سریعترین خودروهای جهان در سختترین پیست آمریکا به رقابت پرداختند
آیا کنجکاو هستید که بدانید اگر بهترین و اسپرت ترین خودروهای جهان با هم به یک رقابت منصفانه در یک پیست فوق العاده سخت بپردازند نتیجه چه خواهد شد؟ تا پایان این مقاله را بخوانید.
کلیک- رقابتی جذاب بعد از یک دهه مابین جذاب ترین و اسپرت ترین خودرهای جهان در پیست VIR(مخففVirginia International Raceway ) برگزار شده است تا بتوان با عملکرد واقعی یک خودرو در تشخیص بهترین بودن آن قضاوت کرد نه از روی برند خودروها یا تبلیغاتی که دور و بر آنهاست.
در این آزمون تلاش شد پاسخی از ایالاتمتحده به معیار نوربرگرینگ آلمان داده شود؛ همان جایی که خودروسازان با سریعترین محصولات خود برای کسب لپ تایم (زمان پیمودن یک دور پیست) بهتر مبارزه میکنند.
VIR طولانیترین پیست در کل ایالاتمتحده بشمار میرودکه این امکان در پیست ۶٫۶ کیلومتری آن کاملاً فراهم است. این خودروهای اسپرت در این پیست منحصر بفرد و خشن با هم به رقابت پرداختند تا پیروز میدان مشخص شود.
برای دسته بندی خودروهای شرکتکننده در این جدال بزرگ را در پنج کلاس از LL1 تا LL5 دستهبندی شده اند. کلاس LL1 مخصوص خودروهایی با قیمت پایهی زیر ۳۵ هزار دلار است تا نهایتاً کلاس LL5 که مختص خودروهایی با قیمتی بیش از ۲۴۵ هزار دلار است. با توجه به تعداد زیاد خودروهای شرکتکننده، در این قسمت فقط به معرفی خودروها، لپ تایم آنها و شرایط آزمون میپردازیم. باید به این نکته ضروری نیز اشاره کرد که قیمتی که جهت کلاسبندی خودروها در نظر گرفته شده با احتساب آپشنهای بهبود عملکرد مانند دیسکهای ترمز کربن سرامیکی، قطعات سبکوزن فیبر کربنی، لاستیکهای عملکردی و دیگر موارد تقویتی لحاظ شده است. شرکتکنندگان این رقابت بزرگ:آکورا NSX،آئودی R8 V10 Plus، آئودی TTS، بامو M2، بامو M4 GTS، شورولت کامارو ۱LE، شورولت کامارو SS 1LE، شورولت کوروت گرند اسپرت، دوج چارجر هلکت، دوج وایپر ACR، فراری ۴۸۸ GTB، فورد فوکوس RS، فورد موستانگ شلبی GT350R، جگوار F تاپ Project 7، لکسوس GS F، مکلارن ۵۷۰S، پورشه ۹۱۱ GT3 RS، پورشه کیمن GT4
محدوده ی قیمتی هر کلاس
LL1: تا ۳۴,۹۹۹ دلار
LL2: 35,000 تا ۶۴,۹۹۹ دلار
LL3: 65,000 تا ۱۲۴,۹۹۹ دلار
LL4: 125,000 تا ۲۴۴,۹۹۹ دلار
LL5: 245,000 دلار به بالا
غیر از این ۱۸ خودرو، ۳ خودروی دیگر را هم در این آزمون شرکت داده شده اند که در هیچیک از کلاسهای LL1 تا LL5 قرار نمیگیرند. دو خودرو از این سه صرفاً مخصوص پیست هستند که عبارتاند از مزدا MX-5 Cup Car و لکسوس RC F GT کانسپت. این دو خودرو به این منظور دعوت شده اند که مقایسهای بین عملکرد خودروهای مسابقهای با خودروهای خیابانی معمولی در پیست شده باشد و خودروی آخر نیز تسلا مدل S P85D است برای اینکه بفهمیم یک خودروی الکتریکی تا چه حد توان رقابت با انواع بنزینی را دارد. بدین ترتیب تعداد کل خودروهای شرکتکننده در این آزمون بزرگ به ۲۱ دستگاه رسید.
داوران با این خودروها سه روز را در روزهای گرم و طاقتفرسای اوایل ماه ژوئن سپری کرده اند و آنها را در شرایط مختلف و دمای هوای گوناگون مورد آزمایش قرار داده اند تا به نتایجی کاملاً منصفانه و برابر دست پیدا کنند. روش این آزمون هم اینگونه بوده است که در هر خودرو با استفاده از دستگاههای پیشرفته اقدام به ثبت دادهها و اطلاعات گوناگونی نموده و چندین کارشناس حرفهای با خودروها به رانندگی پرداختند .حتی در برخی موارد از مشاوران و مهندسان شرکتهای سازنده نیز کمک گرفته شده است برای اینکه تشخیص بدهند چگونه بهترین و سریعترین عملکرد را از ماشین استخراج کنند. در روزهای آزمون بهطورمعمول ساعات اولیهی صبح زمان طلایی بودند چراکه در این ساعات هوا خنک بوده و متراکمتر است که درنتیجه موجب عملکرد بهتر خودروها شده و امکان استفاده از حداکثر توان موتور را فراهم میکند. حال در جدول زیر نتیجهی سه روز تلاش و ثبت دادههای فراوان را مشاهده میکنید. اطلاعات و مشخصاتی که با تلاش فراوان کارشناسان بهدستآمده و سعی شده تا حد امکان عادلانه باشند.
جدول لپ تایم خودروهای شرکتکننده در آزمون بزرگ کارانددرایور
رتبه | خودرو | کلاس | قدرت | زمان |
۲۱ | تسلا مدل S P85D | الکتریکی | ۴۶۵ اسب بخار | ۳:۱۷:۴ |
۲۰ | آئودی TTS | LL2 | ۳۰۰ اسب بخار | ۳:۰۷:۷ |
۱۹ | مزدا MX-5 Cup Car | مسابقهای | ۱۵۵ اسب بخار | ۳:۰۶:۴ |
۱۸ | لکسوس GS F | LL3 | ۴۷۰ اسب بخار | ۳:۰۵:۹ |
۱۷ | شورولت کامارو ۱LE | LL1 | ۳۳۵ اسب بخار | ۳:۰۴:۳ |
۱۶ | فورد فوکوس RS | LL2 | ۳۵۰ اسب بخار | ۳:۰۳:۹ |
۱۵ | دوج چارجر هلکت | LL3 | ۷۰۷ اسب بخار | ۳:۰۳:۳ |
۱۴ | جگوار F تایپ Project 7 | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۳:۰۲:۲ |
۱۳ | بامو M2 | LL2 | ۳۶۵ اسب بخار | ۳:۰۱:۹ |
۱۲ | آئودی R8 V10 Plus | LL4 | ۶۱۰ اسب بخار | ۲:۵۶:۱ |
۱۱ | شورولت کامارو SS 1LE | LL2 | ۴۵۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۸ |
۱۰ | پورشه کیمن GT4 | LL3 | ۳۸۵ اسب بخار | ۲:۵۴:۰ |
۹ | بامو M4 GTS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۵۲:۹ |
۸ | فورد موستانگ شلبی GT350R | LL2 | ۵۲۵ اسب بخار | ۲:۵۱:۸ |
۷ | آکورا NSX | LL4 | ۵۷۵ اسب بخار | ۲:۵۰:۲ |
۶ | مکلارن ۵۷۰S | LL4 | ۵۶۵ اسب بخار | ۲:۴۷:۴ |
۵ | شورولت کوروت گرند اسپرت | LL3 | ۴۶۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۱ |
۴ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | LL4 | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۷:۰ |
۳ | فراری ۴۸۸ GTB | LL5 | ۶۶۰ اسب بخار | ۲:۴۵:۱ |
۲ | دوج وایپر ACR | LL4 | ۶۴۵ اسب بخار | ۲:۴۴:۲ |
۱ | لکسوس RC F GT | کانسپت | ۵۰۰ اسب بخار | ۲:۴۳:۲ |
پس از این آزمونهای فراوان و طولانی و بررسی کامل عملکرد خودروها، دوج وایپر ACR توانست سریعترین رکورد یک دور پیست VIR (در بین ۱۸ خودروی اصلی شرکتکننده) را بنام خود ثبت کرده و پیروز این رقابت نفسگیر گردد و دیگر خودروها را پشت سر بگذارد.