حقایق شگفت انگیز در مورد دومین کارخانه بزرگ دنیا

ایلان ماسک در طول چند سال آینده برنامه‌های بزرگی برای تسلا در نظر دارد. در پایان سال ۲۰۱۷ این کمپانی در نظر دارد تولید مدل ۳ ارزان‌تر را آغاز کند. تا سال ۲۰۲۰ می‌خواهد یک ‌میلیون خودرو در سال تولید داشته باشد که با توجه به تولید فعلی این شرکت یعنی ۵۰،۰۰۰ خودرو در سال ۲۰۱۵ کمی جاه‌طلبانه است.

حقایق شگفت انگیز در مورد دومین کارخانه بزرگ دنیا

به گزارش کلیک، برای به حقیقت پیوستن هرکدام از این برنامه‌ها، تسلا ابتدا باید گیگافکتوری خود را تکمیل کند که یک کارخانه عظیم باتری‌سازی است و در خیابان الکتریک نوادا واقع‌ شده است. گرچه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها این کارخانه تا سال آینده تکمیل نخواهد شد اما تسلا و ماسک جزییاتی را منتشر کرده‌اند که واقعا شگفت‌انگیز هستند.

در اینجا با حقایق باورنکردنی در مورد این گیگافکتوری آشنا می‌شویم.

این کارخانه در زمینی با مساحت بیش از سه برابر مساحت پارک مرکزی آمریکا واقع‌شده است.

۱-factory-is-located-on-a-plo1

این کارخانه در حاشیه نوادا در یک زمین به مساحت ۱۲۱۴ هکتار واقع‌شده است.

سایت اصلی کارخانه ۴۰۴ هکتار است اما در ژوئن ۲۰۱۵ این شرکت ۷۵۴ هکتار دیگر از زمین‌های مجاور خریداری کرد. این خرید شرکت را قادر می‌سازد تا اندازه کارخانه را به ۵۰ یا ۱۰۰ برابر فعلی برساند.

ساختمان کارخانه بزرگ است و حتی ممکن است بزرگ‌تر شود.

the-factory-itself-2-2

ساختمان کارخانه مساحتی حدود ۵۰ هکتار را در برمی‌گیرد. برای درک بهتر می‌توان گفت بیش از ۹۵ برابر زمین فوتبال است.

این کارخانه دومین ساختمان بزرگ دنیا محسوب می‌شود.

worlds-second-largest-building

طبق گزارش‌های بلومبرگ، درحالی‌که طرح کلی ساختمان ۵۰ هکتار است، کل فضای برنامه‌ریزی‌شده ۱۲۶ هکتار خواهد بود. این به این دلیل است که برخی از بخش‌های کارخانه به چهار بخش تقسیم خواهد شد.

زمانی که تکمیل شود دومین ساختمان دنیا خواهد بود. این کارخانه تنها کمی از اورت بوئینگ در واشنگتن کوچک‌تر خواهد بود که اولین ساختمان بزرگ دنیا است.

این ساختمان ضد زلزله است.

sustain-earthquakes3-3

با توجه به مجوزهای ساخت‌وساز به‌دست‌آمده توسط بیلدزوم، این کارخانه از چهار ساختار مختلف بر روی چهار پایه مختلف تشکیل‌شده است تا در مقابل زلزله بهتر مقاومت کند.

طبق نوشته‌های مجله رنو گازت، تسلا ۱۶ میلیون دلار تنها برای پی ساختمان هزینه کرده است.

این کارخانه باعث می‌شود ماشین‌های بعدی تسلا مقرون‌به‌صرفه تر باشند.

next-car-more-affordable

طبق گفته سایت تسلا، این ابر کارخانه با استفاده از "مقیاس اقتصادی، ساخت نوآورانه، کاهش ضایعات، بهینه‌سازی با روند تولید زیر یک سقف" به طور چشمگیری باعث کاهش هزینه باتری‌های آن خواهد شد.

زمانی که در سال ۲۰۲۰ این کارخانه به‌طور کامل عملیاتی شود، تسلا تخمین میزند که این کارخانه قادر خواهد بود هزینه باتری‌هایش را تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

کاهش هزینه باتری کمک می‌کند تا شرکت قیمت مدل ۳ را به حدود ۳۵۰۰۰ دلار برساند.

واگن‌های قطار پر از مواد خام از معدن وارد کارخانه شده و تبدیل به باتری خواهند شد.

rail-cars-material-4-4

گرچه هنوز تسلا تمام راه‌هایی که منجر به "صرفه مقیاس اقتصادی" می‌شود را منتشر نکرده است اما میدانیم که بازیافت بخش عظیمی از این صرفه را تشکیل می‌دهد. به‌این‌ترتیب تسلا کارها را به نحوی انجام می‌دهد که هیچ کارخانه باتری دیگری تابه‌حال این‌گونه انجام نداده است.

ماسک اخیرا در یک کنفرانس گفت "آنچه ما در گیگافکتوری انجام می‌دهیم یکی کردن مسیر تولید از مواد خام تا محصول است. پس به معنای واقعی قطار از معدن به کارخانه خواهند آمد و سپس باتری ساخته‌شده از کارخانه بیرون خواهد رفت و این کار حداقل در زمینه باتری‌سازی تابه‌حال انجام‌نشده است."

همه‌چیز باز‌یافت خواهد شد.

everything-will-be-recycled5-5

این کارخانه به یک سیستم بازیافت مجهز خواهد شد و توانایی بازیافت برای باتری‌های قدیمی را خواهد داشت.

تسلا در نظر دارد تنها از انرژی تجدید پذیر در کارخانه استفاده کند.

only-use-renewable-energy-6-6

این کارخانه تمام انرژی موردنیاز خود را تولید میکند. پنل خورشیدی روی سقف کارخانه نصب خواهد شد و پنل های جانبی نیز برای تولید انرژی بیشتر در تپه‌های اطراف قرار خواهند گرفت. این شرکت همچنین از انرژی زمین‌گرمایی و انرژی باد نیز برای تامین انرژی خود استفاده خواهد کرد.

کارخانه تم طبیعی خود را حفظ میکند.

keeping-with-its-natural-theme7-7

با نگه‌داشتن محیط طبیعی اطراف کارخانه، اسب‌ها می‌توانند در آنجا زندگی کنند.

تسلا اظهار داشت که اسب‌های وحشی همچنان می‌توانند در اطراف کارخانه آزادانه رفت‌وآمد داشته باشند و از محیط استفاده کنند.

کارخانه یک مخزن آب ۵۶۰۰مترمکعبی آب دارد.

۱۵-million-gallon-water-tank8-8

طبق اظهارات سایت بیلدزوم، که مجوزهای ساخت کارخانه را پیگیری میکند، این مرکز یک مخزن آب بسیار عظیم دارد. بیلدزوم یک مجوز ۵۶۰۰ مترمکعبی فولادی را در وبسایت خود منتشر کرده است. این حجم آب در واقع دو برابر میزان آبی است که در استخرهای شنای المپیک استفاده‌شده است.

این کارخانه بزرگ‌ترین کارخانه باتری لیتیوم یونی جهان خواهد بود.

largest-lithium-ion-battery-factory-9-9

تسلا هم‌اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده باتری یون لیتیوم در دنیا است و حتی از کارخانه‌هایی همچون اپل و سامسونگ نیز مصرف بیشتری دارد. البته به‌زودی تبدیل به بزرگ‌ترین تولید کننده آین نوع باتری نیز خواهد شد.

تسلا در نظر دارد در نیمه آخر این دهه یک‌میلیون ماشین در سال تولید کند. برای تجهیز این ماشین‌ها، این شرکت تا سال ۲۰۲۰ باتری بیشتری ازآنچه تمام باتری‌سازان در سال ۲۰۱۳ تولید کرده اند، خواهد ساخت.

تولید باتری بسیار سریع خواهد بود.

cell-manufacturing-extremely-fast 10-10

ماسک متذکر شده است که در نظر دارد تسلا را به بهترین تولید کننده در دنیا تبدیل کند و این گیگافکتوری نقش مهمی را در آن ایفا خواهد کرد.

"تیم مهندسین ما همکاری نزدیکی با پاناسونیک داشته اند تا بهره وری تولید را افزایش دهند. من فکر میکنم ما احتمالا به بهره وری سه برابر درنیا برسیم. باتری ها مانند گلوله‌های یک مسلسل خواهند بود. در واقع نرخ خروج باتری ها بسیار بیشتر از خروج گلوله از مسلسل خواهد بود.

این کارخانه برای تسلا و شرکای آن میلیاردها دلار هزینه دارد.

Elon-Musk-interview-lead11

تسلا و شرکایش در مجموع ۵ میلیارد دلار هزینه کرده اند. تسلا به‌تنهایی حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه برای ساخت این کارخانه گذاشته است.

بیش از ۶۰۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.

more-than-6000-employees-12-12

هنگام تکمیل کارخانه تا سال ۲۰۲۰، این مرکز محل کار ۶۵۰۰ نفر خواهد بود. طبق گزارشات بلومبرگ در حال حاضر ۳۵۰ نفر از ماه می در حال کار در این مکان هستند.

طبق گفته وبسایت تسلا، این شرکت در حال حاضر برای برخی مشاغل مانند تاسیسات، منابع انسانی و تکنیسین مهندسی را استخدام میکند.

ربات ها نیز وظایفی خواهند داشت.
robots-will-also-be-used-13

در برخی نقاط کارخانه نیز ربات ها مشغول به کار خواهند بود. در ماه آوریل در بخش‌هایی در کارخانه ربات هایی موسوم به "وسایل نقلیه هدایت خودکار" (AGV) در محوطه کارخانه مشاهده شدند.

AGV معمولا در تنظیمات تولید برای جابجایی اجسام از یک نقطه‌به‌نقطه دیگر استفاده می‌شوند. این ربات ها خودکار هدایت می‌شوند و روی نوار مغناطیسی مخصوص حرکت می‌کنند. آن‌ها همچنین مجهز به سنسور و سیستم لیزری برای هدایت و راهنمایی خود هستند.

شکل نهایی کارخانه یک الماس خواهد بود.

gigafactory

درست همانند خودروهای تسلا، برای ساخت کارخانه نیز به زیبایی شکل آن اهمیت داده‌شده است.

وی میگوید "ما از بایت زیبایی ظاهری آن نیز اطمنان حاصل میکنیم تا با مقدار زمین نیز متناسب باشد. بنابراین کارخانه شکل یک الماس خواهد بود به این دلیل که اگر قرار بود آن را شبیه یک جعبه بسازیم نیاز به فضای بیشتری داشتیم."

ممکن است گیگافکتوری‌های بیشتری در راه باشد.

more-gigafactories-15

در نوامبر سال گذشته ماسک در کنفرانس سرمایه‌گذاری بارون گفت تسلا در نظر دارد در آینده گیگافکتوری‌های بیشتری بسازد.

وی گفت به نظر من برنامه‌های خودروسازی و گیگافکتوری‌های بیشتری موردنیاز است. در واقع نام این کارخانه گیگافکتوری ۱ است پس در آینده شاهد ساخت کارخانه‌های بیشتری خواهیم بود.

ارسال نظر