First Responder؛ اپلیکیشنی برای نجات جان بیماران ایست قلبی

انجمن قلب اروپا به تازگی اپلیکیشنی ایجاد کرده است که افراد آموزش دیده در زمینه احیای قلبی ریوی با استفاده از آن می توانند به بیمارانی که دچار ایست قلبی شده اند، در سریع ترین زمان ممکن و قبل از حضور یافتن نیروهای اورژانس در محل، کمک کنند.

First Responder؛ اپلیکیشنی برای نجات جان بیماران ایست قلبی

به گزارش کلیک ، ایست قلبی مشکل بسیار خطرناکی است و شانس زنده ماندن بیمار به ازای هر دقیقه تاخیر در برطرف کردن مشکل و درمان آن، ۱۰ درصد کاهش پیدا می کند و چنانچه بیمار چهار دقیقه پس از حمله قلبی نجات داده نشود، مغز او نیز دچار آسیب شدیدی می شود؛ بنابراین اهمال و سریع عمل نکردن برای برطرف کردن این مشکل می تواند عواقب جبران ناپذیری را به دنبال داشته است. به همین دلیل انجمن قلب اروپا (EHRA) اقدام به تهیه اپلیکیشنی به نام First Responder کرده است که استفاده از آن موجب می شود افرادی که در زمینه احیای قلبی ریوی آموزش دیده اند، در سریع ترین زمان ممکن به محل بیمارانی که دچار ایست قلبی شده اند، هدایت شوند تا اقدامات لازم را برای نجات بیماران قبل از انتقال آن ها به مراکز اورژانس انجام دهند.

طبق گفته انجمن قلب اروپا، در حال حاضر احیای قلب توسط افرادی که به طور تصادفی از کنار بیماران عبور می کند، در سی تا شصت درصد موارد رخ می دهد؛ اما افراد توسعه دهنده این اپلیکیشن امیدوارند که این اپلیکیشن بتواند این میزان را به هفتاد تا نود درصد افزایش دهد.

روش کار این اپلیکیشن به صورتی است که افرادی که در زمینه احیای قلبی ریوی آموزش دیده اند، در صورت تمایل برای انجام خدمات اورژانسی می توانند برای ثبت نام به مراکز خاصی مراجعه کنند و پس از ثبت نام اپلیکیشنی بر روی گوشی آن ها نصب می شود که زمانی که در بیرون از منزل هستند، همیشه در حال اجرا است. زمانی که فردی دچار ایست قلبی می شود و با مراکز اورژانس تماس گرفته می شود، اپراتور علاوه بر اینکه نیروهای مرکز اورژانس را به محل اعزام می کند، کاربران اپلیکیشن First Responder را که در نزدیکی بیمار هستند، نیز از محل بیمار مطلع می کند. سپس کاربری که در نزدیک ترین فاصله به بیمار حضور دارد، به محلی که بیمار در آنجا قرار دارد، هدایت می شود تا در سریع ترین زمان ممکن کار خود را شروع کند.

این اپلیکیشن قبلا در شهر لوبک آلمان مورد آزمایش قرار گرفته است؛ زیرا مدتی پیش در این شهر با اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی، نزدیک به ۶۰۰ نفر در آن به صورت داوطلبانه در زمینه احیای قلبی ریوی آموزش دیده اند. طبق اطلاعات منتشر شده، در ۳۶ درصد مواردی که افراد دچار حمله قلبی شده اند، کاربران این اپلیکیشن سه دقیقه زودتر از نیروهای مراکز اورژانس در محل حضور یافته اند.

در حال حاضر مسئولان امر، تمام مراکز اورژانس در آلمان را تشویق می کنند که به این اپلیکیشن متصل شوند و امیدوارند در آینده استفاده از این اپلیکیشن در تمام مراکز اورژانس سراسر اروپا فراگیر شود.

ارسال نظر