کمپانی TSMC پشتیبان اصلی اپل برای تولید تراشه A11 می‌شود

به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد به منظور طراحی و تولید تراشه A11 خود که در آیفون ۷ این شرکت استفاده می‌شود با شرکت تایوانی TSMC همکاری نزدیک‌تری داشته و تا حد امکان از همکاری با سامسونگ دوری کند!

کمپانی TSMC پشتیبان اصلی اپل برای تولید تراشه A11 می‌شود

سری تراشه‌های A کمپانی اپل که در آیفون‌ها و آیپدهای این شرکت استفاده می‌شوند همواره از قدرتمندترین تراشه‌های موبایلی بوده‌اند. اپل سعی داشته که تا حد امکان جزئیات داخلی مربوط به این سری از تراشه‌های خود و تدابیری که به منظور بهینه‌سازی عملکرد آن‌ها به کار می‌گیرد را پنهان نماید و از فاش‌سازی جزئیات دقیق این سری از تراشه‌هایش ممانعت به عمل آورد. اپل هر ساله در راستای تولید انبوه این سری از سیستم روی چیپ‌هایش (SoC) با شرکت‌های خاصی همکاری می‌کند. این شرکت‌ها با توجه به توانایی، قدرت تولید و تکنولوژی‌های برتر از سوی اپل به عنوان همکار برگزیده می‌شوند. در این بین دو کمپانی که اپل همواره در این راستا با آن‌ها وارد همکاری مستقیم شده، سامسونگ و شرکت تایوانی TSMC هستند.

سامسونگ علاوه بر این موضوع که در زمینه طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های اندرویدی یک شرکت قدرتمند موفق است، در زمینه‌های دیگری همچون تولید تراشه‌ یا چیپ‌های موبایلی نیز فعالیت دارد. به طور کلی فعالیت‌های سامسونگ گستره‌ بسیار وسیعی را شامل می‌شوند. فعالیت در زمینه تولید تراشه‌ها، ریزپردازنده‌ها، مموری چیپ‌ها، صفحه نمایش، لوازم خانگی و ... همگی بخشی از فعالیت‌های این غول کره‌ای محسوب می‌شوند. اما فعالیت و عملکرد سامسونگ در زمینه تولید تراشه‌های موبایلی همواره موفقیت‌آمیز بوده و این کمپانی کره‌ای نشان داده که در این زمینه یک شرکت پیشتاز است. این شرکت برای اولین بار تراشه اگزینوس ۷۴۲۰ خود را با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید کرده بود. اگزینوس ۷۴۲۰ اولین سیستم روی چیپی بود که از این لیتوگرافی بهره می‌برد.

اما در سمت مقابل شرکت TSMC نیز همواره فعالیت‌های موفقیت آمیزی را در زمینه تولید تراشه داشته است. با این وجود این کمپانی تایوانی در مجموع تا کنون نتوانسته در این زمینه از سامسونگ پیشی بگیرد اما همواره پا به پای سامسونگ پیش رفته و می‌رود. این موضوع و بهره‌مندی این دو شرکت از تکنولوژی‌های نوین و جدیدتر منجر شده که شرکت اپل برای تولید تراشه‌های سری A خود با این دو کمپانی همکاری داشته باشد. اما همانطور که می‌دانید، اپل و سامسونگ از دیرباز دو رقیب دیرینه بوده‌اند و مطمئنا اپل تمایل چندانی نسبت به افزایش همکاری‌هایش با این شرکت کره‌ای و برملا شدن رمز و رازهایش برای آن ندارد!

به گزارش کلیک، ظاهرا طراحی نمونه‌های اولیه تراشه A11 اپل با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری از سوی شرکت TSMC به اتمام رسیده، این موضوع بدان معناست که اپل احتمالا قصد دارد برای تولید تراشه A11 خود با شرکت تایوانی TSMC همکاری بیشتری داشته و تا حد امکان از همکاری با کمپانی رقیب یعنی سامسونگ دوری کند. البته احتمالا تحت هر شرایط، بخشی از چیپ‌های A11 اپل توسط سامسونگ تولید خواهند شد و اپل مجبور به همکاری با این شرکت کره‌ای نیز می‌شود، چرا که شرکت TSMC احتمالا به تنهایی نخواهد توانست که تعداد تراشه‌های مورد نیاز اپل در سال ۲۰۱۷ را تولید کند.

تراشه A11 اپل در آیفون‌های سال ۲۰۱۷ این شرکت که احتمالا با نام آیفون ۷S و آیفون ۷S Plus معرفی می‌شوند، استفاده خواهند شد. شرکت TSMC اعلام کرده که به سختی در تلاش است تا لیتوگرافی ۱۰ نانومتری را به بهترین شکل ممکن برای خط تولید خود بهینه‌سازی کند. این کمپانی اعلام کرده که بهینه‌سازی این خط تولید طی سه ماه آخر سال جاری تمام شده و تولید اولین چیپ‌های ۱۰ نانومتری این شرکت از سه ماه نخست سال ۲۰۱۷ آغاز می‌شود. منابع خبری اشاره کرده‌اند که شرکت TSMC احتمالا تمامی چیپ‌های A11 اپل را تولید می‌کند و به نوعی تنها همکار اپل در این راستا محسوب می‌شود، اما همانگونه که اشاره داشتیم ظرفیت و توان این شرکت در حدی نیست که بتواند تمامی تراشه‌های مورد نیاز اپل را تولید نماید. بنا به بررسی انجام شده، ظاهرا TSMC نهایتا می‌تواند ۲/۳ (دو سوم) از تراشه‌های مورد نیاز اپل را تولید و عرضه کند. بنابراین تحت هر شرایطی باز هم شاهد همکاری اپل با سامسونگ خواهیم بود! نظر شما در این رابطه چگونه است؟

منابع:

۹to5mac

phonearena

ارسال نظر