آیا کیوسک های رایگان WiFi گوگل از افراد جاسوسی می کنند؟

کیوسک های وای فای در سراسر شهر نیویورک در حال ظاهر شدن هستند. انتظار می رود تا تعداد بسیار بیشتری از آنها در سال جاری در شهرهای ایالات متحده برپا شوند. اما آن ها دقیقاً برای چه کاری هستند؟

آیا کیوسک های رایگان WiFi گوگل از افراد جاسوسی می کنند؟

به گزارش کلیک، یک گزارش جدید که بر اساس اسناد به دست آمده از درخواست های پرونده های عمومی است، جزئیات بیشتری درباره این کیوسک ها ارائه می کند؛ این کیوسک ها توسط یکی از شرکت های تابعه شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet پشتیبانی می شوند. این گزارش که توسط سایت اخبار فناوری Recode ارائه شده، اسنادی بیشتری برای ما فراهم می کند درباره این که این کیوسک ها - که باریک بوده و ۱۰ فوت ارتفاع دارند - چیزی بیش از صرفاً یک پایگاه وای فای عمومی و شارژ دستگاه های همراه هستند.

همچنین مشخص شده که این کیوسک ها توانایی اندازه گیری آلودگی و تشخیص نشتی گاز را هم دارند. همچنین می توان در آن ها دوربین مستقر کرد تا عابران و اتومبیل های عبوری را کنترل کرد.

بر طبق تبلیغات Sidewalk Labs، شرکت سازنده این کیوسک ها، اطلاعات به دست آمده از دوربین ها می تواند به بهبود جریان ترافیکی شهرها کمک کند و حتی برای کنترل بسته های مشکوک مرتبط با عملیات های تروریستی مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت LinkNYC که کیوسک های نیویورک را راه اندازی می کند تاکنون این دوربین ها را روشن نکرده است - اما بدون شک نگران این نیست که انجام این کار به افزایش ترس ها در رابطه با حریم خصوصی پدرسالارانه منجر خواهد شد.

وقتی دوربین های کیوسک ها روشن شوند می توانند حجم انبوهی از اطلاعات را برای شهرها و برای گوگل تولید کنند، به طوری که طبق گزارش ها گوگل تمام این اطلاعات را در سرویس Maps خود به کار خواهد گرفت.

دکتروف پیش تر ادعا کرد که پیدایش حسگرها و گوشی های هوشمند نشان دهنده وقوع " انقلاب چهارم" است، به طوری که شهرهای ما را بازسازی خواهد کرد (انقلاب های قبلی شامل موتور بخار، شبکه برق و اتومبیل بوده است).

ما کنجکاو هستیم تا ببینیم که شهرها و ساکنان آن ها با چه سرعتی اطلاعات بالقوه کیوسک های وای فای را خواهند پذیرفت - و یا این که آیا ترس از حریم خصوصی باعث خواهد شد که این حسگرها به دلیل پیش بینی آینده خاموش نگه داشته شوند. آناند بابو ، مدیر ارشد عملیاتی Sidewalk Labs در یک اظهار نظر، آینده این فناوری را این گونه توصیف می کند:

" ما از همکاری با شهرها برای طراحی کیوسک های متصل به هم که اهداف این شهرها مانند ارائه وای فای رایگان، سرویس های شهری تعاملی و اطلاعات ترافیکی فوری برای مسافران همراه با تضمین امنیت و حریم خصوصی را برآورده می کنند هیجان زده هستیم."

نهایتاً، در اینجا به برخی از نکات مالی جالب ذکر شده در گزارش Recode درباره این کیوسک ها اشاره می کنیم:

  • نصب اولیه و شارژ فیبر نوری هر کیوسک حدود ۳۳ هزار دلار برای شهرها هزینه خواهد داشت (اگرچه خود بدنه کیوسک رایگان است).
  • هزینه سالیانه نگهداری، تامین انرژی و غیره، حدود ۱۳ هزار دلار برای هر کیوسک برآورد شده است.
  • شرکت Sidewalk Labs در این کیوسک ها صفحه نمایش نصب خواهد کرد و آنها را برای تبلیغات اجاره خواهد داد - به طوری که سالیانه ۶۰ هزار دلار درآمد تبلیغاتی کسب خواهد کرد که نصف این مبلغ به شهر اختصاص می یابد.

ما همچنین کنجکاو هستیم تا ببینیم چند شهر در سراسر کشور تصمیم خواهند گرفت این کیوسک ها را نصب کنند. اگرچه این کیوسک ها در نیویورک توجهات را به خود جلب کرده است، اما فعلاً مشخص نیست که آیا این کیوسک ها وعده تبدیل شدن آنها به تاسیساتی ماندگار در زندگی شهری را تحقق خواهند بخشید.

ارسال نظر