پیامک های مزاحم دستبردار نیستند!
رسانه کلیک - اخیرا سرشمارههای اصلی یکی از اپراتورها که از طریق ارسال پیامکهای زیاد برای مردم ایجاد مزاحمت میکرد، متوقف شد؛ اقدامی که خواسته بسیاری از مشترکان بود. اما ریشه پیامک های مزاحم از طرف اپراتورها هنوز به طور کامل خشک نشده است.
به گزارش کلیک ؛ به نقل از اقتصاد نیوز، اگرچه ارسال پیامکهای تبلیغاتی که از طریق راههای متعددی از جمله توسل به شمارههای ثابت و شخصی افزایش یافته بودند، با ایجاد سامانه ۱۹۵ برای دریافت گزارش های آنلاین تا حد زیادی ساماندهی شده و با آگاهی از نحوه لغو این پیامک ها از تعداد آنها کاسته شد، اما برخی از این پیامک ها که اتفاقا تعداشان کم هم نیست، از طرف خود اپراتورها ارسال میشد و حتی با به کارگیری راههای غیرفعال کردن پیامک های تبلیغاتی هم نمیشد از دریافت آنها جلوگیری کرد.
البته اعتراض به پیامک های مزاحم و پیگیری موضوع از طرف اپراتورها نتیجهای در بر نداشته و آنها اظهار میکردند این پیامکها سرویسها و خدمات اپراتور را معرفی میکند و نمیتوان آنها را حذف کرد اما محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اخیرا در واکنش به ارسال این پیامک های مزاحم اپراتوری تاکید کرد: به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور دادم، سرشمارههای اصلی یک اپراتور را که برای مردم از طریق ارسال پیامکهای زیاد ایجاد مزاحمت میکرد متوقف کند.
با وجود این، شبکه اپراتوری که شامل سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل میشود، صرف نظر از اینکه بخواهیم بدانیم کدام یک از اپراتورها این بار مورد اشاره وزیر ارتباطات قرار گرفته است، قطعا سایر اپراتورها هم چنین پیامک هایی دارند. گواه این مدعا علاوه بر پیامکهایی که از خطوط مختلف به کاربران ارسال میشود، نظراتی است که بخشی از مخاطبان در واکنش به این اخبار منعکس کردند. از جمله مخاطبی که گفته است خط کد یک تهران را دارد و هنوز هم روزانه چندین پیامک تبلیغاتی دریافت میکند.
مخاطب دیگری تبلیغات اپراتورها را به تبلیغات کاغذی سابق تشبیه کرده و نوشته است: قدیم ها هرکس میخواست چیزی را تبلیغ کند، یک برچسب میچسباند به در منزل و دیوارهای نمای ساختمان مردم که پاک کردنشان هم مسلما وقتگیر و هزینه بر بود. این روزها گوشی تلفن همراه مردم کارکرد همان در و دیوارهای سابق را پیدا کرده و روزانه بارها باید به زنگ و بوق خبر رسانی ناخوانده آنها جواب بدهیم و گوش و چشم را بیهوده درگیرشان کنیم.
اما حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با بیان اینکه اگر برای ما محرز شود پیامکی تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر میکنیم، گفته یکی از سرشمارههایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود که البته پیامک های مناسبی را هم ارسال میکرد، توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد؛ چرا که اپراتورها نباید در قالب پیامک های ارسالی خود اطلاع رسانی های خارج از حوزه خود را داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پیامک های ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار گیرد و اپراتورها تنها باید در زمینهی مسائل مرتبط با خط اشتراکی مشتریان خود اطلاعرسانی کنند.
بنابراین این بار پیامک های تبلیغاتی اپراتورها فارغ از محتوا و صرف اینکه بدون اطلاع رسانی و کسب موافقت از مشترک ارسال شوند، مورد توجه قرار گرفتهاند؛ موضوعی که البته مدت ها قبل در مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تکلیفش روشن شده و آمده است: کلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند. و همچنین قطع سرویس، پیامکهای تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود.
با توجه به پیامک های انبوهی که هر یک از اپراتورها روزانه برای مشترکان خود ارسال میکنند و احتمالا به جز تعداد معدودی که با ارسال آنها موافق هستند، باقی مشترکان درخواست حذف این پیامک ها را دارند و بارها هم از مجاری متفاوت این خواسته را به گوش مسوولان رساندهاند، باید منتظر اقدامات بعدی وزیر ارتباطات و رگولاتوری بود تا در راستای حفظ حقوق مصرف کنندگان که بارها به آن تاکید کردند، به پیامک های ناخواستهی سایر اپراتورها هم رسیدگی کنند.