رقابت شرکت‌های فضایی برای پرتاب بزرگ ترین راکت یک دهه اخیر به فضا

روز دوشنبه جف بزوس از یک برنامه جاه‌طلبانه خبر داد که در نظر دارد بزرگ‌ترین راکت طراحی‌شده را پیش از پایان این دهه پرتاب کند.

رقابت شرکت‌های فضایی برای پرتاب بزرگ ترین راکت یک دهه اخیر به فضا

به گزارش کلیک، Blue Origin، شرکت خصوصی فضایی بزودی، دو نوع راکت "New Glenn" را طراحی خواهد کرد که از روی جان گلن (اولین آمریکایی که در مدار زمین حرکت کرد) نام‌گذاری شده‌اند و بر روی سیستم راکت برنامه‌ریزی‌شده توسط اسپیس اکس قرار خواهند گرفت.

در اینجا بزرگی راکت گلن با فالکن ۹ شرکت اسپیس اکس و راکت فالکن سنگین آینده به همراه راکت Apollo-era Saturn V ناسا مقایسه شده است:

مقایسه نیوگلن

یک لانچر نیوگلن ۲۷۰ فوت(۸۲ متر) ارتفاع و راکت دومرحله‌ای خواهد داشت؛ یک نسخه بزرگ‌تر ۳۱۳ فوت (۹۵ متر) ارتفاع و از راکت سه مرحله‌ای تشکیل خواهد شد. هردوی آن‌ها طراحی‌شده‌اند ماهواره یا انسان را به فضا پرتاب کنند و در آینده آن‌قدر قوی خواهند شد که محموله نیز ارسال کند.

هر راکت از همان بوستر ۲۳ فوتی(۷ متر) استفاده خواهد کرد که می‌توان برای کاهش هزینه از آن بارها استفاده کرد. بزوس می‌گوید "ساختن، پرواز کردن، فرود آمدن و پرواز مجدد New Shepard به ما چیزهای زیادی آموخته است تا بتوانیم طراحی عملی‌تری داشته باشیم. و نیوگلن از تمام این آموخته‌ها استفاده خواهد کرد."

راکت‌های Apollo-era Saturn V ناسا که قابل‌استفاده مجدد نیستند، ۳۶۳ فوت(۱۱۱ متر) ارتفاع دارند و سیستم پرتاب فضایی جدید ناسا(که این هم قابل‌استفاده مجدد نیست) حدود ۳۲۱ فوت(۹۸ متر) ارتفاع خواهد داشت.

راکت‌های نیوگلن اگر در طراحی موفق باشند، بر روی برج‌های قابل‌استفاده مجدد اسپیس اکس برای فالکن ۹ نیز سوار خواهند شد. اما این تمام برنامه بزوس نیست.

بزوس می‌گوید "چشم‌انداز ما این است که یک‌میلیون نفر در فضا کار وزندگی داشته باشند و نیوگلن قدم بزرگی در این زمینه است. البته آخرین قدم نخواهد بود."

شرکت Blue Origin اطلاعات اضافی دیگری در مورد راکت‌های جدید اعلام نکرد. اسپیس اکس نیز جوابی فوری برای این اظهارنظر نداشت.

ارسال نظر