قلم دیجیتالی که دنیای نقاشی را متحول کرد

شرکت Adobe با همکاری پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا بر روی قلم های دیجیتالی کار می کنند که با استفاده از هوش مصنوعی جادویی در دنیای نقاشی به پا کرده است.

قلم دیجیتالی که دنیای نقاشی را متحول کرد

کلیک - قلم های دیجیتال نقاشی در نرم افزار Microsoft paint و Adobe Photoshop در حد قلم های نقاشی در دنیای واقعی کاربرد دارند. شما یک رنگ انتخاب می کنید و سپس قلم را بر روی بوم نقاشی می کشید تا اثر هنری خود را خلق کنید. تحقیقات انجام شده توسط شرکت Adobe و دانشگاه کالیفرنیا بیشتر از حد تصور این قلم های دیجیتال را رویایی و خارق العاده توصیف کرده اند. آن ها معتقد هستند که این قلم ها یک ابزار همکاری بین انسان و ماشین است.

این قلم دیجیتال، به منظور یادگیری خصوصیات مناظر طبیعی و معماری ساختمان ها، از شبکه های عصبی بسیار دقیقی استفاده می کند. مانند درک ظاهر علف یا آسمان آبی. زمانی که یک کاربر قلم را بر روی صفحه نقاشی می کشد، نرم افزار به طور خودکار تصاویری را تولید می کند که رنگ و شکل این تصاویر الهام گرفته شده از شیوه حرکت دست کاربر است. به عنوان مثال، زمانی که پژوهشگران در حال ارزیابی قلم دیجیتال آبی رنگ بودند و با آن بر روی صفحه نقاشی خطوطی رسم می کردند، هوش مصنوعی تعبیه شده در نرم افزار مربوطه یک آسمان آبی را نقاشی کرد. این مثالی است از نحوه عملکرد هوش مصنوعی در این حوزه که اصطلاحا هنر حلاق یا generative art نامیده می شود. این مورد به عنوان مقاله ای در کنفرانس اروپایی سال ۲۰۱۶ به نام Computer Vision مورد بررسی قرار گرفت.

همین هوش مصنوعی دقیق که توسط محققین دانشگاه بریکلی کالیفرنیا ارزیابی و بررسی شد، می تواند با استفاده از تصاویری که به عنوان پیش فرض (Template) به آن داده می شود، نوع جدیدی از کفش ها و کیف دستی ها را تولید کند. در یکی از این موارد، به عنوان مثال می توان گفت محققین قادر بودند تا طراحی یک کفش را با کشیدن یک شکل متفاوت و یک رنگ بر روی آن تغییر دهند.

تصور کنید که بتوانید با یک قلم دیجیتال به همین راحتی یک کفش با رنگ دلخواه طراحی کنید !

ممکن است این مسئله از دید برخی چندان مهم و تاثیرگذار به نظر نرسد، اما داشتن هوش مصنوعی که صحنه ها و اشیایی را خلق کند می تواند شاخص خوبی باشد برای این که بفهمیم که چطور هوش مصنوعی جهان فیزیکی ما را درک می کند. برای هوش مصنوعی که قرار است یک کفش را با شکل و شمایل جدید ایجاد کند، الگوریتم مورد نظر باید هزاران نمونه از کفش ها را در خود جای دهد. اما با تمام این وجود و با داشتن الگوریتمی که شامل هزاران نمونه از مدل های مختلف یک کفش است، نمی توان گفت که این مسئله برای ایجاد یک کفش جدید کافی است. کفشی که از لحاظ منطقی طبیعی به نظر برسد.

به طور کلی می توان گفت که سیستم های هوش مصنوعی با استفاده از اطلاعاتی که به آن ها داده می شود شباهت ها و الگوها را پیدا می کنند. سپس از میان وجه مشترکی که در بانک اطلاعاتی خود یافت می کنند، آیتم مورد نظر خود را می سازند و در نهایت زمانی که از آن ها می خواهیم تا ایده جدید تولید کنند، می توان به آسانی دید که چطور از پس آن بر می آیند.

نقاشی کوه ها و آسمان ها با هوش مصنوعی !

هوش مصنوعی

محققان شرکت Adobe و دانشگاه کالیفرنیا در بریکلی بر روی این نوع از هوش مصنوعی کار کرده و آن را توسعه داده اند. در این نسخه جدید تفاوت ظریف شکل و رنگ برای الگوریتم هوش مصنوعی به خوبی تعریف شده است. کشیدن یک خط مشکی رنگ و یک حرف V برعکس سبب خواهد شد تا هوش مصنوعی به شکل شگفت انگیزی یک کوه یا مناره کلیسا را به زیبایی رسم کند. البته همانطور که گفته شده بود تمام این اشکال و رنگ آن ها برای الگوریتم این هوش مصنوعی تعریف شده بود. کشیدن یک خط آبی در بالای صفحه باعث شکل گیری یک آسمان آبی کاملا طبیعی با طیف های مختلفی از رنگ آبی و کشیدن یک خط سبز در پایین آن نیز، شکل چمن را در تصویر به وجود می آورد. این مثال ها تصافی نیستند. در واقع این هوش مصنوعی نمی تواند چیزی را که از قبل ندیده است، نقاشی کند. برای ساختن ابزاری که بتواند مناظر طبیعی را طراحی کند، این تیم الگوریتمی دارد که بیش از ۲۷۵۰۰۰ عکس از کلیساها و مناظر طبیعی را پردازش می کند. نرم افزار این تیم تصمیم دارد تا خروجی عکس ها را با جزییات بیشتری نمایش دهد و در ساخت این تصاویر، این دو شرکت، به نسبت هنرهای سنتی، با یکدیگر همکاری مشترکی داشته باشند. اگر این فرایند را به یک اکستر تشبیه کنیم، انسان ها می توانند به جای اینکه سازنده قطعات موسیقی باشند، رهبران ماشین ها باشند.

هوش مصنوعی

باید گفت که این اولین بار نیست که شرکت Adobe تلاش کرده است تا با استفاده از هوش مصنوعی در زمینه هنرهای خلاقانه مشکلات را حل نماید. DeepFont که نام نرم افزار شناسایی فونت هوش مصنوعی است، ظاهرا می تواند ۲۰۰۰۰ فونت را در تصاویر شناسایی کند. البته قرار نیست که استفاده از هوش مصنوعی در محصولات Adobe به اتمام برسد. زیرا به نظر می رسد این شرکت ایده های نابی در سر می پروراند. ایده هایی درباره این که رابطه و همکاری میان انسان و ماشین در آینده چگونه خواهد بود.

ارسال نظر