توقف پخش رایگان سرویس‌های Spotify و Youtube Music تا سه سال آینده

رسانه کلیک - بر اساس منابع خبری موثق، پخش آنلاین و رایگان موسیقی برنامه‌های Spotify (اسپاتیفای) و Youtube Music تا سه سال آینده متوقف خواهد شد.

توقف پخش رایگان سرویس‌های Spotify و Youtube Music تا سه سال آینده

جدال بین صنعت موسیقی و پلتفرم‌هایی که پخش آنلاین و رایگان موسیقی دارند به زودی به اتمام خواهد رسید. یوتیوب یکی از پلتفرم‌های اصلی در این زمینه است. طی سه سال آینده پخش آنلاین و رایگان موسیقی (Free Music Streaming) دیگر وجود نخواهد داشت. طبق منابع مختلف خبری که با گروه‌های اصلی موسیقی در ارتباط هستند، توقف پخش رایگان موسیقی در نقشه راه (Roadmap) قرار گرفت. به طور خاص، این طرح شامل تلاش های هماهنگ شده توسط سه گروه اصلی و بزرگ موسیقی برای پایان دادن به دسترسی آزاد موسیقی در هر دو برنامه YouTube و Spotify خواهد بود.

بر اساس توافقی که صورت گرفته طی دو الی سه سال آینده سرویس‌های مربوط به پخش آنلاین موسیقی از حالت رایگان خارج خواهند شد و کاربران با پرداخت حق اشتراک‌هایی به سرویس پخش آنلاین و آفلاین موسیقی دسترسی پیدا خواهند کرد. سرویس‌های پخش موسیقی با خرید لایسنس و حق امتیاز آلبوم‌های موسیقی بصورت قانونی و مجاز، موسیقی‌ها را در اختیار کاربرانی که حق اشتراک پرداخت کرده‌اند و عضو ویژه سرویس شده‌اند، قرار خواهد داد.

پایان دادن به پخش آنلاین و رایگان موسیقی مدت‌هاست که بحث‌‌های مختلفی را در محافل موسیقی و رسانه‌ها و مطبوعات ایجاد کرده است درواقع این موضوع چیز جدیدی نیست اما این‌بار با تصمیمات گرفته شده و طی توافق‌های جدی که صورت گرفته است در جهت حمایت از لایسنس‌ها و حق امتیاز‌های آلبوم‌های موسیقی خوانندگان، پخش رایگان موسیقی به کلی متوقف خواهد شد. پیش از این پلتفرم‌های یوتیوب و اسپاتیفای با ایجاد بحث‌های داخلی، این کار را غیر ممکن می‌دانستند.

همه این تغییرات حرکت را به سمت مرحله دوم هدایت خواهد کرد که شامل انتقال محتوا از بخش رایگان به یک بخش کاملا متفاوت و ویژه با پرداخت حق اشتراک خواهد بود. هدف اصلی این حرکت این است که کاربران ضمن اینکه از صنعت موسیقی و هنرمندان حمایت ویژه می‌کنند، از ویژگی‌های منحصر به فرد حساب کاربری پرمیوم (Premium Account) برخوردار می‌شوند.

در ماه فوریه سال ۲۰۱۶، مایکل لینتون، مدیر عامل شرکت Sony Entertainment، دستور کار گسترده‌تری را ارائه کرد. او در آن زمان گفته بود که: "من فکر می کنم [دسترسی رایگان] احتمالا به زودی متوقف خواهد شد، زمان دقیق آن را نمی‌دانم اما شرایط به گونه‌ای شده که دسترسی رایگان برای صنعت موسیقی ایده آل نیست. در حال حاضر بیشتر کاربران تمایل دارند با پرداخت حق اشتراک ویژه از سرویس‌های پرمیوم پخش موسیقی بهره‌مند شوند بنابراین وجود بخش رایگان برای پخش آنلاین و یا حتی آفلاین موسیقی منطقی نیست.

لینتون زمانی این صحبت‌‌ها را کرده بود که اسپاتیفای ۲۵ میلیون کاربر ویژه داشت. لینتون همچنین به کیفیت واضح و شفاف موسیقی‌های بخش پرمیوم‌ سرویس‌ها اشاره کرده بود و کماکان کاربران را تشویق به خرید اکانت‌های ویژه پرمیوم برای پخش موسیقی می‌‌کند.

سیاست و تصمیم جدیدی که درباره توقف پخش رایگان موسیقی گرفته شده است بدون شک تاثیراتی را بر روی جامعه Pirate (انتشار رایگان محتوای رسانه‌ای بدون کسب مجوز) می‌گذارد اما نمی‌تواند این جامعه فراگیر را شکست دهد چرا که مجموعه Pirate هر روز بزرگتر و قدرتمند‌تر از گذشته می‌شود.

ارسال نظر