معرفی یازده فناوری برتر در سال ۲۰۱۷

در این مطلب به معرفی یازده مورد از فناوری های برتر در سال ۲۰۱۷ می بپردازیم که از میان آن ها می توان به استفاده از مواد غذایی ساخته دست بشر، استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای درمان بیماری های روانی و جسمی و هوشمندتر شدن خودروهای بدون راننده اشاره کرد.

معرفی یازده فناوری برتر در سال ۲۰۱۷

کلیک - یک شرکت راهبردی و طراحی جهانی به نام Frog یازده مورد از فناوری های برتر در سال جاری را بیان کرده است که در ادامه به توضیح در مورد آن ها خواهیم پرداخت. این شرکت قبلا پیش بینی کرده بود که در سال ۲۰۱۶ فناوری واقعیت مجازی با استقبال گسترده ای مواجه می شود و اندازه حسگرها در لوازم خانگی و سایر لوازم به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و هر دو پیش بینی هم به واقعیت پیوستند.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر در ساختمان ها

امروزه شرکت های طراحی ساختمان، ساختمان ها را به گونه ای طراحی می کنند که انرژی های خورشیدی و بادی به میزان زیادی در آن ها مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده از سوخت های فسیلی در آن ها کاهش یابد. این روند در سال ۲۰۱۷ نیز با قدرت ادامه پیدا می کند.

امروزه دانشمندان علوم مواد و معماران، موفق به ساخت آجرهای تهیه شده از باکتری ها، سیمان های زیستی با قابلیت جذب دی اکسید کربن و سیستم های سرمایش با بهره مندی از انرژی خورشیدی و انرژی باد شده اند.

در مورد سیمان زیستی باید گفت که مقاومت این نوع جدید از سیمان با سیمان معمولی یکسان است. سیمان زیادی می تواند در دمای محیط نیز تهیه شود و نیازی به استفاده از حجم عظیمی از سوخت های فسیلی برای حرارت دادن آن نیست. در ضمن هزینه ساخت این نوع سیمان نیز نسبت به سیمان معمولی بسیار کمتر است.

گسترش استفاده از ربات های نرم افزاری در تجارت

در حال حاضر برخی از اپلیکیشن های ارتباطی مانند Slack با ربات های نرم افزاری (بات ها) ادغام شده اند. صاحبان صنایع و تجارت در آینده نیز برای استفاده از تجهیزات صنعتی و مدیریت آن ها از هوش مصنوعی استفاده می کنند. صاحبان صنایع می توانند برای نزدیک کردن اهداف و طرح های خود به واقعیت، ربات های نرم افزاری را به خدمت بگیرند

به عنوان مثال طراحی و فروش یک اسکیت بورد پیشرفته را در نظر بگیرید. یک ربات طراحی شده برای توسعه و تحقیق تلاش می کند به طراحی های ایجاد شده توسط افراد در این زمینه، به صورت خودکار دست پیدا کند و از آن ها تقلید کند و از سوی دیگر هم یک ربات نرم افزاری فروش و بازاریابی هم برای ایجاد یک تجارت الکترونیکی آنلاین تلاش می کند. همه این موارد به افزایش سرعت و دقت روند تجارت کمک می کنند.

گسترش استفاده از مواد غذایی ساخته دست بشر

شرکت Frog به بیان دو موضوع در این زمینه پرداخته است. نخست اینکه در آینده استفاده از پروتئین هایی که منشا گیاهی دارند، افزایش پیدا می کند و نیاز به کشتن حیوانات برای تأمین گوشت برطرف می شود. دوم اینکه بافت هایی که بدون درد از بدن حیوانات جدا می شوند، توسط مهندسان برای ایجاد غذای مصنوعی در آزمایشگاه ها، دستخوش یک سری تغییرات می شوند.

این شرکت پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۱۷ گوشت های تهیه شده از گیاهان در تمام فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود و جایگزین خوبی برای انواع گوشت های طبیعی است. گوشت های گیاهی نه تنها برای افراد گیاه خوار غذای کاملا مناسبی خواهند بود؛ بلکه می توان پیش بینی کرد که طعم آن ها خیلی بهتر از گوشت طبیعی خواهد بود.

استفاده گسترده از هدست های واقعیت مجازی برای خلق فضای سالن کنسرت ها و ورزشگاه ها در حین برگزاری مسابقات ورزشی

باید این مژده را به شما بدهیم که با ایجاد هدست های واقعیت مجازی دیگر لازم نیست پول زیادی برای خرید بلیط کنسرت ها و مسابقات ورزشی بپردازید. با استفاده از فناوری واقعیت مجازی می توانید در خانه خود از فضای کنسرت و مسابقات ورزشی لذت ببرید.

در آینده فضای سالن کنسرت ها و ورزشگاه ها برای افرادی که نمی خواهند در محل حضور داشته باشند و یا امکان حضور در محل را ندارند، توسط این فناوری شگفت انگیز شبیه سازی می شود. شرکتی به Next VR با مشارکت شرکتی به نام Live Nation در حال تلاش برای تحقق این هدف بلند پروازانه است.

در ضمن شرکت Frog پیش بینی کرده است که در آینده امکان استفاده از تجهیزات لازم برای بهره مندی از این فناوری در اکثر مراکز خرید، پایانه های حمل و نقل و فضاهای باز فراهم خواهد شد تا افرادی که توانایی تهیه این تجهیزات را ندارند، بتوانند در این اماکن از آن ها استفاده کنند.

نصب حسگرهای مختلف در فضاهای مختلف

در آینده حسگرها در اتاق پذیرایی شما، مغازه ها، بیمارستان ها و سایر مکان ها به وفور یافت می شوند. حسگرها می توانند اطلاعات را در زمان های مختلف، محیط های پر سر و صدای مختلف و حتی در دماهای مختلف، به الگوهای قابل استفاده تبدیل کنند.

شرکتی به نام Vivint موفق شده است با استفاده از حسگرهای مختلف، سیستم های امنیتی مختلفی را طراحی و ایجاد کند که همه آن ها به شیوه مشابهی عمل می کنند. فناوری Smart Home این شرکت یک سیستم امنیتی است که در آن از چند دوربین به همراه چند عدد قفل و ترموستات استفاده شده است. این سیستم به تأمین امنیت افراد کمک زیادی می کند و می تواند در صرفه جویی انرژی هم نقش موثری داشته باشد.

لازم به ذکر است که در آینده حسگرها فقط برای تبدیل اطلاعات به الگوهای قابل استفاده در مکان های متفاوت نصب نمی شوند؛ بلکه می توانند فعالیت های شما را نیز کنترل کنند.

هوشمندتر شدن خودروهای بدون راننده

شرکت های تسلا و Uber در حال رقابت با یکدیگر جهت طراحی و ساخت خودروهای بدون راننده هستند. متخصصان شرکت Frog پیش بینی کرده اند که در آینده ای نه چندان دور میزان هوشمندی خودروهای بدون راننده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند و به دلیل اینکه تمام این خودروها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، احتمال اتفاق تصادفات خطرناک در بین آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

ممکن است استفاده از چراغ قرمز به منظور جلوگیری از تصادف یک خودرو با خودروی دیگر از پشت، به دلیل اینکه توسط انسان کنترل می شود، کارایی لازم را نداشته باشد؛ اما این مشکل در مورد خودروهای بدون راننده وجود نخواهد داشت؛ زیرا این خودروها به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل می کنند؛ بنابراین می توان گفت که این خودروها به خوبی از جان انسان ها محافظت می کنند و در عملکرد آن ها هیچ نقصی وجود نخواهد داشت.

استفاده از فناوری واقعیت مجازی برای درمان بیماری های روانی و آسیب های فیزیکی

فناوری واقعیت مجازی می تواند علاوه بر استفاده در زمینه های سرگرم کننده، در درمان بیماری های روانی و جسمی نیز به کار گرفته شود. متخصصان شرکت Frog پیش بینی کرده اند که استفاده از این فناوری در این زمینه در آینده گسترش پیدا می کند و حتی می توان با استفاده از این فناوری اتصالات عصبی مغز افراد را تغییر داد یا ترمیم کرد.

طبق تحقیقات انجام شده می توان از فناوری واقعیت فناوری برای درمان ترس های مفرط و اختلال افسردگی پس از ضایعه روانی یا PTSD (ایجاد ترس و آشفتگی در فرد پس از مشاهده، تجربه مستقیم و یا شنیدن اتفاقات یک حادثه ناخوشایند مانند تصادف، جنگ و یا بلایای طبیعی در فرد) استفاده کرد و می توان در ترمیم و درمان آسیب های فیزیکی مغز نیز از این فناوری بهره مند شد.

اعضای یک گروه فعال در این زمینه پس از ایجاد یک محیط مجازی برای بیماران دچار سکته مغزی، موفق شدند اتصالات عصبی مغز این افراد را مجددا ایجاد کنند و لوب های آسیب دیده مغز را دوباره ترمیم کنند.

دسترسی پزشکان به منبع عظیمی از اطلاعات جهت افزایش دقت در درمان بیماران

فرآیند سازگار کردن شیوه های درمانی و مراقبت های پزشکی برای گروه خاصی از بیماران که در اصطلاح به آن ویژه سازی درمان می گویند، فرایند دشواری است و عملی کردن آن در بسیاری از بیمارستان ها به دلیل عدم دسترسی پزشکان به اطلاعات کافی، ممکن نیست.

به دلیل اینکه در آینده تمام اطلاعات ثبت شده پزشکی به اطلاعات دیجیتالی تبدیل خواهد شد و اطلاعات تمام مراکز درمانی یک پارچه خواهد شد، می توان امیدوار بود که فرایند ویژه سازی درمان تا حد زیادی پیشرفت کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، پزشکان می توانند به اطلاعات بیشتری در مورد مواردی همچون کیفیت آب در مناطق مختلف دست پیدا کنند و نگرش عمیقی در مورد منبع بیماری های مختلف به دست آورند و اطلاعات آن ها تنها به اطلاعات مرتبط با علائم بیماری ختم نشود.

گسترش استفاده از فرمان های صوتی

در ۳۰ سال گذشته انسان تنها از طریق استفاده از صفحه نمایش های مختلف توانسته است از فناوری های مختلف استفاده کنند و تعامل های بین انسان و فناوری های مختلف اکثرا بر پایه سرنخ های بصری ایجاد شده اند؛ اما یکی از متخصصان مبتکر شرکت Frog پیش بینی کرده است که فرمان های صوتی در سال ۲۰۱۷ و سال های پس از آن نقش مهم تری در دنیای فناوری ایفا خواهند کرد.

کاربران در آینده می توانند به جای کنترل لوازم خانگی خود توسط اپلیکیشن های نصب شده بر روی گوشی های خود، آن ها را آزادانه و بدون هیچ گونه محدودیتی با استفاده از فرمان صوتی کنترل کنند. شرکت هایی همانند Here One قبلا تلاش هایی برای شخصی سازی فرمان های صوتی برای هر یک از افراد انجام داده اند.

خستگی چشم در هنگام استفاده از صفحه نمایش های مختلف و فناوری های به کار گرفته شده در وسایل مختلف (از خودرو گرفته تا وسایل مورد استفاده در منزل) باعث شده است که نیاز به یک روش تعاملی جدید فراتر از تعامل بصری، بیش از پیش احساس شود.

استفاده از پهپاد برای اهداف انسان دوستانه

استفاده از پهپاد تنها به گرفتن شات های هوایی در فیلم ها ختم نمی شود. به تازگی فرودگاهی برای پهپادها در کشور رواندا ایجاد شده است و داروهای مختلف از طریق پهپادها و این فرودگاه به دست مردم محروم این کشور می رسد. این کار نشان دهنده این موضوع است که پهپادها برای اهداف انسان دوستانه نیز می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

درست است که پهپادها هواپیماهای بدون سرنشین هستند؛ اما افرادی هستند که تلاش می کنند از توانایی های بالقوه آن ها جهت خدمت به بشر استفاده کنند و به زودی افراد بیشتری از خدمات این پهپادها بهره مند خواهند شد.

استفاده از فناوری برای کسب اطلاعات بیشتر

زمانی که ربات گوگل یعنی AlphaGo موفق شد انسان را در یک بازی قدیمی که بردن در آن به مهارت زیادی نیاز دارد، شکست دهد، متخصصان هوش مصنوعی از این موضوع بسیار خوشحال شدند. این موفقیت گام بزرگی برای فناوری یادگیری ماشینی محسوب می شود. جالب است بدانید که هنگامی که AlphaGo در حال بازی با انسان بود، به حریف ماهر خود در آن بازی یاد می داد که چگونه بهتر بازی کند و او روش بهتر در این بازی را از AlphaGo فرا می گرفت.

می توان گفت که فناوری یادگیری ماشینی می تواند به ما کمک کند که در زمینه های مختلف پیشرفت کنیم؛ به عنوان مثال ممکن است الگوریتم های ایجاد شده برای نوشتن متون نثر، نگارش بهتر را به ما یاد دهند. همچنین دانشمندان می توانند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مغز ادامه دهند و به اطلاعات مرتبط با چگونگی ذخیره سازی اطلاعات توسط شبکه پیچیده عصبی دست پیدا کنند.

ارسال نظر