آیا Peach شبکه اجتماعی محبوب بعدی است؟

پیچ (Peach) اپلیکیشن جدیدی در شبکه های اجتماعی محسوب می شود که با تلفیق چند شرکت بزرگ در این زمینه، به سمت تبدیل شدن به شرکتی پیشتاز حرکت می کند.

آیا Peach شبکه اجتماعی محبوب بعدی است؟

به گزارش کلیک، پیچ (Peach)، یکی از اپلیکیشن های جدید پیام رسان/شبکه اجتماعی که اخیرا توسط یکی از بنیان گذاران اپلیکیشن واین (Vine) عرضه شده، تلفیقی از شبکه های اجتماعی اسلک، توئیتر و فیس بوک است و به رغم این که هنوز مشخص نیست چه تعداد از این برنامه استفاده می کنند، گفته می شود که به زودی کاربران زیادی پیدا خواهد کرد.
اولین نسخه این اپلیکیشن به تازگی توسط شرکت بایت عرضه شد؛ شرکتی که توسط دام هافمن یکی از بنیان گذاران واین و پس از ترک این استارت آپ بسیار موفق در سال 2013 تاسیس شد. تا ساعاتی قبل، این برنامه که ظاهر فقط برای iOS موجود است، هشتاد و پنجمین برنامه برتر در فهرست دانلود فروشگاه آیتونز بود.
تمایز اصلی برنامه پیچ با سایر برنامه های پیام رسان اجتماعی استفاده آن از کلمات جادویی است که امکان ارسال انواع مختلف پست ها توسط کاربر را فراهم می کند. مثلا اگر کلمه shout را تایپ کنید، می توانید پستی با استفاده از حروف بسیار بزرگ ارسال کنید یا اگر safari را تایپ کنید فورا یک صفحه وب در مرورگر سافاری باز می شود و می توانید به جستجوی آنلاین بپردازید.

peach-for-ken-930x620

دغدغه های حریم خصوصی
مدت کوتاهی پس از عرضه این برنامه، ظاهرا مشکلات عدیده قابل توجهی بروز کردند. توئیتی از طرف شرکت در روز جمعه ارسال شد مبنی بر این که در حال حاضر برنامه از دسترس خارج است. با وجود این، در همان روز توئیت دیگری ارسال شد مبنی بر این که «همچنان در حال کار بر روی مشکلات به وجود آمده هستیم ولی برنامه باید در حال حاضر کمی پایداتر باشد».
میک نیوز، تین ووگ و پاپیولر ساینس از جمله اولین کاربران این برنامه بودند و برخی از اولین نفراتی که اقدام به استفاده از این برنامه کردند، اسامی افراد معروف و مشهوری مانند تیلور سوئیفت و جرمی کوربین را به عنوان نام کاربری انتخاب کردند.
نظرات مختلفی در آیتونز ارسال شده که در یکی از آنها، یکی از کاربران این برنامه را چاقوی ارتش سوئیس در اینترنت نامیده چرا که این برنامه از انواع محتواهای مختلف مانند کلیپ های ویدئویی، تصاویر gif، لینک های اینترنتی و غیره پشتیبانی می کند. با وجود این، در بین نظرات، نظر پروفسور دیوید کارول نیز دیده می شود که مورد نحوه کنترل داده های کاربران در این برنامه ابراز نگرانی کرده است.

آیا این برنامه جا پای اپلیکیشن «میرکت» می گذارد؟

کارول این برنامه را دام جذابی برای فراداده می داند که به دنیای وب دهن کجی می کند و در نظر ارسالی خود توجه ها را به سمت برخی از ویژگی های این برنامه جلب می کند که می تواند اعلام هشداری برای کاربران باشد. مثلا از قرار معلوم محتوای این برنامه بر روی وب منتشر نمی شود و به گفته او، داده ها کاملا در محوطه محصور اختصاصی این برنامه قرار می گیرند.

به گفته کارول، بر اساس سیاست های حریم خصوصی این برنامه اگر پیچ توسط شرکت دیگری خریداری شود یا به شرکت دیگری فروخته شود، سیاست های حریم خصوصی شرکت قابل مذاکره است و این یعنی داده های کاربران قابل فروش است. او افزود، استفاده از کلمات جادویی هوشمند برای وسوسه کردن شما جهت به اشتراک گذاری فراداده های بیشتر، کاری سرگرم کننده و جالب به نظر می رسد. در واقع، با ارائه اطلاعات خود در مورد زندگی، علایق و رفتارهای مان در این برنامه، هزینه ارائه خدمات این برنامه را می پردازیم و به رغم ادعاهای مطرح شده در بخش سیاست های حریم خصوصی، این شرکت می تواند اطلاعات کاربران را به منظور استفاده برای اهداف نامشخص در آینده، به اشخاص و سازمان های نامعلوم بفروشد.

منبع:theverge

ارسال نظر