پروژههای بازی سازی رایانهای به جای خدمت نظام وظیفه
رسانه کلیک - دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز گفت: «بازی سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی های علمی مورد تایید می توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه به اجرای پروژه بپردازند.»
حجم گردش مالی بازی های رایانه ای در جهان روزبهروز در حال افزایش است. ۷۶ درصد از کل گردش مالی ۹۲ میلیارد دلاری نرم افزارهای حوزه موبایل در سال ۲۰۱۸ به بازی های رایانه ای اختصاص یافت. درآمد یک بازی رایگان دیجیتال در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که از مجموع درآمد یک میدان متوسط نفتی بیشتر است. این حوزه در ایران نیز رشد چشمگیری داشته است، بر اساس گزارش تهیه شده توسط بنیاد ملی بازی های رایانه ای در سال ۱۳۹۶، از هر ۱۰۰ ایرانی ۳۵ نفر بازیکن محسوب می شدند و به این ترتیب حداقل ۲۸ میلیون نفر در کشور جزو مخاطبین این حوزه محسوب می شوند.
محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: «بازیهای رایانه ای بسیار اشتغالزا و اقتصادی هستند و به هیچ وجه نمیتوان تاثیر فرهنگی این بازیها را نادیده گرفت.»
نیری معتقد است: «بازیهای رایانهای کارکردهای دیگری جز تفریح و سرگرمی دارند که از مهمترین آنها میتوان به آموزش و شکوفایی خلاقیت اشاره کرد. در این رابطه و در راستای نظام مند کردن حمایت ها از فعالین این حوزه، بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری و معاونتهای حمایت و پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهای، دو ساختار همگرا و رویداد جایزه بازیهای جدی، به عنوان مبادی ورود شرکت ها به برنامه حمایتی توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق انتخاب شدند.»
حمایت هدفمند از بازیهای رایانهای
نیری خاطر در ادامه گفت: «برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق یک چتر حمایتی محسوب می شود که شرکت های فعال فناور می توانند بر اساس نیازسنجی های انجام گرفته از پشتیبانی های لازم برای ارتقاء حوزه کاری شان برخوردار شوند. برای سنجش و پالایش متقاضیان، لازم است تا شاخص ها و مبادی ورودی تعیین شود تا این شرکت ها با عبور از این مبادی، ویژگی های اولیه جهت ورود به این زیست بوم را احراز کنند.»
او ادامه داد: «بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، کسب و کارهای حقوقی مورد تایید بنیاد ملی بازی های رایانه ای در صورت دارا بودن یکی از شرایط، به عنوان شرکت خلاق معرفی شده و از مزایای برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق بهره مند خواهند شد.»
نیری افزود: «تسهیلات نظام وظیفه در قالب اخذ پروژه های جایگزین خدمت یکی از مزیت های عضویت در برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق محسوب می شود. بازی سازان در صورت کسب شرایط لازم و برخورداری از ویژگی های علمی مورد تایید می توانند به جای انجام خدمت نظام وظیفه در چهارچوب قوانین و مقررات مصوب در پروژه های جایگزین خدمت کنند. همچنین امکان استقرار در اماکن با کاربری مسکونی در شهر تهران، برخورداری از تسهیلات بیمه تکمیلی درمان، امکان استقرار در پارک ملی علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، حمایت از استقرار شرکت های خلاق در فضاهای کاری اشتراکی و امکان استفاده از تسهیلات صندوق های پژوهش و فناوری همکار از جمله دیگر مزیت های است که شرکت های منتخب، بازی ساز می توانند از آن بهره مند شوند.»
او در انتها خاطز نشان کرد: «بر اساس توافق بعمل آمده میان ستاد توسعه فناوریهای نرم و بنیاد بازیهای رایانهای، شرکت های دانش بنیان منتخب در صورت دارا بودن شرایط می توانند از مزایایی مانند شرکت در پروژه های جایگزین به جای خدمت سربازی استفاده کنند.»