از پله بالا رفتن باعث جوانی مغز می شود

هیچ کس نمی تواند تأثیر فعالیت فیزیکی بر سلامت جسم و روان را انکار کند. اما مطالعات جدید تأثیر جالب بالا رفتن از پله ها بر سلامت مغز را نشان می دهد.

از پله بالا رفتن باعث جوانی مغز می شود

به گزارش کلیک، محققان دریافته اند که نه تنها درس خواندن و مدرسه رفتن به جوان ماندن مغز کمک می کند بلکه بالا رفتن روزانه از پله ها نیز باعث سلامت مغز می شود.
در مطالعه ایی که توسط تیم پژوهشگران دانشگاه کونکوردیای کانادا انجام شد، مغز ۳۳۱ فرد بالغ سالم ۱۹ تا ۷۹ سال با استفاده از اسکن ام آر ای بررسی شد.
در این اسکن ها حجم ماده خاکستری مغز که با افزایش سن کاهش میابد اندازه گیری شد. سپس محققان گزارش شرکت کنندگان در خصوص تعداد پله هایی که هر روز طی می کنند و همینطور تعداد سال هایی که در درس خوانده اند را با هم مقایسه کردند.
نتایج نشان داد که افرادی که از پله های بیشتری بالا رفته بودند و سال های بیشتری را در مدرسه گذرانده بودند، مغز جوان تری داشتند. یعنی این که به ازای هر سالی که در مدرسه گذرانده بودند یک سال مغزشان جوان تر بود (۰٫۹۵ سال) و به ازای هر دو طبقه پلکانی که در روز طی کرده بودند نیم سال (۰٫۵۸ سال) مغز جوان تری داشتند.
به گفته رهبر این تیم تحقیقاتی، مطالعه حاضر نشان می دهد که تحصیلات و فعالیت فیزیکی بر اختلاف بین پیش بینی فیزیولوژیکی سن و سن تاریخی تأثیر می گذارد و اینکه افراد می توانند برای جوان ماندن مغز خود فعالیت های فیزیکی انجام دهند.

doc61itjod1xarq622t8e1new
بالا و پایین رفتن از پله ها از جمله فعالیت های فیزیکی به شمار می رود که اکثر افراد مسن تر می توانند حتی یک بار در روز آن را به راحتی انجام دهند. این فعالیت فیزیکی کمک قابل توجه ایی به بهبود سلامت مغز می کند.
یافته های این پژوهش در نشریه Neurobiology Of Aging منتشر شد.
مطالعات گذشته نیز نشان داده که ورزش به حفظ سلامت مغز کمک می کند.
در مطالعه ایی که در سال ۲۰۱۵ انجام شد نشان داده شد که وزنه برداری به سلامت مغز به ویژه سلامت مغز زنان کمک می کند. و همینطور در مطالعه دیگری مشخص شد که شرکت در فعالیت ها بدنی به طور میانگین دو بار در هفته برای ماده سفید مغز مفید است. این ماده قسمتی از مغز است که می تواند جراحت های بدن را با افزایش سن بهبود بخشد و علاوه بر این بر مهارت های حافظه ایی و تفکری تأثیر دارد.
در یک مطالعه ده ساله توسط King's College London روی دوقلوهای همسان زن مشخص شد که قدرت پا با انجام ورزش هایی مثل دو و پیاده روی بیشتر می شود و در نتیجه از مغز در برابر تغییرات فیزیکی و شناختی ناشی از افزایش مغز محافظت می شود.
منبع:star2

ارسال نظر