گوگل ترند شیوع آبله مرغان را پیش بینی می کند

بر طبق تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان در اسکاتلند انجام شد می توان شیوع بیماری آبله مرغان را با تجزیه و تحلیل جستجوهای اینترنتی در سراسر جهان پیش بینی کرد.

گوگل ترند شیوع آبله مرغان را پیش بینی می کند

به گزارش کلیک، برای شناسایی میزان ابتلا به ویروس آبله مرغان، محققان به منبع غیر متعارفی رو آوردند: Google Trends. پیش از این محققان با موفقیت توانستند از این موتور جستجو به منظور تخمین و بررسی میزان ابتلا به ویروس آنفلوانزا استفاده کنند.

در این بررسی جدید، محققان قصد دارند دریابند که آیا آبله مرغان همانند سرما خوردگی یا آنفلوانزا بیماری فصلی است یا خیر.

آنها داده های جستجوی گوگل را برای ۳۶ کشور بررسی کردند و سپس آن داده ها را با اطلاعات منتشر شده از موارد بالینی تایید کردند. محققان دریافتند که شیوع این ویروس در سطح جهان در فصل بهار به اوج خود می رسد، هر چند در کشورهایی که واکسن استفاده می شود این ارتباط بسیار ضعیف بود.

نتایج حاصل از این مطالعه تا حدودی محدود بودند زیرا تنها کشورهایی مورد مطالعه قرار گرفتند که در مناطق معتدل بودند و دسترسی به اینترنت داشتند و جمعیت آنها از آموزش و سواد کافی به منظور جستجوی آنلاین برای اطلاعات در مورد این بیماری برخوردار بودند.

با این حال، دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه وندربیلت که در این تحقیق شرکت نداشت، اعلام کرد: این یافته ها ممکن است در کشورهایی که در آن واکسن آبله مرغان رایج نیست و میزان ابتلا به این بیماری پیگیری نمی شود، مفید باشد.

به گفته او، مشاهده تفاوت بین میزان شیوع ویروس آبله مرغان در کشورهایی که واکسن به راحتی در دسترس است نیز بسیار جالب بود. وی افزود: در کشورهای که ما به طور معمول ایمن سازی انجام می دهیم، بیماری های فصلی بسیار کم تر هستند و اغلب پرس و جوهای مردم در مورد بیماری، علائم و درمان نیست "بلکه" در مورد واکسن ها است. آن دسته از افرادی که به صورت آنلاین جستجو می کنند ممکن است در مورد شیوع آبله مرغان در جامعه خود شنیده باشند و نگران فرزند خود شده باشند.

کوین باکر، بانی اصلی این مطالعه و دانشجوی کارشناسی ارشد بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی در دانشگاه میشیگان، توضیح داد که قصد داشته از داده های گوگل برای مشاهده مطابقت آمار جستجوهای گوگل با اوج ابتلا به بیماری های عفونی فصلی دوران کودکی استفاده کند.

به عقیده او اپیدمیولوژی دیجیتال، که از Google trends یا Twitter trends و موارد دیگر استفاده می کند مکملی برای داده های بالینی است. وی توضیح داد: اشکال استفاده از داده های بالینی گزارش شده به صورت سنتی وقت گیر بودن آن است.

دکتر امی ادواردز، متخصص بیماری های عفونی کودکان اعلام کرد: تحقیقات بیشتری به منظور بررسی این یافته ها مورد نیاز است اما داده های گوگل ممکن است در آینده بسیار مفید باشد. از آنجا که مقامات پزشکی قصد دارند منابعی را در طول شیوع بیماری خاص به آن اختصاص دهند.

منبع: abc

ارسال نظر