وزیر ارتباطات: فناوری اطلاعات و ارتباطات راه حلی برای مشکلات جهان است

رسانه کلیک – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران طی سخنرانی در جمع وزاری ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات در نمایشگاه تلکام واقع در بوسان کره جنوبی از فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان راه حلی برای مشکلات جهان یاد کرد.

وزیر ارتباطات: فناوری اطلاعات و ارتباطات راه حلی برای مشکلات جهان است

به گزارش کلیک ؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنرانی در جمع وزاری ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات در بوسان کره جنوبی با اشاره به مسئله فناوری اطلاعات و ارتباطات، از ICT به عنوان راه حل مشکلات جهان یاد کرد.

متن سخنرانی آذری جهرمی

تمرکز ویژه‌ای در جهان به کاربردها، سرویس‌ها و فرصت‌های جدید ایجاد شده است و در حال حاضر با توجه به شکل گیری خدمات و صنایع هوشمند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به موضوعی داغ و مورد علاقه برای کاربران، کار آفرینان و اپراتورها تبدیل شده است. آینده کره زمین و محیط زیست انسان‌ها و همچنین شیوه زندگی مردم جهان در بسیاری از بخش‌ها به بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و ارتباطات بستگی دارد.

در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چندین شاخه از جمله اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، بیگ دیتا و شبکه‌های آینده و غیره باید اشاره داشت. من امروز مایل هستم به مسئله‌ای تاکید کنم و آن را با شما به اشتراک بگذارم که به مردم ایران به منظور بالا بردن کارایی و حل مشکلات جدی کشور کمک بسیار مهمی کند.

کشور ایران همچون بسیاری از کشورهای دیگر جهان دچار مشکلاتی از قبلی خشکسالی شدید و طولانی است که یکی از دلایل آن مصرف بیش از ۹۰ درصد از حجم آب مصرفی در بخش کشاورزی است.

در واقع شهروندان ایرانی در بخش روستایی برای درآمدزایی به سراغ کشاورزی می‌روند، اما بیشتر آن‌ها اطلاعی از مصرف آب به صورت بهینه ندارند و این ضرورت وجود دارد که راهکاری مفید در این حوزه ایجاد شود.

پیاده سازی اینترنت اشیا در صنایع

برای رفع این دسته از مشکلات ما مجبور به استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و برای آبیاری به صورت هوشمند و خودکار هستیم. در اجرای اولیه برنامه آبیاری هوشمند نتیجه گرفته شده است که می‌توان مصرف آب را تا ۵۰ درصد کاهش داد. این در حالی است که هزینه برق این پروژه نیز کاهش پیدا می‌کند و با این کار علاوه بر کاهش مصرف آب می‌توان مصرف برق و سوخت را نیز کاهش داد و بخشی از نیروی جوان کار را به عنوان تکنسین وارد بازار کار کرد.

این مثال تنها یک مسئله در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات است و نشان از قدرت حوزه ICT دارد که توانسته جوامع ما را نسبت به خود تحت تاثیر قرار دهد و می‌تواند راه حلی برای تمام مشکلات دنیا باشد.

یک نکته بسیار مهم در استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در پروژه‌ها برای راه‌حل مشکلات، نقش بسیار مهم فعالان این حوزه است. در حقیقت این دسته از فعالیت‌ها یک رویکرد چند ذی‌نفعی به اندازه انتخاب فناوری‌ها و راهکارهای فنی است.

گفتنی است؛ صحبت‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در جمع وزاری ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه جهانی مخابرات در نمایشگاه تلکام بوسان کره جنوبی نشان از رویکردهای وزارت ارتباطات برای پیاده سازی سیستم اینترنت اشیا و مخصوصا نسل پنجم ارتباطات در ایران به منظور استفاده از آن در صنایع دارد.

ارسال نظر