آغاز دوباره خوداظهاری مالکان و مستاجران در سامانه املاک و اسکان
پس از وقفه دو ماهه امکان دسترسی به سامانه املاک واسکان دوباره فراهم شد و همه مستأجران و مالکان تا پایان مهر ماه برای خوداظهاری در این سامانه فرصت دارند.

پیشتر محمود محمودزاده، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از موافقت ستاد مبارزه با کرونا برای تمدید مهلت ثبتنام در سامانه املاک واسکان تا مهر ۱۴۰۰ خبر داده بود؛ اما به دلیل توقف دو ماهه فعالیت این سامانه، پیشنهاد شده که مهلت خوداظهاری مالکان و مستأجران تا پایان فصل پاییز تمدید شود. حالا قرار است این موضوع دوباره در ستاد مبارزه با کرونا بررسی شود.
بر این اساس، مالکان و مستأجران فعلاً تا پایان مهر ماه امسال مهلت دارند تا اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان درج کنند. تا تیر ماه امسال نیز تعداد زیادی از مردم اقدام به درج اطلاعات داشتند و تراکم مراجعه به سایت حتی گاهی موجب کند شدن سایت شده است.
بیشتر بخوانید: فرصت 3 ماهه به وزیر راه برای رفع اختلال سامانه ثبت اسناد و املاک
در اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم، همه سرپرستان خانوار باید اطلاعات ملکی و اقامتی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کنند.
وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون مصوب مجلس و به عنوان مجری این طرح، یک دوره ۲ ماهه از تاریخ ۱۹ فروردین تا ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی سرپرستان خانوار در سامانه ملی املاک و اسکان تعیین کرده بود.
برای ثبت اطلاعات ملکی و اقامتی در سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نشانی amlak.mrud.ir باید مالک یا مستأجر با سیمکارت به نام خود و کدملی وارد سایت شوند و ضمن ثبت اطلاعات مربوط به املاک مسکونی خود، اقامتگاه اصلی خانوار را نیز مشخص کنند.
خواندن این مطلب هم میتواند به شما کمک کند: سامانه کد یکتا چیست؟ | چه کسانی باید ثبتنام کنند؟
به دلیل اتصال سامانه املاک و اسکان به بانک اطلاعاتی وزارت راه و شهرسازی، پس از ورود افراد به این سامانه، فهرست املاک متعلق به فرد نمایش داده میشود؛ اما احتمال نمایش املاک واگذار یا فروخته شده و حتی تکراری نیز در این سامانه وجود دارد که کاربر میتواند با انتخاب گزینههای موجود، این اطلاعات را اصلاح کند.
مستأجران نیز برای ثبت اطلاعات به مشخصات اصلی ملک نظیر متراژ دقیق، کد نوسازی ملک، کد ملی و شماره تلفن همراه مالک نیاز دارند که بخشی از آنها در اجارهنامه رسمی نوشته شده و مابقی از طریق سند، قبض عوارض سالانه ملک یا با سوال از مالک قابل دریافت است.
نکته دیگر اینکه در سامانه ملی املاک و اسکان، انتخاب کاربری ملک اعم از مسکونی، تجاری و اداری به فرد اظهارکننده واگذار شده و باید مطابق با عنوان ملک در سند اصلی ثبت شود. در این سامانه راهنماییهای موردنیاز برای ثبت املاک و همچنین پاسخ سوالات احتمالی درج شده است.