استفاده از فناوری ردیابی حرکات چشم در خودرو برای هشدار به رانندگان ناهشیار

شرکت جنرال موتورز قصد دارد در یکی از خودروهای کادیلایک خود که سال آینده عرضه خواهد شد، یک سیستم هدایت نیمه خودکار با نام Super Cruise ایجاد کند که در آن فناوری ردیابی حرکات چشم نیز به کار گرفته شده است.

استفاده از فناوری ردیابی حرکات چشم در خودرو برای هشدار به رانندگان ناهشیار

به گزارش کلیک، جنرال موتورز که بزرگترین شرکت تولید کننده خودرو در آمریکا است، قصد دارد با ایجاد این سیستم با سیستم های Pilot Assist شرکت ولوو و Autopilot شرکت تسلا رقابت کند، هر دو سیستم مذکور به نوعی به راننده کمک می کنند تا خودرو را راحت تر کنترل کند. در حالی که Autopilot گاهی اوقات نیازمند کنترل انسان می شود، طراحان سیستم Super Cruise پا را فراتر از این گذاشته اند و انتظار می رود این سیستم از قابلیت کنترل هوشیاری راننده نیز برخوردار باشد.

همانطور که گفته شد این سیستم سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد و احتمالا در میان سیستم هایی قرار خواهد گرفت که با بهره گیری از چندین دوربین، حسگر یا رادار می توانند خودرو را با سرعت بالایی هدایت کنند و در عین حال از دقت بالایی نیز برخوردار هستند. چندی پیش یکی از خودروهای شرکت تسلا که مجهز به سیستم Autopilot بود، دچار تصادف مرگباری شد و پس از آن سوالات زیادی در مورد دقت این سیستم ها مطرح شد و اینکه آیا افرادی از این سیستم ها استفاده می کنند، از محدودیت های آن ها مطلع هستند یا نه.

سیستم Super Cruise جنرال موتورز می توانند خواب آلودگی رانندگان و عدم تمرکز آن ها روی جاده را تشخیص دهد و برای آگاه کردن آن ها از هشدارهای صوتی و بصری استفاده می کند؛ چنانچه این هشدارها هم نتوانستند باعث ایجاد هوشیاری در راننده شوند، سرویس اطلاعاتی این سیستم تحت عنوان Onstar، سیستم پیام رسان صوتی خودرو را فعال می کند و از این طریق با راننده ارتباط برقرار می کند و به او هشدار می دهد؛ چنانچه راننده باز هم هوشیاری خود را به دست نیاورد، خودرو به صورت خودکار به کنار جاده هدایت و در آنجا متوقف می شود.

cadillac-super-cruise-646x430

سیستم Super Cruise چند سال در شهر دترویت آمریکا مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است و انتظار می رود نسبت به سیستم های رقیب عملکرد بهتری داشته باشد و بتواند در جلب توجه افرادی که به دنبال یک سیستم مناسب برای هدایت خودرو هستند، موفق عمل کند. جنرال موتورز هنوز قیمت این سیستم را اعلام نکرده است.

با گسترش تجهیز خودورهای جنرال موتورز به شبکه وای فای و متصل شدن گوشی های هوشمند به این شبکه ها، استفاده از سرویس Onstar که ارائه آن از دهه ۱۹۹۰ به منظور محافظت از رانندگان آغاز شد، گسترش یافت و برای بهره گیری از سیستم هدایت خودکار Super Cruise نیز استفاده از این سرویس اطلاعاتی لازم است.

جنرال موتورز قصد داشت این سیستم را زودتر عرضه کند؛ اما به دلایلی عرضه آن به تعویق افتاد. یکی از این دلایل بهینه سازی رابط کاربری برای برقراری ارتباط بهتر راننده با سیستم بود. به گفته یکی از مسئولان جنرال موتورز هدف این شرکت ایجاد تعامل بهتر بین راننده و سیستم هدایت نیمه خودکار است.

البته برخی از نیروهای پلیس نگران این موضوع هستند که ممکن است به کار گیری سیستم های هدایت نیمه خودکار در خودروها، باعث شود رانندگان در حین رانندگی خود به خود توجه کمتری به جاده داشته باشند.

انتظار می رود که شرکت های خودروساز آلمانی آئودی و فولکس واگن نیز در آینده نزدیک از فناوری ردیابی حرکات چشم در خودروهای خود استفاده کنند. افرادی که این فناوری را طراحی و ایجاد کرده اند، از مسئولان امر انتظار دارند که تمام شرکت های خودروساز را ملزم به استفاده از این فناوری کنند. مقامات رسمی وزارت حمل و نقل آمریکا معتقدند که این نوع سیستم ها بر خلاف نگرانی هایی که در مورد کاهش توجه رانندگان وجود دارد، می توانند تصادفات مرگبار در آزادراه ها را به میزان چشمگیری کاهش دهد. واضح و مشخص است که استفاده از برخی از ویژگی های هدایت خودکار در خودروها ضروری است و مسئولان امر در حال ترغیب خودروسازان هستند تا این ویژگی ها را به صورت تدریجی در محصولات خود به کار ببرند.

البته استفاده از این سیستم ها نگرانی هایی در مورد نقض حریم خصوصی نیز به وجود آورده است؛ مخصوصا اگر خودروسازان اطلاعات مربوط به راننده را ثبت کنند؛ زیرا ممکن است این اطلاعات بدون کسب اجازه از فرد، در اختیار شرکت های بیمه و مسئولانی که حفظ امنیت عمومی را بر عهده دارند، قرار گیرد.

سخنگوی شرکت جنرال موتورز این مطلب را عنوان کرد که سرویس Onstar اطلاعات شخصی مشترکان خود را جمع آوری و ثبت می کند، اما این اطلاعات را تنها در صورت کسب اجازه از رانندگان، به اشتراک می گذارد.

کریس کالابرس، عضو یکی از مراکز حامی حریم خصوصی افراد معتقد است که شرکت های خودروساز به هیچ وجه نباید حریم خصوصی افراد را نقض کنند. به نظر او شرکت های خودروساز باید ثابت کنند که حریم خصوصی افراد را حفظ می کنند و در عمل نیز باید این موضوع را نشان دهند.

به نظر او شرکت های خودروساز باید پس از جمع آوری اطلاعات شخصی رانندگان، به جای ثبت آن‌ها، سریعا آن ها را پاک کنند.

فناوری ردیابی حرکات چشم مورد استفاده در سیستم Super Cruise به صورتی طراحی شده است که حتی زمانی که چشم راننده با عینک آفتابی یا نقاب کلاه پوشانیده شده است، نیز عمل کند. این سیستم دائما چشم و بینی راننده را کنترل می کند و از این طریق هوشیاری یا عدم هوشیاری و تمرکز یا عدم تمرکز راننده را تشخیص می دهد و در صورت عدم هوشیاری یا عدم تمرکز راننده، به وسیله هشدارهای صوتی یا چراغ و یا لرزش، او را هوشیار می کند. به زودی ابزارهای بیشتری برای کنترل هوشیاری راننده معرفی می شوند. شرکتی به نام Eyeris Technologies به تازگی نرم افزاری عرضه کرده است که موقعیت سر و وضعیت قرارگیری بدن راننده روی صندلی و حتی خمیازه کشیدن و سلامت روانی و عاطفی او را نیز کنترل می کند. شرکت طراح مدعی است که طراحی این نرم افزار به صورتی است که با پردازنده ها و دوربین های نسبتا قدیمی مورد استفاده در برخی از خودروها نیز سازگاری داشته باشد.

استفاده از سیستم Super Cruise یکی از رویکردهای شرکت جنرال موتورز در راستای افزایش امنیت پلتفرم های خودران است. لازم به ذکر است استفاده از این سیستم تنها در آزادراه هایی ممکن است که نقشه دقیق آن ها در دسترس باشد و در صورتی که راننده از این آزاد راه ها خارج شود، این سیستم غیر فعال می شود.

ارسال نظر