معنای حرکت مرموزانه اخیر گوگل چیست؟

برخلاف شعارهای داغ بنیانگذار گوگل در سال ۲۰۰۷، مبنی بر این که حفظ اطلاعات شخصی کاربران اولویت شماره یک آن هاست، حالا گوگل به صورت مخفیانه اقدام به منع ممنوعیت افشای اطلاعات شخصی کاربران به اشخاص ثالث کرده است!

معنای حرکت مرموزانه اخیر گوگل چیست؟

به گزارش کلیک، وقتی در سال ۲۰۰۷ گوگل توانست شبکه تبلیغاتی "دابل کلیک" را بخرد، سرجی برین بنیانگذار گوگل اعلام کرد که " در زمان بررسی روش های جدید تبلیغات آنلاین، امنیت اطلاعات کاربران اولویت نخست ما برای تصمیم گیری است." پس از آن گوگل به مدت حدود ۱۰ سال، مرکز داده عظیم دابل کلیک را که حاصل آمار جستجوی اینترنتی است، به طور کاملا جداگانه از اطلاعات کاربران اعم از نام و سایر اطلاعات شخصی کاربران که از جیمیل و سایر حساب های کاربری به دست می آید، حفظ کرده بود.

اما تابستان امسال گوگل به طور مخفیانه آن دسته از خط های سند امنیتی خود را که طی آن تعهد داده بود تا این دو مرکز داده را از هم جدا نگه دارد، حذف کرده است! این به آن معنی است که از این به بعد کسانی که در اینترنت تبلیغات می کنند، می توانند به سادگی به اطلاعات شخصی شما اعم از نام، حساب کاربری، آدرس ایمیل و احیانا شماره های تماس و آدرس های منازل که در سایت های مختلف وارد می کنید، علاوه بر تمام فعالیت های آنلاین شما دسترسی پیدا کنند! به جای سطرهای حذف شده، گوگل از این جمله استفاده کرده است که "عادت های جستجوی اینترنت کاربران ممکن است با آن دسته از اطلاعاتی که شرکت از طریق جیمیل و ابزارهای مشابه به دست می آورد، ترکیب شود."!

این تغییرات به صورت پیشفرض برای حساب های کاربری جدید گوگل که از این به بعد ساخته می شوند، فعال شده است ولی صاحبان حساب های کاربری فعلی هم تشویق شده اند که این تغییرات را اعمال کنند!

۲۰۱۲%۲f12%2f04%2f47%2fgooglecaugh

واضح ترین نتیجه این تغییر این است که تبلیغات دابل کلیک که جستجوهای افراد را در سراسر شبکه جهانی دنبال می کنند، ممکن است از این به بعد، با استفاده از اطلاعاتی که جیمیل در اختیارشان قرار می دهد، تبلیغاتشان را به طور شخصی سازی شده و به نام خود شما برایتان ارسال کنند. اما در مرحله بعدی، این اقدام به این معنی است که حالا اگر گوگل بخواهد، می تواند از هر چیزی که در ایمیل های خود می نویسید، یا هر سایتی که از آن بازدید می کنید و جستجوهای اینترنتی تان استفاده کند تا یک فایل کامل از مشخصات شما با ذکر نامتان بسازد!

این حرکت یک تغییر اساسی برای گوگل است و موج های بعدی آن می تواند درگیری های طولانی مدتی را برای صنعت تبلیغات آنلاین این شرکت به همراه داشته باشد. طی سال های اخیر، فیسبوک، دلال های آفلاین داده و دیگران اقدام به ترکیب مراکز داده حاصل از اطلاعات جستجوهای اینترنتی کاربران خود با نام های واقعی افراد کرده بودند. اما گوگل تا این تابستان دست به چنین کاری نزده بود و به تعهد خود عمل می کرد.

پاول اوهم، رییس مرکز امنیت و فناوری دانشکده حقوقی جورج تاون، در این باره گفته است: جدا بودن مرکز داده دابل کلیک از اطلاعات شخصی و بعضا محرمانه کاربران و عدم افشای اطلاعات کاربران به صاحبان تبلیغات اینترنتی، تعهدی بود که گوگل یک تنه آن را انجام می داد. دیواری که پیشتر بین اطلاعات شخصی افراد و نتایج حاصل از جستجوهای اینترنتی و فعالیت های آنلاین آن ها وجود داشت، به طور ناگهانی از بین رفت.

سخنگوی گوگل، آندریا فاویل طی یک ایمیل از این تصمیم گوگل مبنی بر تغییرات اعمالی جدید در قوانین امنیتی خود، به عنوان نوعی به روز رسانی در زمینه "انقلاب گوشی های هوشمند" یاد کرد.

فاویل نوشته است که: ما سیستم تبلیغاتی خود و کنترل های کاربر مربوط به این زمینه را به روز رسانی کرده ایم تا طرز استفاده افراد از گوگل را بین انواع بیشمار دستگاه های متفاوت موجود در بازار با هم هماهنگ کنیم. وی افزود: این تغییرات کاملا اختیاری است و چنانچه کاربری نخواهد این تغییرات را اعمال کند، تجربه استفاده از گوگل برای این کاربر کاملا بدون تغییر باقی می ماند.

همانطور که در بالا ذکر شد، کاربران فعلی گوگل در این تابستان تشویق شده اند تا اجازه راه اندازی این تغییرات را به صورت دستی فعال کنند. متن این پیغام تشویقی به این صورت است: "Some new features for your Google account"

این "فیچرهای جدید" به سرعت مورد بررسی قرار گرفتند. وایرز نوشته بود که این تغییرات به شما اجازه اعمال کنترل های جزیی بیشتری را درباره نحوه کار تبلیغات بین دستگاه های مختلف می دهند. نیویورک تایمز هم در یک ستون اختصاصی فناوری شرح داد که این تغییرات به نوعی "کنترل های جدید برای انواع تبلیغاتی هستند که کاربارن در سراسر اینترنت می بینند."

images

مرتبط کردن عادت های جستجوی اینترنت به اطلاعات شناسایی شخصی کاربران مدت هاست که مورد بحث طرفین موافق و مخالف است.

وقتی در سال ۱۹۹۹ دابل کلیک یک مرکز داده واسطه را که نام افراد، آدرس ها و سلایق اینترنتی آن ها را با هم ادغام کرده بود خرید، وکلای امنیتی جنجال عظیمی به راه انداختند. این داده های ادغام شده به دابل کلیک اجازه داد تا اطلاعات جستجوی اینترنت خود را با نام های افراد ترکیب کند. بعد از تحقیقاتی که کمیته تجارت فدرال (Federal Trade Commission) ترتیب داد، دابل کلیک وادار شد تا این منبع اطلاعاتی را با ضرر بفروشد.

در پاسخ به این اعتراضات، صنعت در حال شکل گیری تبلیغات آنلاین، در سال ۲۰۰۰ ابتکار تبلیغات شبکه ای را ترتیب داد تا کدهای خود را بنا کند. این صنعت در آن زمان تعهد داد که به کاربران در زمان جمع آوری اطلاعاتشان یک پیام هشدار ارسال می کند تا در صورت تمایل، کاربر بتواند به صورت اختیاری اجازه این دستیابی را به مرکز بدهد.

بعد از آن زمان و تا مدتی، بیشتر رهگیری های تبلیغاتی آنلاین به صورت ناشناس باقی ماندند. در عوض وقتی در سال ۲۰۰۷ گوگل دابل کلیک را خرید، در قوانین و مقررات امنیتی خود شرح داد که: فناوری خدمات تبلیغاتی دابل کلیک، تنها بر اساس اطلاعات غیر شخصی و غیر محرمانه کاربران هدفگیری خواهد شد.

در سال ۲۰۱۲ گوگل مقررات امنیتی خود را تغییر داد تا اجازه داشته باشد تا اطلاعات کاربران را بین خدمات مختلف خود، مانند جیمیل و جستجوی گوگل، به اشتراک بگذارد. با این حال، این اطلاعات شخصی همیشه از دابل کلیک، که فناوری رهگیری اش بر نیمی از یک میلیون وبسایت اول فعال است، دور نگه داشته می شد.

واقعیت این است که عصر شبکه های اجتماعی آغازی بوده است بر موج جدید رهگیری قابل شناسایی و خدماتی مثل فیسبوک و توئیتر قادر بودند تا فعالیت کاربرانی را که به حساب کاربری خود وارد شده بودند، در سایر وبسایت ها رصد کنند. دو سال پیش، فیسبوک اعلام کرد که قادر است تا کاربرانش را با نام آن ها در اینترنت دنبال کند و فعالیت آن ها را در وبسایت های دیگر که دارای دکمه های مشترک با فیسبوک مانند "Share" و "Like" هستند رصد کند، حتی اگر کاربران بر روی این دکمه ها کلیک نکنند!

دلال های داده آفلاین هم شروع به ادغام لیست آدرس های ایمیل خود با لیست فروشنده های آنلاین کرده اند. اسکات هیویی مدیر اجرایی شرکت واسطه ای اکسیوم در این باره گفته است: ادغام اطلاعات آنلاین و آفلاین افراد هدف اصلی تبلیغات در ده سال آینده خواهد بود.

در آخر خوب است بدانید که برای منع استفاده گوگل از این اطلاعات می توانید به قسمت Activity controls بر روی صفحه My Account بروید و مربع کنار گزینه Include Chrome browsing history and activity from websites and apps that use Google services را بردارید. همچنین بهتر است فعالیت گذشته حساب کاربری خود را پاک کنید.

ارسال نظر