ساخت مدرن ترین کفش ورزشی دنیا توسط نایک

کفش خوب در فوتبال همانند بسیاری از فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به بازیکنان کمک کند تا بهترین عملکرد را داشته باشند و بازیکنان فوتبال برای ارائه یک بازی خوب به همان اندازه‌ای که نیازمند یک توپ خوب هستند، به کفش‌های خوب نیز نیاز دارند.

ساخت مدرن ترین کفش ورزشی دنیا توسط نایک

به گزارش کلیک، این هفته دوستداران فوتبال در سراسر جهان، جدیدترین کفش‌های حرفه‌ای فوتبال شرکت نایک یعنی ‌Magista 2 را امتحان خواهند کرد. مسئولان شرکت نایک اذعان کرده‌اند که این کفش‌ها پس از دو سال تحقیق و بررسی، ساخته شده است. شرکت‌های بزرگ تولید کننده محصولات ورزشی در طول دو سال تحقیق و بررسی، با بهره‌گیری از اطلاعات جمع آوری شده در مورد بازیکنان برتر و مدل‌‌های ۳ بعدی نمونه‌های اولیه کفش‌ها که با کمک چاپگرهای سه بعدی چاپ شده بود، طراحی این کفش‌ها را آغاز کردند. آن‌ها امیدوارند این کفش‌ها بتوانند در آینده فروش خوبی داشته باشند.

download-(1)

وزن این کفش‌ها به لطف به کارگیری کفی‌هایی که نایک با استفاده از روش FEA یا تحلیل عامل مشخص، آن‌ها را به طور کامل بررسی کرده است، نسبت به مدل‌‌های قبلی ۳۰ درصد کاهش داشته است. FEA الگوهای مربوط به اصطکاک کفش را مورد آزمایش و بررسی قرار می‌دهد که این کار به منظور بهینه‌تر کردن محل قرارگیری پا در کفش صورت می‌گیرد و به طراحان اجازه می‌دهد تا عوامل مهم در طراحی کفش، مانند محل قرارگیری میخ‌های کفش را به درستی رعایت کنند. محققان توانستند با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، روش FEA را به مدلی محسوس تبدیل کنند. سرپرست ارشد طراحی بخش Nike Football شرکت به بیان این مطلب پرداخت که در گذشته روند طراحی نمونه‌های اولیه چندین هفته یا چندین ماه طول می‌کشید، اما امروزه این کار در عرض چند ساعت امکان پذیر است.

nikemagista2inline3-(1)

ون هوک اذعان کرد اعضای تیم تحقیقاتی با تکیه بر مدل‌های سه بعدی که برای بررسی و آزمایش میزان اصطکاک ‌کفش ایجاد شده‌اند، توانستند واکنش‌های لحظه‌ای میخ‌های کفش را دریافت کنند. این واکنش‌ها در یک شبیه ساز رباتیک مورد بررسی قرار می‌گیرند تا مشخص شود کدام یک از میخ‌ها برای چرخش، افزایش سرعت بازیکن یا کاهش سرعت او، بهترین عملکرد را دارند. پس از انجام این کار مشخص می‌شود که بهترین مکان برای قرار‌گیری هر یک از میخ‌ها کدام قسمت است. توجه به این داده‌ها در طراحی این کفش‌ها باعث می‌شود کفش در هر شرایطی عملکرد خوبی داشته باشند که شامل شرایط مختلف زمین بازی (زمین صاف یا ناهموار و یا زمین خشک یا مرطوب، یا زمینی که حالتی بین این دو حالت داشته باشد) و یا شرایط مختلف آب و هوایی است.

maxresdefault-(1)

ون هوک معتقد است بهترین مزیت فناوری چاپ سه بعدی این است که این امکان را برای محققان فراهم می‌کند که در طراحی و انجام آزمایشات مختلف، آزادی کامل داشته باشند و نتایج آزمایشات را بلافاصله مشاهده کنند و نمونه‌های اولیه مختلف را به سرعت طراحی کنند. استفاده از فناوری چاپ سه بعدی سرعت روند طراحی‌ طرح‌های مبتکرانه نایک را تا ده برابر افزایش داده است. ون هوک معتقد است با وجود این فناوری دیگر نیازی به تجهیزات برش فلز یا ایجاد قالب برای طرح‌های مختلف نیست.

با پیشروی مراحل طراحی به نظر می‌رسد Magista 2 بهترین کفشی باشد که تا کنون دنیای فوتبال به خود دیده است و برندی سازنده آن است که برای کفش‌های پر زرق و برق در دنیای فوتبال شهرت دارد که کفش‌های Cristiano Ronaldo's CR7 Mercurials ،HyperVenom و کفش‌های سری Tiempo از جمله این کفش‌ها هستند. این کفش‌ها نظر هر طرفدار فوتبالی را به خود جلب می‌کند. در طراحی رنگ کفش، قسمتی که بازیکنان با آن‌ه به توپ ضربه می‌زنند و بیشترین حساسیت به تماس با توپ را دارد، با رنگ قرمز مشخص شده است.

next-gen-nike-magista-opus-(2)

برای مثال در صورتی که شما چندین سال فوتبال را به صورت حرفه‌ای بازی کرده باشید، به این نکته پی برده‌اید که ضربه زدن به توپ با قسمت‌های داخلی پا نتیجه بهتری دارد و این گونه ضربات از دقت و قدرت بیشتری نیز برخوردار هستند؛ بنابراین هرگز این اصل را فراموش نمی‌کنید. اما به کار گیری رنگ قرمز برای این قسمت باعث زیبایی این کفش شده است. موضوع جالب در مورد به کارگیری رنگ قرمز برای این قسمت این است که این رنگ در ابتدا صرفا برای جمع آوری اطلاعات ایجاد شد، اما نایک تصمیم گرفت این طراحی را در نمونه‌های اصلی این کفش نیز به کار ببرد. ون هوک نیز به این موضوع اشاره کرد و اذعان کرد که این نوع طراحی در ظاهر ایده ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما روند جمع آوری اطلاعات در این زمینه، بسیار پیچیده بوده است.

ون هوک و اعضای تیم طراحی در تمام مراحل طراحی Magista2 از اعضای آزمایشگاه تحقیقاتی Nike Sport کمک گرفته‌اند؛ از مراحل اولیه مربوط به توسعه و تحقیق گرفته تا مراحل نهایی طراحی. این آزمایشگاه اساسا یک پناهگاه زیرزمینی است که در ساختمان اصلی نایک که به شدت محافظت شده است، قرار دارد. تجهیزات این آزمایشگاه ۴۰ میلیون دلار ارزش دارد. امنیت این آزمایشگاه به قدری بالا است که حتی کارمندانی که در بخش‌های دیگر شرکت نایک فعالیت می‌کنند، برای ورود به آن باید طی روندی شناسایی شوند. امنیت بسیار زیاد برای شرکت نایک امر مهمی تلقی می‌شود.

افراد فعال در آزمایشگاه تحقیقاتی شرکت نایک اطلاعات لازم را در اختیار ون هوک قرار دادند تا قسمت جلویی کفش را به صورتی طراحی کند که بازیکن کنترل بهتری روی توپ داشته باشد و همچنین از اصطکاک بیشتری برخوردار باشد و نسبت به Magista دارای وزن کمتری باشد.

نایک برای مطالعه چگونگی کنترل توپ توسط قسمت‌های مختلف پا از فناوری ضبط حرکت (ضبط حرکات اشیا در فضای سه بعدی) استفاده کرد. قبلا نیز آدیداس این فناوری را در مورد کفش‌های مخصوص دوی خود یعنی AlphaBounce اجرا کرده بود. اطلاعات به دست آمده از به کار گیری این فناوری، در طراحی قسمت جلویی کفش مورد استفاده قرار گرفت.

آزمایشگاه تحقیقاتی نایک تنها به بررسی و آزمایش محصولات این شرکت نمی‌پردازد، بلکه با تصویربرداری از فعالیت ورزشکاران مطرح در این آزمایشگاه و بررسی فریم به فریم تصاویر ضبط شده، عملکرد آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. این ارزیابی گاهی برای کسب تجربه بازیکنان صورت می‌گیرد و گاهی اوقات برای کمک به طراحی بهتر کفش‌های ورزشی، مورد استفاده قرار می‌گیرند. آزمایشگاه مختص فوتبال این شرکت مجهز به دوربین‌هایی است که قادر هستند با بیش از ۱۰ هزار فریم در ثانیه فیلمبرداری کنند. زمانی که حتی کوچک‌ترین جزییات مهم هستند، وجود چنین دوربین‌هایی واقعاً لازم است. سیستم سه بعدی ضبط حرکات، مشابه سیستمی است که در تولید انیمیشن‌ها به کار گرفته می‌شوند. هدف نایک از استفاده از چنین سیستم‌هایی بازآفرینی عملکرد و ایجاد مدلی برای بررسی تعامل بین توپ و پا در موقعیت‌های مختلف است. یکی از محققان ارشد آزمایشگاه تحقیقاتی نایک اذعان کرده است که افراد فعال در این آزمایشگاه، به چنین موضوعاتی علاقه بسیار زیادی دارند و این آزمایشگاه برای بصری سازی اطلاعات، طراحان خبره‌ای در اختیار دارد. ون هوک اذعان کرد تیم تحقیقاتی در طول روند طراحی با چالش‌های دشوار و خسته کننده‌ای مواجه شدند. وی با اشاره به قسمت محافظ مچ پا. توضبیح داد که نحوه طراحی شکل آناتومیکی این قسمت برای محافظت از مچ پا و در عین حال راحتی آن، چالش اصلی تیم تحقیقاتی بود.

download

تیم بافنده نایک توانستد پس از مصرف مقدار زیادی پارچه و الیاف، به شکل نهایی محافظ، دست پیدا کنند.

nikemagista2inline2

اگر بخواهیم Magista 2 را توصیف کنیم، باید بگوییم وقتی که از این کفش استفاده می‌کنید، احساس می‌کنید یک جوراب ضخیم پوشیده‌اید و این دقیقا هدف نایک است. طبق گفته طراحان این کفش، عادت کردن به این کفش ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن احساس می‌کنید که این کفش برای پای شما ساخته شده است. راحتی، حداقل چیزی است که می‌توان از کفش‌های ۳۰۰ دلاری انتظار داشت.

یکی از ویژگی‌هایی که در طراحی این کفش به آن توجه زیادی شده است، کنترل راحت توپ به وسیله کفش است. اما زمانی که Magista 2 را از این نظر با کفش‌های ورزشی دیگر (که شامل کفش Magista هم می‌شود) مقایسه می‌کنیم، متوجه تفاوت خاصی نمی‌شویم. البته شاید با استفاده بیشتر و بیشتر از این کفش متوجه این تفاوت خواهیم شد. نباید انتظار داشته باشید که این کفش شما را به بازیکن فوق حرفه‌ای مانند مسی یا نیمار تبدیل کند! اما قطعا باعث تقویت عملکرد شما در طول تمرین‌ها و بازی‌ها می‌شود.

ارسال نظر