دور دنیا در هشتاد ثانیه

با ۱۰نرم افزار واقعیت مجازی بر روی تک تک نقاط زمین سفر کنید و لذت ببرید

دور دنیا در هشتاد ثانیه

به گزارش کلیک، از واقعیت مجازی (Virtual reality) انتظار می‌رود تا چندین صنعت را دگرگون احوالات خود کند، از جمله صنعت گردشگری و آژانس‌های مسافرتی، امری است که در تجارت، به عنوان یک تکنولوژی نوپا و همچنین یک ابزار برای تبلیغات در حال رشد و شکوفایی است. برای مصرف کنندگان نیز یک طرح جدید است: تصور کنید قدم زدن در هتلی که قبلا راجع به آن در کتاب‌ها خوانده بودید یا سیاحت‌کردن مناظر یک جای دیدنی و کوتاه کردن لیست مقاصدی که می‌خواهید به آن نقاط سفر کنید. همه و همه این کارها را می‌توانید در خانه خود و با استفاده از تلفن همراه انجام دهید.

این موضوع خارج از تکنولوژی امروزه نیست؛ در حال حاضر تعدادی از نرم افزارهای گردشگری به صورت مجازی، موجود است و شرکت‌هایی نظیر کوانتاس، بریتیش ایرویز، و ماریوت شروع به آزمایش کردند. آن‌ها این موقعیت را به چشم یک ابزار بازاریابی می‌بینند. یوتیوب و فیسبوک فقط به تنهایی انگشت‌ شماری هستند که محتویات ۳۶۰ درجه‌ای را ساپورت می‌کنند.

با این وجود حتی اگر شما بصورت فیزیکی و حضوری تمایل به سفر ندارید، واقعیت مجازی، یک رسانه مبتنی بر ویدئو بسیار فوق‌العاده‌ای است که به شما این امکان را می‌دهد تا به سادگی از طریق صندلی راحتی خود به جهان سفر کنید. از طریق نرم افزار نمای خیابان گوگل (Google Street View)، می‌توانید موس خود را به سمت عکس‌های ۳۶۰ درجه ببرید و آن‌ها را به سمت تجربه واقعی بکشانید (drag)، که در آن شما به محیط‌ های درون عکس‌ها به شکل واقعی خواهید رفت. شما می‌توانید به جاهایی که شاید هیچوقت قادر به رفتن نباشید سفر کنید، مانند مقصدهایی که خارج از محدوده توریست یا منطقه‌هایی که برای اشخاص خطرناک هستند، پا بگذارید. وقتی که راهنمای تور توصیفاتی از مکان مورد نظر را به شما می‌دهد، سفر مجازی شما واقعی‌تر و تجربه بیشتری کسب خواهید کرد.

در حالی که کیفیت تصویر ویدئویی هنوز به حد کافی نرسیده است (بستگی به کیفیت محصول و عینک VR و هدست دارد که ممکن است به کاربر حالت تهوع دست بدهد)، اما کیفیت تصاویر خوب به نظر می‌رسد. کیفیت ویدئو هم روز به روز بهتر از قبل می‌شود. ما به تازگی تجربه کار کردن با VRoom Service، متعلق به شرکت ماریوت، را داشته‌ایم. در کنار این سرویس از هدست واقعیت مجازی سامسونگ (Samsung Gear VR headset)، استفاده کردیم که تجربه حسگرهای صدا در گوشمان به گونه‌ای بود که انگار در آن محیط حضور فیزیکی داشتیم

انتظار داریم که در آینده محتویات آپلود شده بیشتری مانند، ترکیبات حرفه‌ای از ویدئوهای با کیفیت بالا و تصاویر گرفته شده با گوشی یا دوربین، توسط مصرف‌کنندگان مشاهده کنیم.

بنابراین اگر شما یک هدست VR خریده‌اید و یا یک گوشی سامسونگ گلکسی دارید ما چند مکان را به شما معرفی می‌کنیم. در زیر چند برنامه و سایت را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید مزه‌ی سفر مجازی را بچشید.

Marriott VR Postcards

تصویر واقعیت مجازی marriott vr postcards

پارسال شرکت ماریوت با همکاری سامسونگ ار VRoom Service، رونمایی کرد. در مراسم پارسال، مهمانان می‌توانستند یک هدست Gear VR قرض کنند و تجربه سه نفره از VR Postcards در کنار یکدیگر را داشته باشند. در این سرویس راهنمای تور آن‌ها را به یک مکان خاص و منحصر به فرد می‌برد و راجع به آن مکان توضیحاتی را ارائه می‌دهد. موردی که درباره VR Postcards جالب است، در این بود که می‌توان داستان‌های جدید به کل تجربیات افزود.

VRoom Service، دومین آزمایش شرکت ماریوت در سفرهای مجازی است. این آزمایش توسط فریم‌استور (Framestore) و دو آژانس وابسته به دانش ساخت واقعیت مجازی ایجاد شده است. دارندگان Gear VR می‌توانند پست کارت‌های شرکت ماریوت را (VR Postcards) از طریق سرویس Milk VR دانلود کنند.

Lufthansa Travel Compass

تصاویر 360 درجه‌ای لافت هانزا خط هوایی آلمان

خط هواپیمایی لوفت هانزا آلمان تعدادی تصاویر ویدئویی ۳۶۰ درجه در صفحه یوتیوب خود گذاشته است که هر کدام ۴۶ دقیقه است. از محل‌هایی نظیر پکن، هونگ کونگ، میامی، نیویورک، سان فرانسیسکو، و توکیو ویدئو ساخته شده است که توسط آن می‌توانید در هر یک از این شهرها گشت و گزاری داشته باشید. مانند دیدن بازار هونگ کونگ در خیابان وان‌چای یا خیابان لامبارد در سان فرانسیسکو. شما احتیاج به یک نمایشگر VR ندارید. همچنین اگر از نرم افزار اندرویدی یوتیوب و نمایشگر گوگل کاردبورد (Google Cardboard) استفاده کنید، فراگیرتر خواهد بود.

Google Street View

نرم افزار نمای خیابان گوگل

بدون این که بدانیم، نمای خیابان در نقشه‌های گوگل (Street View in Google Maps)، ما را برای سال‌ها سفر مجازی آماده کرده است. این نرم افزار قابلیت زوم کردن در هر قسمت از جهان را به ما داده است (همچنین زوم کردن در داخل ساختمان‌ها)، که یکی از جالب‌ انگیزترین ویژگی‌‌هاست. نمای خیابان گوگل در نسخه‌های اندروید، و iOS موجود است. همچنین سازگار با نمایش در نرم افزارهای (Google Cardboard, Mattel View-Master, Zeiss VR One GX) است. مسافران مجازی می‌توانند خود را درهر محلی که می‌خواهند قرار دهند و از ویژگی‌های آن لذت ببرند.

GoPro

دوربین گوپرو برای ثبت لحظات ثانیه‌ای

دوربین ثبت تصاویر لحظه‌ای گوپرو (GoPro)، نقش بزرگی در بازی‌های واقعیت مجازی دارد. این یک دوربین خارق العاده است که از ۱۶ دوربین Hero4 Black برای ضبط‌ کردن تصاویر پانوراما با کیفیت ۸k بهره می‌برد. البته تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای اسثنا از این قضیه نیستند. از بازی‌های موج سواری (surfing in Tahiti)، تا دوچرخه سواری (riding a BMW bike) بر بروی سقف‌های گرن کاناریا (Gran Canaria) گرفته، تا بازی ماشین سواری در پل Golden Gate، از طریق این دوربین قابل انجام است. گوپرو تنها دوربین بزرگ واقعیت مجازی نیست که تا به حال ساخته شده است. شرکت‌های سامسونگ، نیکان (Nikon)، و ریکوه (Ricoh)، اعلام کردند که در حال ساخت دوربین‌های ۳۶۰ درجه‌ای هستند. پس ما می‌توانیم انتظار محتویات بیشتری در آینده داشته باشیم.

NASA

تصاویر پانوراما360 درجه‌ای ناسا

شانس این که تا به حال ما به فضا سفر کرده باشیم و تجربیاتی کسب کرده باشیم خیلی کم است. بیایید باهم به مریخ سفر کنیم. تشکر می‌کنیم از فضانوردان که هزاران عکس و ویدئو از فضا و مریخ گرفتند و حال، ناسا می‌تواند عکس‌ها و ویدئوها را کنار هم بگذارد و از آن‌ها تصاویر و ویدئوهای ۳۶۰ درجه‌ای بسازد. تصور کنید راه رفتن در مریخ چه حسی دارد. جدیدترین تصاویر پانوراما از سایتی به نام Namib Dune سرچشمه میگیرد.

Ascape

نرم افزار اسکیپ

همان طور که از اسمش مشخص است، اسکیپ (Ascape)، یک نرم افزار واقعیت مجازی است که به طور کامل برای سفر تعبیه شده است. این نرم افزار بر روی اندروید و iOS موجود می‌باشد، و قابل دیدن از طریق گوشی یا نمایشگرهای VR است. اسکیپ یک سری ویدئوها و تصاویر ۳۶۰ درجه‌ای است که هر بار شما را به سفری می‌برد. از رژه جنگ ستارگان در دیزنی لند هونگ کونگ گرفته تا مسابقات گوزن بازی در نروژ. آن‌ها بصورت دسته بندی شده در نرم افزار موجود هستند. هر سری باید یک سفر را دانلود کنید و تجربه کسب کنید که البته حجم زیادی از حافظه گوشی را می‌گیرد.

Littlstar

نرم افزار لیتل استار

لیتل استار یک شبکه سینمایی مبتنی بر VR است که میزبان عکس‌ها و ویدئوهای ۳۶۰ درجه‌ای است. از طریق وب‌ سایت و یا بر روی اندروید و iOS قابل اجرا می‌باشد. دو دسته بندی هوایی (aerial) و مسافرتی (travel)، دارد که شامل محتویات زیادی همانند ویدئوهای اکتشافات و نشنال جئوگرافیک در سرتاسر جهان را دارا است. وقتی شما نگاهی به ویدئوهای سفر می‌اندازید، بقیه ویدئوها نظیر تکنولوژی، ورزش، اتوموبیل و مد در آن دسته‌ بندی را هم بررسی کنید.

YouVisit

واقعیت مجازی you visit

مثل لیتل استار، YouVisit به شما اجاره می‌دهد تا از طریق اوکولوس ریفت یا وب سایت یا هدست واقعیت مجازی، به همراه نرم افزار موجود در نسخه‌های اندرویدی و iOS، تجربه‌های جدیدی کسب کنید. YouVisit عکس‌ها و ویدئوهای ۳۶۰ درجه‌ای زیادی دارد که کاربران را به خود جذب کرده است. از معابد آیوتایا (Ayautthaya ) در تایلند گرفته تا موزه لوور (the Louvre Museum) در پاریس٫ شما می‌توانید سوار هلی‌کوپتر شوید و سرتاسر نیویورک را مناظره کنید و یا حتی سوار کشتی کروز شوید و تمام جاهای مختلف کشتی را کاوش کنید.

Wild Within

واقعیت مجازی wild within

یک آژانس به نام بریتیش کلمبیا در کانادا (Canada's British Columbia)، به ترویج توریسم پرداخته است و یک تجربه از واقعیت مجازی به اسم Wild Within راه اندازی کرده است، که به بررسی مناطق در غرب استان می‌پردازد. در فیلم، بیننده از بروتون مجمع الجزایر (Broughton Archipelago) که بزرگ‌ترین جنگل است، سفر می‌کند، اما حق انتخاب یک راه برای عبور را دارد. از خط ساحلی و یا بالای کوه. Wild Within در ابتدا برای اوکولوس ریفت نسخه رومیزی (desktop) طراحی شد اما حال بر روی اندروید و iOS قابل اجرا است.

Discovery

واقعیت مجازی discovery VR

دیسکاوری (Discovery)، هم یکی از شرکت‌هایی است که غوطه‌ور در واقعیت مجازی شده است. در ماه پیش از اختراعات جدید Discovery VR رونمایی کرد، که به کابران اجازه می‌دهد در یک برنامه تلویزیونی مانند (Gold Rush, Survivorman, Puppy Bowl, MythBusters)، به شکل کاملا فراگیر تجربه کسب کنند. علاوه بر بررسی مناطق عجیب و غریب، شما می‌توانید با کوسه‌ها شنا کنید، اسکی سراشیبی با میلر را تمرین کنید و یا طرز تهیه علوفه برای مواد غذایی را آموزش ببینید. محتویات Discovery VR را می‌توان به شکل انلاین تماشا کرد. اما بهتر است از طریق گوشی یا Google Cardboard یا نمایشگرهای واقعیت مجازی مانند Gear VR سامسونگ، استفاده کرد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر