استفاده از کاکتوس برای تصفیه آب!

ماهی‌های پرورشی یکی از مهم‌ترین منابع غذایی با فواید خاص اقتصادی و اجتماعی گسترده هستند، اما ممکن است ماهی این سیستم‌های چرخشی دارای طعم و بوی نامطلوب باشند.

استفاده از کاکتوس برای تصفیه آب!

به گزارش کلیک، دانشمندان به منظور پاکسازی آب برای ماهی‌های پرورشی، نوشیدن و مصارف دیگر به منابع دیگر روی آوردند. آن ها برای این کار دست به دامن لزوجت یا "مواد داخلی" کاکتوس ها شدند.
محققان امروز نتیجه کارشان را در دویست و پنجاه و یکمین جلسه و نمایشگاه ملی انجمن شیمیایی آمریکایی ارائه دادند (ACS).
دکتر نورما آلکانتار می گوید: ما متوجه شدیم که میان لزوجت و آرسنیک جاذبه وجود دارد. هم چنین، لزوجت رسوبات، باکتری ها و آلودگی های دیگر را جذب می کند. با جذب این مواد یک حجم بزرگ یا "لخته" یا لخته مانندی را ایجاد می کند که مانند پشمک است که سریع بعد از ارتباط با لزوجت ته نشین می شود.
این فناوری از دانش قدیمی که می گوید لزوجت بعضی کاکاتوس های معمولی می توانند آب نوشیدنی را تمیز کنند، به دست آمده است. در ابتدا آلکانتار به وسیله مادربزرگ مکزیکی‌اش که استفاده از کاکتوس خاردار جوشانده شده را برای گرفتن ذرات موجود در رسوبات آب های کثیف توضیح داده آشنا شد. رسوبات ته نشین می‌شوند و آب در بالای سطل تمیز و قابل نوشیدن می شود.
در ۲۰۰۶، آلکانتار که در دانشگاه جنوب فلوریدا کار می کند (USF)، شروع به بررسی ویژگی های پاک کننده کاکاتوس کرد. او و گروهش در پی زلزله هائیتی راهکار پاکسازی آب شرب آلوده را مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه مناسبی گرفتند. طبق باور عمومی کاکتوس ها یک محصول مقاوم هستند که نه تنها سمی نیستند بلکه قابل خوردن و بسیار لذیذ می باشند.
در پی فاجعه حفر افقی نفت آب های عمیق در سال ۲۰۱۰، او و گروهش سعی کردند توانایی کاکتوس برای برای تمیز کردن آب دریا که آلوده به نفت شده بود، را کشف کنند. اگر چه برنامه تحقیقاتی هیچ وقت فراتر از مرحله تئوری نرفت، اما وی گفت مشخص شده که لزوجت کاکتوس برای از بین بردن نفت بسیار موثر است.
اخیرا آلکانتار و تونان پنگ، همکارش در آزمایشگاه، با نماینده ای از آزمایشگاه ذرات دریایی در ساراسوتا، فلوریدا، دیده شدند. وی از آن ها خواست تا آزمایش کنند که آیا مایع خروجی از کاکتوس می تواند آب گردشی آکواریوم، مخزن آبکش و استخر را تمیز کند یا نه.
آلکانتار و پنگ می گویند چنین مخزن هایی شرایطی را به وجود می آورند که باعث افزایش رشد باکتری و در نتیجه افزایش ترکیبات و مواد بدبو و ناخوشایند می شوند، مانند متیلیزوبورنول ۲ (معروف به MIB) و جویمن. این ترکیبات باعث ایجاد طعم بد و خاکی در ماهی و آبی که در آن زندگی می کند می شود. آلکانتار می گوید روش های فعلی در هنگام برداشت ماهی و مخزن را با آب تمیز پاک می کند، که چندین ماه طول می کشد، و این کار نیاز به آب زیادی دارد و به ماهی فشار وارد می شود.
آلکانتار و پنگ در جست و جوی جایگزینی برای لزوجت کاکتوس روی آوردند. وی افزود حالا آن ها به دنبال تعیین مکانیزمی هستند که به وسیله آن لزوجت تبدیل به یک تصفیه کننده موثر شود.
هم چنین در حال حاضر محققان ترکیبات شیمیایی لزوجت را که متشکل از کربوهیدرات و ۶۰درصد شکر است، با هدف سنتز آن در آزمایشگاه بررسی می کنند. علاوه بر این، آن‌ها در حال توسعه یک نمونه از سیستم گردشی آبکشی هستند که از مواد خروجی کاکتوس به عنوان ماده پاک‌کننده استفاده کنند، همچنین تحلیل چرخه زندگی را هم برنامه ریزی خواهند کرد.

منبع: phys

ارسال نظر