وابستگی تمام شرکت های خودروسازی دنیا به تسلا در آینده نزدیک
بزرگ ترین و مهم ترین پروژه شرکت تسلا، گیگافکتوری (Gigafactory) است. این پروژه بعد از اتمام ساخت، زمینی به مساحت ۱۰۷ توپ فوتبال را اشغال خواهد کرد. نظرتان با هم سفری مجازی به این شرکت خواهیم داشت؟
به گزارش کلیک، برای ساخت یک شرکت سه طبقه با هدف تولید ۴۰۰۰۰۰ مدل ۳s از پیش سفارش داده شده تا پایان سال ۲۰۱۸، تسلا در حال ساخت گیگافکتوری در فاز های مختلف است. یکی از این بخشهای مختلف ساخته و تکمیل شده و تجهیزات آن نیز به محل انتقال یافتهاند و این در حالی است که بخش بعدی در حال بنا شدن است. این سازه قرار نیست که یک بنای مفرد باشد و در اصل مجموعهای از چندین بنای به هم متصل است.
بخش A این مجموعه در حال حاضر به بهره برداری رسیده و بستههای باتری مورد نیاز برای دیوارهای نیرو (Powerwall) را تهیه میکند. در بخش B و C تجهیزات کارخانه ای سلول های باتری نصب شده اند و در حال آماده سازی جهت تولید هستند. بخش D که دارای یک دیوار و طبقات خارجی است، بیش تر از مجموعه ای از ترازوها و تحریککنندهها تشکیل شده است. همچنین، چندی پیش کار بر روی بخش E آغاز شده است که در حال حاضر فقط یک اسکلت فولادی را شامل می شود.
این پروسه بخش به بخش به همین ترتیب ادامه خواهد یافت. برای مثال، طبقه سوم تنها یک سلول طولانی خواهد بود که به صورت خطی به هم وصل میشوند. همچنین یک خط مجزا از این مجموعه نیز نصب شده است و برای آزمایش در حال آماده سازی است. سپس اتاق بعدی آن نیز برای تجهیزات خاصی در حال آماده سازی قرار خواهد گرفت و به همین ترتیب تک تک اتاقها به ترتیب و یکی پس از دیگری تکمیل خواهند شد تا جایی که طول این سلولها یک سری از عظیم از سلولهای تولیدی را تشکیل دهند.
با اتمام هر مرحله، این پروسه بر اساس آنچه که تسلا و پاناسونیک از تجربههای خود در استفاده از ماشینها برای تولید باتری یاد گرفتهاند به پیش می رود. طبق گفته الون ماسک (Elon Musk)، مدیر عامل این شرکت، این پروژه بر مبنای بهینه سازی است یعنی دقیقاً همان چیزی که از ابتدای ساخت این کارخانه یکی از بنیادهای اساسی آن محسوب می شده است. از زمان نقشه های اصلی ، این همکاری این نکته را دریافته است که گیگافکتوری قادر است تا سه برابر هر مقداری که تا به حال تصور شده است، باتری تولید کند.
با این همه، این شرکت نیاز دارد تا سریع تر حرکت کرده و تعداد ۴۰۰,۰۰۰ از باتری مدل ۳s از پیش سفارش گرفته شده را تولید کند. ماسک در این باره میگوید: ما نیاز داریم تا به سختی تلاش کنیم تا بتوانیم با استفاده از یک سوم فضای نهایی ساختمان، باتری مورد نیاز برای نیم میلیون خودرو را در هر سال تولید کنیم.
این سفارشها شرکت را وادارد کرده است تا مدت زمان ساخت گیگافکتوری را تا دو سال کاهش دهند و اکنون تسلا بر این باور است که قادر است تا طبق برنامه ریزی، تولید مورد نر را برای نخستین دور ورودی باتریهای تسلا در سال ۲۰۱۸ به انجام برساند.
ماسک در این باره اشاره می کند که گیگافکتوری چیزی فراتر از یک روش کارخانهای صرفاً جهت تولید باتری خودرو است و میگوید: خود این کارخانه نیز به عنوان یک محصول تولیدی در نظر گرفته میشود. این خود ماشینها هستند که ماشینها را تولید میکنند و به همین دلیل است که خود کارخانه نسبت به محصولاتی که تولید میکند، توجه بیشتری را از سوی مهندسان خلاق عرصه حل مسئله نیاز دارد. تسلا به مرور زمان بخش اعظمی از این تحقیقات مورد استفاده را جهت توسعه کارخانه هایی از خود که با نیروی انسانی کار میکنند استفاده خواهد کرد.
طبق ادعاهای ماسک، تا سال ۲۰۲۰، بازده این محصولات تولیدی قیمت هر کیلووات ساعت باتری را حداقل تا ۳۰% کاهش خواهد داد.
تمام اینها تنها مقدمه ای بود بر گیگافکتوری که تنها سی دقیقه تا رنو (Reno) فاصله دارد. پس از اتمام، این کارخانه قادر ب تولید ۱٫۵ میلیون باتری در ر سال خواهد بود. در سال ۲۰۱۵، تسلا تنها تعداد ۵۰۵۸۰ از این نوع را فروخت که نشان میدهد که رشد چشمگیری داشته است. اگر تقاضا برای این محصول از خارج از ایالات متحده نیز صورت بگیرد، این شرکت مجبور خواهد بود تا یک گیگافکتوری دیگر نیز بسازد که آن هم فقط در همین زمینه فعالیت داشته باشد.
این کارخانه در امروز، با این که کم تر از ۲۰% ساخته شده است، نه تنها برای تسلا که حتی برای پاناسونیک هم یک عملیات عظیم و شایان ذکر است. پاناسونیک تنها از نیمههای راه به این پروژه پیوست و هرگز به فکر برگشتن نیفتاد.
اگرچه هدف نهایی این است که مردم را از نیازمندی به سوختهای فسیلی نجات داده و خودروهایی الکتریکی بیشتری را به جادهها بیاورد، با این حال، بازده حاصل از گیگافکتوری قرار است صرفاً صرف محصولات تسلا شود. سایر خودروسازان باید باتریهای مورد نیاز خود را از جاهای دیگری تهیه کنند. ماسک در مورد اهمیت این که باید سریع تر از هر شرکت دیگری حرکت کنند، گفت: تنها راه دفاعی حیاتی ما سرعت عمل است.
مدیر عامل تسلا شبیه یک مهاجر بدوی به نظر میرسد که به بهترین بخش جزیره رسیده باشد تا این که شبیه رهبر یک کارخانه باشد. اما واضح است که این مسئله برای او فقط در مورد این نیست که اولین یا سریعترین باشد، بلکه به نظر میرسد که او واقعاً از کار یکه انجام میدهد لذت میبرد.