پرداخت یک میلیارد دلاری گوگل به اپل برای تسخیر گوشی های آیفون

منبع: pcworld

پرداخت یک میلیارد دلاری گوگل به اپل برای تسخیر گوشی های آیفون

به گزارش کلیک، آیا تاکنون به این فکر کرده اید که برای گوگل چقدر اهمیت دارد تا کاربران آیفون برای نتایج جستجوی خود به گوگل مراجعه کنند؟ باید بدانید که این موضوع آنقدر مهم است که به تازگی این غول دنیای وب برای استفاده از این امتیاز به بزرگترین رقیب خود در صنعت موبایل پول بسیار زیادی پرداخت نموده است.
براساس گزارش بلومبرگ از رونوشت دادخواستی که شرکت اراکل در موضوع حق انتشار علیه گوگل ارائه کرده است، این غول جستجوگر در سال 2014 یک میلیارد دلار پرداخت کرده تا نوار جستجویش را در دستگاه های iOS حفظ کند. یک وکیل شرکت اراکل هفته گذشته در دادگاه فدرال اعلام کرده این پرداخت پول بخشی از توافق میان دو شرکت است که براساس آن اپل درصدی از درآمد حاصله شرکت گوگل از موبایل های اپل را دریافت می کند.

این معامله نشان می دهد که برای گوگل (مخترع اندروید،سیستم عاملی که اکثر گوشی های هوشمند با آن کار می کنند)تا چه اندازه دیده شدن بیشتر توسط کاربران اهمیت دارد، تا حدی که به بزرگ ترین رقیب خود پول پرداخت می کند که تمام موارد اساسی را پوشش دهد.
براساس گزارش IDC، نرم افزارهای آی او اس اپل و اندروید گوگل تقریبا 96 درصد از بازار سیستم عامل های بازار جهانی را در سه ماهه دوم سال 2015 به خود اختصاص دادند. در حالی که آی او اس 9 تقریبا 13 درصد از بازار را در مقایسه با سهم 82.8 درصدی اندروید دراختیار دارد اما سیستم عامل اپل بیش از دو درصد رشد نسبت به سال قبل داشته درحالی که نرم افزار گوگل 2 درصد از سهم خود رادرهمین زمان از دست داده است.

افشا این معامله که در 14 ژانویه درسانفرانسیکو رخ داد، اوضاع را آشفته کرد. بعد از انتشار این موضوع که یک شاهد شرکت گوگل در طی جلسه قبل از دادرسی گفته "در یک مقطع زمانی سهم درآمدی 34 درصد بوده، وکیل گوگل بلافاصله اعتراض کرده و تلاش نموده این موضوع از مطالب دادگاه حذف گردد.
طبق رونوشتی که بلومبرگ بررسی کرده وکیل شرکت گوگل ادعا کرده است که مقدار درصدی که بیان شده باید محرمانه بماند، اینجا بحث در مورد فرضیات است و این اعداد نباید عمومی شود.
بعد از اینکه قاضی این درخواست را رد کرد، گوگل و اپل درخواست کردند که رونوشت پنهان بماند. مدت کوتاهی بعد ازآن، این رونوشت از مستندات الکترونیکی ناپدید شد.
این افشاگری درپی شکایت شرکت اراکل در سال 2010 از گوگل به علت نقض قوانین حق نشر بوده که با استفاده گوگل از Java API مرتبط است.استدلال گوگل این است که استفاده از این نرم افزارها رایگان بوده است. زیرا زبان برنامه نویسی جاوا رایگان بوده و برای استفاده از جاوا بهAPI نیازدارد. اما اراکل معتقد است گوگل با اطلاع قبلی و بدون گرفتن مجوز ازشرکت سان مایکروسیستم ،که اراکل آن را در سال 2010 خرید، از API استفاده نموده است.
شرکت اراکل و نمایندگان اپل و گوگل از دادن توضیح امتناع کردند.

منبع: pcworld

ارسال نظر