ردیابی مشکوک و غیرقانونی اطلاعات کودکان در پلی استور گوگل!

رسانه کلیک - طبق تحقیقات جدید به عمل آمده، هزاران اپلیکیشن موجود در پلی استور گوگل اقدام به ردیابی مخفیانه کودکان می کنند که موضوعی غیر قانونی به حساب می آید.

ردیابی مشکوک و غیرقانونی اطلاعات کودکان در پلی استور گوگل!

بر اساس تحقیقاتی که توسط تیم محققان و متخصصان کامپیوتر یک دانشگاه روی حدود 5855 اپلیکیشن قرار گرفته در پلی استور گوگل انجام شده، به این نتیجه رسیده اند 27 درصد آنها به اطلاعات حساس محافظت شده توسط دسترسی های سیستم عامل اندروید دسترسی داشته و مابقی (73 درصد) اطلاعات حساس کاربران را در محیط اینترنت منتشر می کنند. بر اساس قوانین کشور آمریکا، اپلیکیشن های مختلف در صورت اجازه والدین قادر به جمع آوری اطلاعات کودکان خواهند بود؛ این در حالی است که موارد یاد شده بدون کسب اجازه اقدام به ردیابی مخفیانه کودکان زیر 13 سال کرده و اطلاعات آنها را جمع آوری می کنند.

طبق گزارش حاصل از تحقیقات یاد شده، حدود 256 اپلیکیشن اطلاعات منطقه ای را جمع آوری می کنند، 107 اپلیکیشن ایمیل دارنده دستگاه را به اشتراک می گذارند و 10 اپلیکیشن نیز شماره های ذخیره شده در گوشی را در محیط اینترنت منتشر می کنند.

1100 شناسه ای که به صورت مداوم در حال به اشتراک گذاری اطلاعات کودکان بود، توسط موسسه COPPA (محافظت از حریم شخصی کودکان آنلاین) تحریم شد.

نتایج تحقیقات یاد شده به شرح زیر است:

  • اپلیکیشن هایی که موقعیت مکانی یا اطلاعات اشخاص را بدون رضایت آنها به اشتراک می گذارند (4.8 درصد)
  • اپلیکیشن هایی که اطلاعات شخصی افراد را بدون هیچ دلیل امنیتی منتشر می کنند (40 درصد)
  • شناسه هایی که به صورت مداوم اطلاعات کاربران را با اپلیکیشن های متفرقه برای دستیابی به اهداف ممنوعه به اشتراک می گذارند (18.8 درصد)

به این ترتیب حدود 64 درصد از اپلیکیشن های بررسی شده در حال نقض قوانین موسسه COPPA هستند.

بد نیست بدانید که این تحقیقات به وسیله روش های اتوماتیک صورت گرفته و ممکن است تمامی اپلیکیشن های یاد شده با قوانین COPPA در تناقض نباشند. اما افرادی که در این طرح شرکت داشتند، به این موضوع اشاره کردند که تعداد اپلیکیشن های ردیابی مخفیانه کودکان به قدری زیاد است که می توان آن را به درصد بیشتری از موارد نسبت داد. از آنجا که پلی استور و اپ استور اپل از قوانین COPPA معاف هستند، لذا شاهد وجود چنین اپلیکیشن هایی در فروشگاه های نرم افزاری هستیم.

تعداد اپلیکیشن هایی که به صورت روزانه وارد پلی استور گوگل می شود، حدود 2700 عدد برآورد شده و این بدان معناست که اغلب آنها به صورت کامل مورد بازبینی قرار نمی گیرند. از طرف دیگر نیز برخی توسعه دهندگان با قوانین COPPA آشنا نیستند، مخصوصا برنامه نویسانی که اپلیکیشن های خود را برای محدوده های سنی مختلف منتشر می کنند.

در ماه های اخیر، فعالان در این زمینه فشار زیادی روی کمیسیون فدرال وارد کردند تا در مورد ابزار تبلیغاتی که توسط شرکت های بزرگی مانند دیزنی و یوتیوب توسعه داده شده و کودکان را هدف گرفته بود، مداخله کند. اما ظاهرا این عملیات نتایجی نداشته و تبلیغات هدفمند برای کودکان همچنان ادامه دارد.

ارسال نظر