آخر

درایو های هیبریدی یک گزینه حد وسط بین مزیت های SSD ها و HDD ها را ارایه می کنند . درایو های هیبریدی می توانند HDD و SSD را درون یک دستگاه ترکیب نمایند . همچنین یک جفت نسخه متفاوت از این نوع فناوری وجود دارند .

اولا ، SSHD ها یا درایو های هیبریدی حالت جامد وجود دارند . این درایو ها یک سری HDD های با اندازه یکسان اصلی هستند ( اغلب حدود 1 یا 2 ترابیت ) که به یک مخزن ذخیره حافظه SSD NAND مجهز شده اند ( معمولا چند گیگا بیت ارزش دارند ) . کل فایل های دیگر در دیسک چرخان HDD ذخیره می شوند . در حالی که SSHD نیاز های مصرف انرژی کمتر و دوام SSD برای شما فراهم نمی کند ، این درایو ها باید افزایش قایل توجه سرعت را در فرایند های معین ایجاد نمایند .

شما می توانید SSHD هایی را بیابید که می توانند با گزینه های شکاف 2.5 و 3.5 اینچی نیز جور شوند . علاوه بر این دو هیبرید که گزینه های خوبی برای موارد با فضا برای تنها یک درایو هستند ، همچنین بسته به پیکر بندی و فضای نصب موجود می توان درایو های چند گانه مجزاء را برای خرید برگزید .

اگر شما در حال راه اندازی سیستم AMD Ryzen با مادربورد های X399 ، B450 یا X499 هستید پس می توانید از فناوری StoreMI شرکت AMD سود ببرید تا هر دو درایو را با همدیگر ترکیب کنید . این فناوری به طور معمول یک SSD کوچک و HDD بزرگ تر می باشد ولی شما می توانید هر نوع ترکیبی را که علاقمندید تا درایو هیبریدی شما را تشکیل دهد استفاده کنید . گزینه دیگر می تواند حافظه Optane شرکت اینتل باشد که همانند یک درایو کوچک ذخیره کننده عمل کند .

همچنین گزینه استفاده از یک درایو به عنوان وسیله ذخیره سازی بیرونی نیز وجود دارد . یک سری درایو ها به طور خاص برای ان هدف ساخته شده اند - ظاهرا هر درایو که می توان در یک کامپیوتر شخصی نصب نمود نیز درون کیت مخزن بیرونی جاگذاری می گردد و به از طریق یو اس بی به کامپیوتر وصل می گردد . دستگاه همانند درایو کار خواهد کرد ولی شما می توانید آن را حمل کنید از اینرو می توانید به فایل های ذخیره شده اتان با هر نوع کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ دسترسی داشته باشید .

فروشگاه ام آی تی شاپ با ارائه اس اس دی سامسونگ ، اس اس دی پایونیر و ....... با گارانتی اصلی به شما امکان سرعت بیشتر لپ تاپتان را هدیه میدهد

ارسال نظر