پیشرفت چشمگیر در تولید پردازنده های منبع باز

در آینده، ساخت دستگاه های میکروالکترونیک پوشیدنی و تراشه های کاربردی در زمینه اینترنت  آسان تر و ارزان تر برای توسعه دهندگان در دانشگاه ها و شرکت های کوچک و متوسط خواهد بود.

پیشرفت چشمگیر در تولید پردازنده های منبع باز

به گزارش کلیک، به لطف پردازنده منبع باز PULPino که حالا در دانشگاه های زوریخ و بولونیا توسعه داده شده است، روند تولید چنین محصولاتی تغییر خواهد کرد.

سورس کدهای نرم افزاری و طرح های سخت افزاری در تجارت، تمایل دارند محافظه کارانه عمل کنند و اطلاعاتشان فاش نشود. ولی محصولات منبع باز این گونه نیستند. کد نرم افزار منبع باز است آزادانه در دسترس همه قرار دارد. به عنوان مثال، بهترین نمونه شناخته شده سیستم عامل لینوکس است. این سیستم عامل نه تنها مورد علاقه توسعه دهندگان است، بلکه می توانند آن را مطابق نیازهای خود تغییر دهند.

محصولات منبع باز همچنین در سمت سخت افزار هم وجود دارند. به عنوان مثال بردهای میکرو کنترلر آردوینو که طرح های آن در دسترس عموم قرار دارد. با این حال، این بردها بر پایه تراشه های تجاری هستند، که معماری داخلی آن ها منبع باز نیست.

چند روز پیش ، دانشمندان مرکز ETH زوریخ و دانشگاه بولونیا، به رهبری پروفسور لوکا بنینی، یکی از ریزپردازنده ها را به صورت منبع باز طراحی کردند.

پروفسور بنینی در مورد کسب این موفیقت گفت: در حال حاضر امکان ساخت سخت افزار منبع باز پیدا شده است و هر کسی امکان تولید این چنین محصولاتی را دارد و می تواند به آزادی عمل همکاران خود کمک نماید.

پردازنده برای میکروسیستم های پوشیدنی

این پردازنده جدید PULPino نام دارد و طراحی آن به گونه ای است که برای کار کردن نیاز به باتری دارد، ولی مصرف انرژی آن بسیار کم است. این پردازنده می تواند تراشه مناسبی برای دستگاه های کوچک مانند ساعت هوشمند، لباس هوشمند، سنسور برای نظارت بر عمل کردهای فیزیولوژیکی ( به عنوان مثال، وسایلی که با یک مانیتور ضربان قلب در ارتباط هستند ) باشد.

بنینی مثالی را از تحقیقات انجام شده که هم اکنون در آزمایشگاهش هم در جریان است ارائه می دهد تا بیشتر از ارزش این تراشه بگوید. او گفت با استفاده از پردازنده PULPino، ما در حال توسعه یک ساعت هوشمند مجهز به سیستم الکترونیک و یک دوربین کوچک هستیم. این ساعت بی نظیر می تواند اطلاعات بصری کاربر را تجزیه و تحلیل کند و با استفاده از آن موقعیتش را بگوید.البته می توان این ایده را گسترش داد و روزی را پیش بینی کرد که یک ساعت هوشمند می تواند خانه شما را کنترل کند، آن هم از آن سر دنیا.

البته این کار چالش بزرگی است. چرا که باید حجم تمامی سخت افزارهای به کار رفته کوچک تر شود، ولی کارایی نه تنها کمتر نشود، بلکه افزایش هم یابد. به خصوص ظرفیت محاسباتی برای تجزیه و تحلیل داده ها باید به اندازه کافی بزرگ باشد.

توسعه و بهره برداری مشترک

PULPino همچنین در پروژه های تحقیقاتی دیگری که پروفسور بنینی در حال کار مشترک بر روی آن با موسسات تحقیقاتی سوئیس و اروپا، از جمله دانشگاه کمبریج است، استفاده می شود. این واقعیت که پردازنده ها در این پروژه ها مبنع باز هستند، امیدواری بزرگی را به وی می دهد. چرا که تا پیش از این، تمامی پروژه ها در انحصار تعداد خاصی از شرکت های تولید کننده بود که قدرت و توان تولید پردازنده را داشتند. PULPino حالا راحت تر از گذشته در دسترس است.

یکی از مهم ترین جنبه هایی که این روژه در بر دارد این است که اجازه می دهد قطعات کاربردی سخت افزار، به دلیل منبع باز بودن آن، به طور پیوسته رشد کنند. چرا که دیگر افراد می توانند با تحقیق و توسعه بر روی آن، باعث ایجاد تکامل بیشتری شوند. حال فرض کنید، این ویژگی برای تمام پردازنده های موجود در بازار وجود داشت، آن وقت شاهد چه پیشرفت چشم گیری در این زمینه بودیم.

البته چنین نکته ای می تواند برای همه زمینه های کاری و تجاری موجود در دنیا صادق باشد. ویژگی منبع باز بودن محصولات و در اختیار قرار دادن کدهای منابع در دسترس عموم مردم، مسلما باعث پیشرفت بیشتری خواهد شد. اگر چنین شود، راه تولید عرضه و تقاضای محصولات هم بیشتر خواهد شد.

منبع: phys

ارسال نظر