مراقب حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی باشید

اکثر افراد عضو شبکه های اجتماعی هستند و حفظ امنیت حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های این افراد است. در این مطالب قصد داریم شما با روش‌های مختلف تامین امنیت حساب‌های کاربری و همجنین انتخاب رمز عبور مناسب آشنا کنیمکلیک - مدتی قبل حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی افراد مهمی همانند کتی پری، مارک زاکربرگ و کیت ریچاردز، توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت.

مراقب حساب های کاربری خود در شبکه های اجتماعی باشید

کلیک - مدتی قبل حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی افراد مهمی همانند کتی پری، مارک زاکربرگ و کیت ریچاردز، توسط هکرها مورد حمله قرار گرفت.

اگر چه این افراد سریعا کنترل حساب‌های کاربری خود را به دست گرفتند، اما این اتفاق‌ها در وبلاگ‌ها انعکاس بسیار بدی داشت. ۸۹ میلیون دنبال کننده کتی پری مجبور بودند سخنرانی شدید االحنی در مورد حرف‌های نژاد پرستانه و توهین آمیز را تحمل کنند. در پایان هفته گذاشته حساب کاربری رسمی توییتر گروه موسیقی راک تینِیشِس هک شد و توییت شایعه مرگ جک بلک بسیاری از کاربران را شوکه کرد.

مدتی پیش هم هکرها توانستند با اطلاعاتی که در سال ۲۰۱۲ به سرقت رفته بود، به ۱۱۷ میلیون نام کاربری و رمز عبور شبکه اجتماعی لینکدین دست پیدا کنند.

حال ممکن است این دو سوال برای شما مطرح شود.

چگونه ممکن است برای فردی مثل مارک زاکربرگ این اتفاق رخ دهد؟

اگر چنین اتفاقی برای او رخ داده است، آیا می‌توان از اتفاقات این چنینی جلوگیری کرد؟

طبق گفته هکرها رمز عبور زاکربرگ "dadada" بوده است.

پاسخ به نخستین سوال کمی دشوار است؟ زیرا دقیقا نمی‌دانیم که چه اتفاقی رخ داده است. سایتی که این مطلب از آن نقل شده است برای اطمینان از صحت شایعه هک حساب کاربری زوکربرگ با فیس بوک تماس گرفته است و فرد مسئول فقط این مطلب را بیان کرده است که هیچ یک از سیستم‌ها و حساب‌های کاربری فیس بوک در دسترس هکرها نیست.

افراد مسئول توانسته‌اند با استفاده از بهترین روش‌های امنیتی دوباره امنیت حساب‌های کاربری هک شده را تامین کنند. البته این روش‌های امنیتی در مورد شبکه‌های اجتماعی توییتر، لینکدین و پین ترست هنوز به کار گرفته نشده است. فیس بوک از پاسخگویی در مورد هک حساب کاربری زاکربرگ شانه خالی کرد.

هکرها در توییتر اعلام کردند که رمز عبور زاکربرگ "dadada" بوده است و آن‌ها این رمز عبور را در میان رمزهای عبور لینکدین انتخاب کرده‌اند (البته این توییت هم اکنون حذف شده است). پس می‌توان گفت مدیر عامل فیس بوک در مورد امنیت آنلاین کاملا بی تفاوت بوده است. البته این اتفاق می‌تواند برای همه ما رخ دهد و باید صراحتا گفت که زاکربرگ سال‌ها از این حساب کاربری اصلا استفاده نمی‌کرده است. اما زمانی که صاحب یک شرکت چند میلیارد دلاری و مهم‌ترین شبکه اجتماعی دنیا باشید، قضیه کمی فرق می‌کند. در پاسخ به سوال دوم باید گفت برای جلوگیری از هک شدن حساب‌هایی کاربری راه‌های زیادی وجود دارد که چند مورد از آن‌ها را در ادامه توضیح خواهیم داد

از رمز عبور خوب و قوی استفاده کنید

در حال حاضر بیشتر کاربران اینترنت می‌دانند که انتخاب رمز عبور خوب امر مهمی است. ساختار رمز عبور خوب و قوی در طول سال‌های متمادی تغییر کرده است. به عنوان مثال یک دهه قبل رمز عبوری همانند"۳۴xyf4df" رمز عبوری خوبی محسوب می‌شد اما امروزه یک هکر با اندکی دانش و یک لپ تاپ قدیمی می‌تواند به راحتی چنین رمزهای عبوری را کشف کند.

امروزه رمز عبور خوب و قوی حداقل باید دارای ۱۲ کاراکتر و یا حتی بیشتر باشد و این رمز عبور باید دربردارنده اعداد و همچنین حروف کوچک و بزرگ باشد. رمز عبور نباید دربردارنده اطلاعات شخصی قابل حدس باشد. به عنوان مثال اگر نام شما فرضا احمد باشد و در ۲۹ بهمن ۱۳۶۹ به دنیا آمده باشید رمز عبور "Ahmad-29111369" اصلا خوب نیست. حتی اگر رمز عبور شما ترکیبی از چند کلمه متداول است، توصبه می‌شود کلمات را به صورت تصادفی‌تر انتخاب کنید.

هرگز یک رمز عبور را دو بار استفاده نکنید

حالا که یک رمز عبور خوب و قوی انتخاب کردید، آیا حساب‌های کاربری شما دیگر در امنیت کامل هستند؟ خیر هرگز این چنین نیست. اگر یکی از سایت‌هایی که شما در آن عضو هستید، در معرض خطر قرار گیرد و هکرها به آن نفوذ کنند (همانطور که برای سایت لینکدین چنین اتفاقی افتاد و فردی بیش از ۱۰۰میلیون نام کاربری و رمز عبور را به سرقت برد)، آن‌ها سعی می‌کنند برای دسترسی به حساب‌های کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی دیگر، نیز از همان آدرس ایمیل و رمز عبور استفاده کند.

گاهی اوقات در صورتی که امنیت سایتی در حد بسیار پایینی باشد، ممکن است هکرها با متنی ساده بتوانند به رمز عبور شما دست پیدا کنند. در اغلب اوقات رمزهای عبور کدگزاری و یا درهم می‌شوند. بنابراین هکرها باید رمزهای عبور را بشکنند (کرک کنند). در اینجا است که اهمیت رمز عبور خوب مشخص می‌شود. اما در حال حاضر هکرها به کامپیوترهای بسیار قوی و الگوریتم‌های هوشمند برای شکستن رمز عبور دسترسی دارند که این موضوع به معنای این است که هر رمز عبوری می‌تواند با صرف زمان شکسته شود.

بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده از رمزهای عبور جداگانه برای هر یک از شبکه‌های اجتماعی است؛ مخصوصا شبکه‌های اجتماعی مهمی مانند فیس بوک و توییتر و سایت‌هایی مانند Paypal و eBay که برای عضویت باید مبلغی را بپردازید.

به یاد داشته باشید اگر فردی که کنترل توییتر زاکربرگ را در دست گرفته است حقیقت را گفته باشد، او در مورد دو قانون بی دقتی کرده است: اول اینکه از رمز عبور بسیار ضعیفی استفاده کرده است (dadada) و دوم اینکه از یک رمز عبور در چندین سایت استفاده کرده است که شامل توییتر، لینکدین و پین ترست می‌شود.

از ابزار مدیریت کننده رمز عبور استفاده کنید

به یاد آوردن رمز عبورهای قوی و طولانی برای بسیاری از کاربران مشکل و یا حتی غیر ممکن است. در چنین مواقعی ابزارهای مدیریت کننده رمز عبور، مانند LastPass یا Dashlane می‌تواند به شما کمک کند. این سرویس‌ها می‌توانند تمام رمزهای عبور شما را ذخیره کنند و غالبا فرم اعتبارنامه‌های آنلاین شما را تکمیل می‌کنند. تنها کاری که شما باید انجام دهید تعیین یک رمز عبور اصلی برای دسترسی به تمام رمزهای عبور است؛ بنا براین کافی است تنها یک رمز عبور را به خاطر داشته باشید.

یکی از معایب این روش این است که در صورتی که هکری به رمز عبور اصلی شما دست یافت، می‌تواند به تمام رمزهای عبور چدست پیدا کند. به همین دلیل از یک رمز عبور بسیار قوی استفاده کنید و هرگز آن را روی کامپیوتر ذخیره نکنید و یا هرگز آن را در اختیار افراد دیگر قرار ندهید.

لازم به ذکر است که این ابزار مدیریت کننده رمز عبور آسیب پذیر هستند و باید رمز عبور اصلی آن را یا به خاطر بسپارید و یا روی تکه کاغذی بنویسید و آن را در مکانی امن نگه داری کنید.

استفاده از روش two-factor authentication

حتی اگر بسیار هم مراقب باشید، باز هم اشتباهاتی رخ می‌دهد. حتی ممکن است حساب کاری شما در یک شبکه اجتماعی که برای مدت بسیار طولانی مورد استفاده قرار نگرفته است، در معرض خطر قرار بگیرد و در آینده مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورد. یا اینکه به شبکه وای فای اشتباهی متصل می‌شوید و قربانی هکرهای در کمین نشسته ‌شوید که کوچک‌ترین اطلاعات ارسالی از سوی کامپیوتر شما را به سرقت می‌برند؛ بنا براین به هیچ شبکه وای فای غیر قابل اعتمادی نباید متصل شوید.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود از یک روش امنیتی دیگر نیز همراه با رمز عبور استفاده کنید که معمولا two-factor authentication یا تایید دو مرحله‌ای است. این روش چیزی که شما می‌دانید (رمز عبور) را با چیزی که متعلق به شما است (مانند تلفن همراه)، با یکدیگر ترکیب می‌کند. این روش موجب می‌شود برای دسترسی به حساب کاربری علاوه بر دانستن رمز عبور، دسترسی فیزیکی به تلفن همراه فرد هم لازم باشد.

در حال حاضر بسیاری از شبکه‌های اجتماعی آنلاین از این روش امنیتی پشتیبانی می‌کنند که شامل جیمیل، فیس بوک، اینستاگرام، آمازون، توییتر، Slack و شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌شود. طریقه استفاده از این روش امنیتی به این شرح است: ابتدا شماره تلفن خود را وارد می‌کنید، سپس از وسیله یا موقعیت جدیدی وارد حساب کاربری خود می‌شوید. پس از آن از طریق تلفن کد جدیدی برای شما ارسال می‌شود. رمز عبور هم هنوز معتبر است و باید برای ورود به حساب کاربری خود هم از رمز عبور و هم از کد ارسال شده استفاده کنید.

ممکن است حتی اگر تمام اقدامات امنیتی را هم درست انجام داده باشید باز هم قربانی حملات سایبری شوید و یا یکی از حساب‌های کاربری آنلاین شما از دسترس خارج شود. اما با دنبال کردن روش‌های توضیح داده شده می‌توانید احتمال وقوع چنین اتفاقاتی را کاهش دهید. همچنین با دنبال کردن این روش‌ها حتی اگر یکی از حساب‌های کاربری آنلاین در معرض خطر قرار گیرد، سایر حساب‌های کاربری دچار آسیب نمی‌شوند.

منبع: mashable

ارسال نظر