راز قیمتگذاری بازیهای کامپیوتری فاش شد
گرچه قیمت کنسول بازیهای ویدئویی در طول سالها نوسانات زیادی داشته است، اما به نظر میرسد که همیشه برای بازیهای این سیستمها تقریبا یک قیمت ثابت پرداخته میشود. راز این موضوع در چیست؟

به گزارش کلیک، بخشی از یک مستند موسوم به اوتاکو که بر فرهنگ مانگای ژاپن متمرکز است، در کانال یوتیوب بارگذاری شده که بر تاریخ بازیهای ویدئویی معطوف است. این کلیپ دهدقیقهای زندگی در نینتندو در سال ۱۹۹۴ را نشان میدهد، زمانی که شرکت در اوج سلطه بر بازار بازیهای ویدئویی بود.
در این کلیپ میبینیم در آن زمان کار کردن در نینتندو به چه صورت بود و کارکنان تشویق میشدند بازیهایی را که طراحی کردهاند، امتحان کنند. تمام این ویدئو ارزش دیدن دارد، اما قسمت اصلی آن(از ۲٫۴۳ شروع میشود)، سخنگوی شرکت ماسایوکی اومارا یک نکته جالب را در مورد ساختار قیمتگذاری شرکت برای بازیها و کنسولها توضیح میدهد.اومارا میگوید کنسولهای سوپر نینتندو(که در ژاپن Super Famicom نامیده و در آن زمان جدیدترین کنسول نینتندو بود) کمی بیشتر از نسخه قبلی آن یعنی NES هزینه داشته، درواقع چیزی حدود ۱۲۵ یورو در مقایسه با ۲۰۰ یورو ـ اما شرکت همیشه تلاش کرده است هزینه بازی را در همان قیمت نگه دارد.
اومارا در ویدئو میگوید "ما قیمت خود را بر اساس متوسط کمکهزینه یک کودک ژاپنی تعیین میکنیم. ما این مقدار پول را محور اهداف و توسعه دائمی بازیها در این نقطه قیمتی میبینیم."
زمانی که سوپر نینتندو وارد بازار شد، بازیها حدود ۵۰ دلار قیمت داشتند. ویدئو در این قسمت دقیق توضیح نمیدهد اما ۵۰ دلار کمکهزینه کل در نظر گرفتهشده برای بچههای ژاپنی در یک ماه یا بیشتر بود. و بااینکه برخی بازیها در طی سالها هزینه بیشتری داشتند ـ بازیهای نینتندو ۶۴ هنگام راهاندازی اولین کنسول حدود ۷۵ دلار بودند اما خیلی زود به ۵۰ دلار کاهش یافتند ـ اما به نظر میرسد نینتندو روندی را بنیان گذاشته است که صنعت از آن پیروی میکند. حتی امروزه بازیهای جدید برای سایر کنسولها قیمتی حدود ۵۰ تا ۷۰ دلار دارند که شاید نشاندهنده افزایش کمکهزینه کودکان ژاپنی در سالهای اخیر است. طبق آمار اداره کار ایالاتمتحده ۵۰ دلار در سال ۱۹۹۴ اکنون ۸۱ دلار میارزد، این یعنی کودکان امروزی پس از خرید، مبلغی هم اضافه خواهند داشت.