افزایش امنیت تلفن های هوشمند با رمز عبور حرکتی

به زودی روزی فرا خواهد رسید که می توانید برای ورود به تلفن هوشمندتان از شکل ها یا خطوطی استفاده کنید که با حرکات آزادانه روی صفحه نمایش لمسی تلفن همراه تان کشیده اید.

افزایش امنیت تلفن های هوشمند با رمز عبور حرکتی

به گزارش کلیک، پژوهشگران برای اولین بار بر روی رمزعبورهای ایجاد شده با حرکات آزادانه دست تحقیقاتی را انجام دادند. به گفته جین از پژوهشگران این مطالعه، رمزعبورهای ایجاد شده توسط حرکات آزادانه به افراد این امکان را می دهند تا بتوانند هر شکلی را با هر تعداد از انگشتان دست بر روی صفحه رسم کنند.

نتایج این تحقیقات به همراه تحقیقات پیشین نشان می دهند که رمزعبورهای ایجاد شده با حرکات آزادانه گزینه ای جدی برای جایگزینی با رمزهای متنی یا سایر روش های ورود به تلفن هوشمند هستند. این رمزعبورها برای صفحات لمسی مناسب ترند، استفاده از آن ها سریع تر است، به راحتی به خاطر سپرده می شوند و از طرفی حدس زدن آنها برای فرد دیگر به منظور ورود غیرمجاز به تلفن هوشمند سخت تر است.
به گفته جین جلوگیری از ورود غیرمجاز افراد به تلفن هوشمندتان مسئله ای جدی است و روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که افراد تلفن های هوشمند خود را همه جا می برند. با دسترسی به تلفن هر فردی می توان به اطلاعات شخصی بسیاری دست پیدا کرد و از این رو فرد در برابر انواع مختلف حملات هکری که می تواند عواقب مالی و غیره در برداشته باشد آسیب پذیر می شود.

پژوهش های پیشین نشان دادند که استفاده از رمزعبورهای متنی و پین ها سخت است، به راحتی لو می روند و برای دستگاه های همراه مناسب نیستند. از جمله نقایص این رمزعبورها می توان به این موارد اشاره کرد: تعداد کاراکترهای قابل استفاده برای ایجاد رمزعبور محدودند، اگر رمز عبور در برابر دیدگان شخص دیگری وارد شود امکان لو رفتن آن زیاد است و وارد کردن رمزعبور زمان زیادی می برد.

تلفن های هوشمند حاوی گنجینه ای ارزشمند از داده های شخصی و حساس از قبیل ایمیل ها و اطلاعات مالی هستند. با توجه به این که افراد امروزه وابستگی بیشتری به تلفن های هوشمند دارند، امن نگه داشتن این دستگاه و اطلاعات حیاتی درون آنها اهمیت بیشتری دارد.
به گفته جین با دسترسی به تلفن هوشمند افراد، کل شبکه اجتماعی شان افشا می شود. افراد با تلفن همراه شان عکس می گیرند که این عکس ها می تواند یک عکس خانوادگی ساده باشد ولی ممکن است دوست نداشته نباشند که این تصاویر عمومی شوند. همچنین افراد با تلفن همراه شان بانکداری آنلاین انجام می دهند. علاوه بر این با دسترسی به تلفن دیگران، می توانید وانمود کنید که آن فرد هستید و هویت او را جعل کنید.

در آمریکا تعداد افراد دارنده تلفن همراه به نسبت سال ۲۰۱۱ افزایش دو برابری داشته است. بر اساس گزارش های سازمان فدرال، تلفن های هوشمند در برابر حملات سایبری آسیب پذیرند و تهدیدات سایبری تلفن های همراه رو به افزایش است.
در این پژوهش، رفتار ۹۱ نفر در استفاده از رمزعبورهای ایجاد شده با حرکات آزادانه بررسی شد. محققین نرم افزاری را بر روی تلفن های اندرویدی این افراد نصب کردند و مشارکت کنندگان ۳۴۷ رمزعبور متنی و ۳۴۵ رمزعبور با استفاده از حرکات دست ساختند و ۲۰۰۲ عملیات ورود به هشت حساب کاربری مجازی تلفن هوشمندشان داشتند.

از هر مشارکت کننده خواسته شد تا برای دو مجموعه حساب کاربری ایجاد شده برای این پژوهش رمزعبور بسازد و آن را به خاطر بسپارد. اولین مجموعه حساب مجازی شامل بانکداری آنلاین و حساب شبکه های اجتماعی بود. دومین مجموعه شامل شش حساب کاربری ایمیل، بازی آنلاین، قرار ملاقات آنلاین، خرید، دوره های آموزشی آنلاین و پخش موسیقی بود.

نتایج نشان دادند که برای رمزعبورهای ایجاد شده با حرکات آزادانه، مشارکت کنندگان استفاده از شکل ها (۴۹٫۲۸ درصد) و حروف (۲۴٫۰۷) را به استفاده از خطوط (۱۵٫۷۶) ترجیح می دهند. همچنین حرکات تک انگشتی (۹۳٫۶۲ درصد) نسبت به حرکات چند انگشتی محبوبیت بیشتری داشت.
افرادی که از رمزعبورهای حرکتی استفاده کرده بودند ۲۲ درصد زمان کمتر برای ورود به حساب کاربری و به طور متوسط ۴۲ درصد زمان کمتر در ساخت رمزعبور صرف کرده بودند.
رمزعبورهای حرکتی را می توان به لپ تاپ ها و تلبت لپ تاپ ها و حتی درهای دارای صفحه لمسی تعمیم داد. همچنین برای دسترسی به برخی خدمات اینترنتی نیز می توان از آنها استفاده کرد.

منبع: technews

ارسال نظر