عبور یک شهاب سنگ از فاصله ۲۵۰۰۰ مایلی زمین

ستاره شناسان ناسا شهاب سنگی را تنها دو روز پیش از آن که از نزدیکی زمین عبور کند، رصد کردند. این شهاب سنگ در روز چهارشنبه از کنار زمین و از فاصله ۲۵۰۰۰ مایلی (معادل تقریبی ۴۰۰۰۰ کیلومتری) عبور کرد.

عبور یک شهاب سنگ از فاصله ۲۵۰۰۰ مایلی زمین

به گزارش کلیک، شاید این فاصله در ابعاد زمینی، چندان نزدیک به زمین به نظر نرسد، ولی در ابعاد کیهانی می‌توان گفت که این شهاب سنگ بسیار به زمین نزدیک شده بوده است. در اخبار منتشر شده از ناسا اعلام شده است که فاصله این شهاب سنگ تا زمین، به اندازه ۱/۱۰ فاصله ماه تا زمین بوده است.

شهاب سنگ ۲۰۱۶ RB1 از قطب جنوب زمین عبور کرد و اختلالی در ارتباطات و یا ماهواره‌های هواشناسی که بر مداری در فاصله ۲۲۰۰۰ مایلی زمین چرخش می‌کنند، ایجاد نکرد. اگر به دلیل رصد دقیق ستاره شناسان مرکز تحقیقات آسمانی کاتالینا (Catalina Sky Survey) نبود، احتمالا حتی متوجه عبور آن هم نشده بودیم.

شهاب سنگ ۲۰۱۶ RB1 روز دوشنبه با استفاده از تلسکوپ بازتابنده کاسگرین (Cassegrain) که بر روی قله "لمون" در کوهستان سانتا کاتالینا واقع شده است، کشف شد. این کوهستان در نزدیکی توسان در ایالت آریزونای ایالات متحده قرار دارد.

شهاب سنگ ۲۰۱۶ RB1 بین ۲۵ تا ۵۰ فوت (به طور تقریبی بین ۸ تا ۱۶ متر) قطر دارد در مقایسه با بزرگ‌ترین شهاب‌سنگی که طی یک سال اخیر از نزدیکی زمین گذر کرده است، یعنی شهاب‌سنگ ۲۰۱۶ FN56 که بین ۱۱۵ تا ۲۸۰ فوت قطر داشت، تنها یک شهاب‌سنگ کوچک به نظر می‌رسد.

بسیاری از ستاره‌شناسان علاقه ویژه‌ای به شهاب‌سنگ‌ها دارند چرا که این اجرام آسمانی، اشیایی باستانی هستند که می توانند سرنخ‌هایی از شکل گیری سیستم خورشیدی را به دست ما بدهند.

در شب سه شنبه، ناسا یک ماموریت ۷ ساله را با پرتاب ORISIS-Rex آغاز کرد. این کاوشگر قرار است عازم یک شهاب‌سنگ که در نزدیکی زمین در حال گردش است به نام Bennu شده و از غبار این شهاب‌سنگ نمونه گیری کرده و برای انجام مشاهدات، آن‌ها را به زمین بازگرداند.

این آژانس همچنین در حال کار بر روی ماموریت تغییر مسیر شهاب‌سنگ (Astroid Redirect Mission) است که به طور مخفف ARM نام دارد. این ماموریت جهت بررسی میعادگاه یک سفینه فضایی با یک شهاب سنگ و گردآوری چند نمونه سنگی است. همچنین این ماموریت قرار است تلاش کند تا خط سیر این شهاب‌سنگ را قبل از آنکه به زمین بازگردد، منحرف کند. این مانور که نمایش دفاعی برای سیاره زمین نامیده شده است، ممکن است که یک روز واقعا موجب دور کردن و منحرف کردن یک شهاب‌سنگ از زمین شود.

ارسال نظر