پیامک های تبلیغاتی متوقف شد!
رسانه کلیک - بالاخره پیامک های تبلیغاتی مزاحمی که از طرف خود اپراتورها ارسال میشد هم مورد توجه و اعتراض وزیر ارتباطات قرار گرفت و سرشماره های اصلی اپراتوری که از طریق ارسال پیامک های زیاد برای مردم ایجاد مزاحمت کرده بود، متوقف شد.

به گزارش کلیک ؛ به نقل از نصف جهان، یکی از مواردی که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات از زمان به عهده گرفتن این سمت وعده پیگیری آن را داد، موضوع پیامک های تبلیغاتی بود. در این مدت ساماندهی پیامک های تبلیغاتی کسب و کارها که از طریق شماره های ثابت و یا سرشماره های دیگر فرستاده میشدند انجام شد، اما بخش دیگر اعتراضات متوجه اپراتورهایی بود که با توجیه ارائه خدمات خود و حمایت از برخی طرح های تبلیغاتی، به ارسال پیامک اقدام میکردند، بدون اینکه موافقت کاربر را داشته باشند.
در این باره جهرمی با اشاره به ایجاد سامانهای برای دریافت گزارش های آنلاین شکایات مزاحمت های ناشی از پیامک های تبلیغاتی، گفته بود: پیامک های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون ارسال این پیامکها از طریق شماره های عادی فزونی یافته است. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب و کارها که نیازمند بهرهگیری از این فضا هستند بیابد.
پس از آن حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز از ساماندهی پیامک های تبلیغاتی با شماره های شخصی تا پایان مهر ماه خبر داده و گفت: با توجه به نیاز به ساماندهی پیامک های تبلیغاتی که با شماره های شخصی ارسال میشوند، ارتقای سامانه ۱۹۵ و راه اندازی بخش دریافت شکایات از طریق پیامک ضروری است تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال کننده را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.
ادامه داشتن پیامک های مزاحم اپراتورها
علیرغم اینکه با آگاهی مشترکان از نحوه غیر فعال کردن پیامک های تبلیغاتی، موج نارضایتی ها از پیام های وقت و بی وقت فروکش کرد، اما پیامک هایی وجود داشت که حتی با بکارگیری راههای غیرفعال کردن پیامک های تبلیغاتی هم نمیشد از دریافت آنها جلوگیری کرد. پیامک های که اگر چه محتوای غیر اخلاقی نداشتند که مشمول مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شوند و حتی بعضا با اهداف خیرخواهانه فرستاده میشدند، اما ارسال آنها بدون اجازه از مشترکان تخلف محسوب میشد.
اعتراضات به این پیامک ها با پاسخ هایی مانند برخی از پیامها مختص خود اپراتور بوده و نمیتوان آنها را حذف کرد. و از آنجایی که این پیامک ها سرویس ها و خدمات اپراتور را معرفی میکند، منافی با حق مالکیت مشترکین نیست! رو به رو میشد. یا اپراتور دیگر که از اساس این مساله را رد کرده و گفته بود: دستهای از پیامک ها اطلاع رسانی خود اپراتور هستند و بدین ترتیب پیامک هایی درباره سرویس ها و خدمات اپراتور ارسال میشود که اگر کاربران تمایلی به دریافت نداشته باشند، میتوانند آن را لغو کنند.
صرف نظر از دریافت هزینه بابت برخی از پیامک ها، مخدوش شدن حفظ حریم شخصی مشترکان و مزاحمت ها و صرف وقت برای مشاهده ی این پیام ها از موارد اعتراضی بود. محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز درباره این پیامک های تبلیغاتی گفته بود: این پیامک ها وقت و ذهن مردم را درگیر میکند و بر همین اساس ما هم با آنها موافق نیستیم چرا که این روند جالبی نیست که یک مشترک برای رسیدن به پیامک های شخصی چندین پیامک را بگردد تا به پیامک های خود برسد.
قطع سرویس شامل پیامک های تبلیغاتی اپراتورها نیز میشود
اما در مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در خصوص ارسال پیامک های انبوه و سرویس ها و خدمات ارزش افزوده، تاکید شده است: کلیه اپراتورها موظفند ضمن اطلاع رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را دریافت کنند. رگولاتوری همچنین اعلام کرده بود: قطع سرویس، پیامک های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل میشود. اما درصورت درخواست مشترک برای غیر فعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوایی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی مربوط به برداشت و واریز وجه، خریدهای الکترونیکی. همچنان برای مشترکان فعال خواهد بود و قطع آنها خلاف مقررات است.
به نظر میرسد طرح سوالاتی مانند اینکه آیا اپراتورها اجازه دارند پیامک هایی را همچنان بدون موافقت مشترکان و حتی در شرایطی که برخی از آنها نسبت به ارسال این پیامک ها اعتراض دارند، برای آنها ارسال کنند و آیا این موضوع واقعا منافی با حقوق مشترکان نیست؟ از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات که متولی این موضوع است، موجب پاسخگویی مسوولان شد و وزیر ارتباطات در واکنش به ارسال این پیامک های مزاحم اپراتوری گفت: به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور دادم، سرشماره های اصلی یک اپراتور را که برای مردم از طریق ارسال پیامک های زیاد ایجاد مزاحمت میکرد متوقف کند.
جهرمی همچنین با اشاره به ضرورت حفظ حقوق مصرف کنندگان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با انتقاد از برخی اقدامات اپراتورها در زمینه در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران در اختیار شرکت های تبلیغاتی گفت: اپراتور بیجا میکند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران میگذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند.
مسدود شدن پیامک های مزاحم فارغ از محتوا
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اما با بیان اینکه اگر برای ما محرز شود پیامکی تبلیغاتی برای کاربران موجب مزاحمت شده، سریعا آن شماره را فیلتر میکنیم، گفت: یکی از سرشماره هایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود که البته پیامکهای مناسبی را هم ارسال میکرد توسط ما و فارغ از محتوا مسدود شد، چرا که اپراتورها نباید در قالب پیامکهای ارسالی خود اطلاعرسانیهای خارج از حوزه خود را داشته باشند. قرار است همه مسائل مرتبط با پیامک های ارسالی توسط اپراتورها مورد توجه قرار بگیرد و اپراتورها تنها باید در زمینهی مسائل مرتبط با خط اشتراکی مشتریان خود اطلاع رسانی کنند.
در نهایت انتظار میرود مسدود شدن سرشماره های اصلی اپراتوری که با ارسال پیامک های زیاد برای مردم ایجاد مزاحمت میکرد، پس از مسدود شدن پیامک های تبلیغاتی با شمارههای شخصی و سرشماره های ثابت، بخشی از مسیر ساماندهی این پیامک ها باشد و حفظ حقوق مصرف کنندگان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پس از این هم همچنان مورد توجه قرار گیرد.