بررسی اپلیکیشن تهران من | سامانه خدمات شهری تهران بزرگ
شهرداری تهران با راهاندازی سامانه تهران من، هدف ساماندهی خدمات شهری را به صورت الکترونیک دنبال کرد؛ برنامهای جامع که توانست تا حدودی، خدمات خوبی به شهروندان تهرانی ارائه کند.

اپلیکیشن تهران من چیست؟
شهرداری تهران به منظور ساماندهی الکترونیکی خدمات شهری، مدتی است سامانه جدیدی را راهاندازی کرده است. سامانه تهران من بسیاری از خدمات شهری را به صورت الکترونیک در اختیار شهروندان تهرانی قرار میدهد. این سامانه در دو قالب اپلیکیشن موبایل و وب سایت خدمات خود را ارائه میدهد.
کاربران با استفاده از این سامانه میتوانند اقدام به خرید طرح ترافیک تهران، شارژ بلیت مترو، پرداخت قبوض و جریمههای خودرو کنند. البته خدمات الکترونیک تهران من به این موارد خلاصه نمیشوند. شهرداری تهران سعی کرده است یک برنامه جامع و کاربردی را برای شهروندان فراهم کند.

شرایط کلی استفاده از تهران من
شهرداری تهران برای ارائه خدمات به اشخاص حقیقی نیاز دارد تا کاربران را احراز هویت کند. بنابراین، در اپلیکیشن تهران من لازم است از کد ملی و اطلاعات دقیق کاربران استفاده شود. پس از ثبتنام و ورود اطلاعات کاربری، شرایط استفاده از اپلیکیشن برای کاربر فراهم میشود.
اپلیکیشن تهران من رابط کاربری ساده و روانی دارد که کاربران به راحتی میتوانند از خدمات آن استفاده کنند. ناگفته نماند، نبود آموزش اولیه برای استفاده از این برنامه ممکن است باعث شود برخی کاربران نتوانند به خوبی از تهران من استفاده کنند.
در کنار نبود آموزش امکانات اپلیکیشن، مواردی در این برنامه وجود دارد که شهروندان از نحوه کار آنها اطلاعی ندارد. به عنوان مثال، در صفحه خانه نموداری در بالای صفحه وجود دارد که با نمایش یک عدد، عبارت «قابل قبول» را در پایین آن ذکر کرده است.
در هیچ قسمتی از اپلیکیشن تهران من هیچ توضیحی درباره این نمودار داده نشده است. جالب است بدانید، عدد این نمودار بعد از مدتی تغییر میکند و کاربران هیچ ایدهای نسبت به تغییرات عدد نمودار ندارند. کمکاری توسعهدهندگان در آموزش استفاده از اپلیکیشن و نبود توضیحات درباره گزینههای گوناگون این اپلیکیشن به خوبی خود را نشان داده است.

طراحان اپلیکیشن سعی کردهاند خدمات الکترونیک شهرداری را به سه بخش کلی تقسیم کنند تا کاربران دسترسی راحتی به خدمات مورد نظر خود داشته باشند. خدمات تهران من به سه بخش «خودرو من»، «شهر من»، «ملک من» تقسیم میشوند.
هر بخش اصلی، سرویسهای مختص به خود را ارائه میدهند که باعث شده است با امکانات جامعی روبرو باشیم. جالب است بدانید، شما میتوانید خدمات پرکاربرد خود را به صفحه خانه اضافه کنید تا دسترسی سریعتری به خدمات مورد نظر خود داشته باشید.
یکی از امکانات خوب و قابل تحسین تهران من، امکان ویژه برای شهروندان معلول است. در بخش تنظیمات کاربری اپلیکیشن، گزینهای وجود دارد که با روشن کردن آن، خدمات ویژه شهروندان معلولین تهرانی فعال میشود. این قابلیت با استعلام از سازمان بهزیستی، خدمات مخصوص معلولان را فراهم میکند.

خدمات خودرو من
در بخش «خودرو من» کاربران اطلاعات خودروی خود را ثبت میکنند. این بخش دارای خدمات طرح ترافیک، خلافی، عوارض خودرو، پارک حاشیهای و معاینه فنی خودرو است. ثبت خودرو در سامانه تهران، باعث بروز مشکلاتی برای برخی از کاربران شده است. البته در طول بررسی اپلیکیشن، برای ثبت خودرو دچار مشکلاتی شدیم که پس از چند بار تلاش، توانستیم خودرو را در اپلیکیشن ثبت کنیم.
کاربران با خطاهایی مانند VIN نامعتبر روبرو میشوند و نمیتوانند خودروی خود را در این سامانه وارد کنند. طبق اطلاعات داخل سایت تهران من، اگر کاربران با این خطا روبرو شدند، میتوانند با پشتیبانی این سامانه تماس بگیرند. همچنین، کاربران میتوانند به آدرس my@tehran.ir ایمیل ارسال کنند.
با توجه به اطلاعات درج شده، بخش پشتیبانی این سامانه عملکرد مطلوبی نداشته است. به خصوص بخش گفتگو و ثبت تیکت اپلیکیشن تهران من، بسیار دیر پاسخ سؤالات کاربران را میدهند. برای صحت و سقم این موضوع، پیامی به بخش پشتیبانی ارسال کردیم که متأسفانه کسی پاسخگوی سؤال ما نبود.
با این اوصاف، ثبت خودرو میتواند خدمات خوبی برای کاربران فراهم کند. در کل، بخشهای مختلف بخش خودرو من توانسته کار بسیاری از شهروندان تهران را راه بیاندازد. به خصوص پرداخت خلافی و جریمههای خودرو بسیار کاربردی هستند.

خدمات شهر من
خدمات بخش «شهر من» کمک خوبی برای سهولت کار شهروندان تهرانی میکند. این بخش دارای خدمات درخواست ۱۳۷، بلیت درون شهری، میوه و ترهبار، خدمات آنلاین، درخواست ۱۸۸۸، نقشه تهران و میز خدمات شهرداری است.
بخش شهر من بیشتر برای استعلام و ایجاد درخواست کاربران فراهم شده است. کاربران برای پیدا کردن نزدیکترین ترهبار یا خرید آنلاین از فروشگاهها، میتوانند به این بخش مراجعه کنند. شهرواندانی که نیاز دارند کارت متروی خود را شارژ کنند یا یک بلیت تک سفره خریداری کنند، میتوانند از خدمات بلیت درون شهری تهران من استفاده کنند. در مجموع، بخش شهر من بیشتر سرویسهای فرعی و کم کاربردی را ارائه میدهد. به طوریکه، نبود این بخش مشکلی برای کاربران ایجاد نمیکند.

خدمات ملک من
این روزها شرکتهای مختلف در اپلیکیشنهای خود امکان پرداخت قبوض را اضافه کردهاند. اپلیکیشن تهران من هم از این قاعده مستثنی نیست. بخش «ملک من» دارای خدمات املاک من و قبض خدماتی است.
کاربران در قسمت املاک من، اطلاعات خانه خود مانند کد پستی را وارد میکنند تا از خدمات آن استفاده کنند. شهروندان تهرانی با استفاده از موقعیت یابی در نقشه، مکان دقیق ساختمان خود را تعیین و سپس ملک خود را ثبت خواهند کرد.
زمانی که اطلاعات ملک کاربر ثبت میشود، شهروندان میتوانند قبوض خدماتی مانند قبض آب، برق و گاز خانه خود را پرداخت کنند. در مجموع، این بخش عملکرد مطلوبی دارد و کاربران میتوانند برای پرداخت قبوض خود از تهران من استفاده کنند.

اپلیکیشن تهران من با توجه به نسخههای اولیه خود، پیشرفت محسوسی کرده است. تغییر رابط کاربری و عملکرد روان و راحت آن یکی از پیشرفتهای مهم این اپلیکیشن محسوب میشود. با توجه به موارد مثبت و کاربرد فراوان این برنامه، اما بعضی از خدمات تهران من نیازمند بهبود در عملکرد هستند. به خصوص بخش خودرو من و ایراد در ثبت خودرو کاربران بسیاری را دچار مشکل کرده است.
عدم پشتیبانی به موقع و در خور شأن کاربران، یکی از مهمترین مشکلات این اپلیکیشن است. امیدواریم که این سامانه هوشمند با اعمال تغییرات و رفع نواقص خود، بتواند خدمات مناسبی را برای شهروندان تهرانی فراهم کند.
نظر شما درباره اپلیکیشن «تهران من» چیست؟ آیا تا به حال از این برنامه استفاده کردهاید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.