گوشی های با اندازه بزرگ را فراموش کنید

قابلیت خم شدن می‌تواند دور جدیدی از تجارت در گوشی‌های هوشمند باشد. پیشرفت‌های حاصله طی سال‌های اخیر بر روی صفحات نمایش بزرگ‌تر و دوربین‌ و اسپیکر بهتر تمرکز داشته است. اما اگر بتوانیم گوشی خود را بپوشیم چطور؟

گوشی های با اندازه بزرگ را فراموش کنید

به گزارش کلیک، آقای مک‌کارتی خطاب به مخاطبان خود در گردهمایی فن‌آوری سان‌فرانسیسکو که در این ماه برگزار شد، گفت: من امروز یک پیراهن بسیار زیبا پوشیده‌ام، ولی این پیراهن هیچ جیبی ندارد! گوشی‌ام رو کجا باید بگذارم؟

چند لحظه بعد، او گوشی هوشمند خود را خم کرد و مثل یک دستبند به دور مچ خود پیچید! خب! مشکل حل شد.

محصول جدید شرکت چینی سازنده گوشی‌های هوشمند، لنوو، هنوز در دسترس بازار نیست. اما گوشی‌ها و تبلت‌های با قابلیت خم و تا شدن ممکن است به موج بعدی دستگاه‌های الکترونیکی بپیوندند. لنوو و رقیب کره‌ای‌اش، سامسونگ، در حال یافتن راهی برای ساخت دستگاه‌هایی با انعطاف‌پذیری بیش‌تر هستند، به‌طوری‌که دیگر مردم حس نکنند که مجبورند یک گوشی بزرگ شبیه آجر را همه‌جا با خود حمل کنند! اما دانش چالشی بزرگ در این مسیر خواهد بود.

دکتر کرومر، یکی از نایب‌رئیسان لنوو در بخش پژوهش و ابداع در فن‌آوری دستگاه‌ها، اعلام کرد: ما باید بتوانیم هر آنچه را که شما در یک گوشی هوشمند معمولی در اختیار دارید حفظ کنیم، و از طرفی آن را در دستگاهی قرار دهیم که بتواند خم شود.

لنوو اعلام کرده است که در حال حاضر مشغول کار بر روی دو ایده‌ مختلف برای آزمایش خمش‌پذیری دستگاه‌های منعطف است. یکی از این دو ایده CPlus است که توسط مک‌کارتی معرفی شد و یک گوشی هوشمند اندرویدی با صفحه‌نمایشی کمی کوچک‌تر از ارتفاع یک قوطی کوکاکولا است! این گوشی دارای بیش از ۲۰ مفصل (یا نقاط خمش‌پذیر) است که این امکان را به دستگاه می‌دهد تا با خم شدن به‌صورت یک مچ‌بند دربیاید. ایده دوم، Folio، یک گوشی هوشمند اندرویدی است که کمی بزرگ‌تر از CPlus بوده و می‌تواند باز شود تا به یک تبلت ۷٫۸ اینچی تبدیل گردد.

قابلیت خم شدن می‌تواند دور جدیدی از تجارت در گوشی‌های هوشمند باشد. پیشرفت‌های حاصله طی سال‌های اخیر بر روی صفحات نمایش بزرگ‌تر و دوربین‌ و اسپیکر بهتر تمرکز داشته است. چنین دستگاه‌هایی می‌توانند یک جرقه در بازار تجارت ۴۳۲ میلیون دلاری گوشی‌های تلفن همراه هوشمند سراسر دنیا به راه بیندازند، جایی که بر اساس تحقیقات شرکت IDC، تعداد افراد بیش‌تری گوشی‌های موجود را می‌خرند ولی انگیزه کمتری برای به‌روزرسانی آن‌ها دارند.

جنیفر کنت در گفتگو با پارکس اسوشیتس، شرکت مشاوره‌ای در دالاس، اذعان داشت: هر یک از تولید‌کنندگان باید تمام تلاش خود را برای یافتن ویژگی‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری به کار ببندند تا تجربه‌ای به‌واقع جدید را برای کاربر فراهم کنند، نه این‌که به این موضوع به چشم یک کالای صرفاً تجاری نگاه کنند.

انعطاف‌پذیری ایده جدیدی نیست. دهه‌هاست که صفحات نمایش تلویزیون‌ها انحنا دارند. سامسونگ و ال‌جی نیز هم‌اکنون گوشی‌های هوشمندی با نمایشگرهای منحنی برای فروش دارند. اما قابلیت تا کردن یک دستگاه برای کوچک‌تر کردن آن (یا به‌عکس، برای بزرگ‌تر یک دستگاه کوچک) یک نگاه جدید است.

کرومر می‌گوید: ممکن است افراد ابعاد دستگاه خود را دوست داشته باشند. اما زمان‌هایی هستند که بخواهند یک نمایشگر اضافی روی تبلت خود داشته باشند .

هم‌اکنون برخی تولیدکنندگان ازجمله لنوو، لپ‌تاپ‌هایی را به فروش می‌رسانند که می‌توانند تاشده و به تبلت تبدیل شوند.

samsung-foldable-phone

اما آماده کردن یک محصول برای ورود به بازار می‌تواند یک چالش باشد. برای لنوو، حتی رسیدن به یک نمونه اولیه که بتواند به‌درستی کار کند مسئله‌ای پیچیده بود.

ایده ساخت دستگاه‌هایی مانند سی‌پلاس از یک سال و نیم پیش و با پروژه گوشی‌های خمش پذیر شروع شد. طی این پروسه، بازخوردهای گروه کوچکی از مصرف‌کنندگان در ایالات‌متحده و چین ثبت شد. مردم اذعان داشتند که می‌خواهند نمایشگر دستگاهشان به‌اندازه کافی بزرگ باشد و در عین حال علاقه‌ای به داشتن یک تبلت بزرگ‌تر نداشتند، چون نمی‌توانستند آن را در جیبشان حمل کنند.

دیگر شرکت‌ها ازجمله سامسونگ و یک شرکت چینی به نام Chongqing Graphene نیز نگاهی به دستگاه‌های انعطاف‌پذیر دارند. مدیرعامل سامسونگ در سال ۲۰۱۳ در یک گردهمایی مربوط به سرمایه‌گذاران اعلام کرد که: طی سال‌های آینده ما دستگاهی تاشو ارائه خواهیم داد به‌طوری‌که قادر خواهید بود گوشی و تبلت خود را در جیبتان حمل کنید.

یکی از مجریان طرح شرکت Chongqing Graphene در گفتگو با بلومبرگ در ماه مه اعلام کرد که امسال گوشی هوشمند خم‌شویی را باقیمت ۷۶۵ دلار در چین به فروش خواهد گذاشت. هرچند که این شرکت پاسخ سریعی به پرسش‌های خبرگزاری The Chronicle نداد.

هنوز گره‌های زیادی در این راه باید باز شوند. شرکت‌ها نیاز دارند به نحوی گوشی‌ها را مهندسی کنند که حین استفاده کاربر و طی تکرار عمل باز و بسته شدن برای تبدیل به دستبند نشکنند.

همچنین یافتن قطعاتی مانند پردازنده برای قرارگیری روی یک بورد مادر انعطاف‌پذیر کار مشکلی خواهد بود که ممکن است موجب شود که بورد مدار گوشی (یعنی جایی که پردازنده و سایر قطعات قرار دارند) در یکی از دو سر دستگاه تعبیه شود. این امر روی توزیع وزن وارد بر دستگاه و تعیین ضخامت آن مؤثر خواهد بود.

برخی تحلیلگرها معتقدند که گوشی‌ها یا تبلت‌های تاشو در غیاب پیشرفت‌های دیگر نمی‌توانند خریداران را اغوا کنند. رومان لاماس، یکی از مدیران تحقیقاتی گروه گوشی‌های پوشیدنی و همراه شرکت IDC بر این باور است که برای آن‌که سازندگان بتوانند خریداران را مجاب کنند تا به‌جای دستگاه‌های موجود در بازار از CPlus استفاده کنند، نیاز دارند تا نرم‌افزارهای نفس‌بر و ویژگی‌های اضافی دیگری نیز ارائه دهند.

لاماس اضافه کرد: این امر که سی‌پلاس بتواند به‌اندازه‌ای هوشمند باشد که با آنچه اکنون می‌توانید انجام ‌دهید مطابقت یابد، دقیقاً همان کاری است که فن‌آوری موجود انجام می‌دهد. سؤال اینجا است که چه کار دیگری هست که این گوشی‌های انعطاف‌پذیر می‌توانند انجام دهند که گوشی‌های موجود نمی‌توانند؟

با این حال، روئل ورتگال، استاد "کنش و واکنش انسان-رایانه" در دانشکده محاسبات دانشگاه کویینز کانادا باور دارد که هم‌اکنون به‌اندازه کافی درخواست برای دستگاه‌های انعطاف‌پذیر وجود دارد. او می‌گوید همان‌طور که مردم ظروفی متفاوت برای خوردنی‌های مختلف خود انتخاب می‌کنند، ممکن است روزی نوع گوشی‌ هوشمندی را که مناسب نوع فعالیت آن روزشان باشد برگزینند.

برای مثال، کسی که به دویدن در فضای باز عادت دارد ممکن است بخواهد گوشی هوشمندی داشته باشد که بتواند آن را دور مچ خود ببندد، البته اگر یک ساعت هوشمند برایش کافی نباشد.

ورتگال که بر روی نمونه‌های اولیه دستگاه‌های منعطف کارکرده است می‌گوید که معتقد است شرکت‌ها در حال برداشتن اولین گام‌ها در این زمینه هستند. شاید اولین نمونه قابل ارائه، تنها یک ساعت هوشمند باشد که بتواند بدون استفاده از یک گوشی تماس ایجاد کند، که این ویژگی هنوز این روزها کمی غیرعادی است، به‌جای آن‌که برعکس، یک گوشی بتوانند تا رسیدن به‌اندازه یک ساعت مچی تا شود.

وی اضافه کرد: من فکر نمی‌کنم این‌که بتوانیم یک دستگاه باضخامت یک برگ کاغذ داشته باشیم، به‌زودی ممکن باشد.

ارسال نظر