مقایسه کامل دو دوربین Sony A9 و Canon 1DX Mark II

در این مطلب قصد داریم به مقایسه مشخصات کلیدی دوربین A9 سونی با دوربین ۱DX Mark II کانن بپردازیم و ببینیم A9 سونی به عنوان یک دوربین بدون آینه چه مزایا و معایبی نسبت به دوربین ۱DX Mark II کانن که یک دوربین DSLR است، دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه کامل دو دوربین Sony A9 و Canon 1DX Mark II

کلیک - در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو دوربین A9 سونی و ۱DX Mark II کانن بپردازیم. دوربین A9 سونی یک دوربین کاملا حرفه ای با عملکرد سریع در تصویربرداری است و یک جایگزین خوب برای دوربین های D5 و ۱DX Mark II کانن محسوب می شود؛ اما نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که A9 یک دوربین بدون آینه است و در بین لنز و حسگر آن هیچ آینه ای وجود ندارد. همین موضوع امکان استفاده از یک منظریاب الکترونیکی در آن و همچنین کوچک تر شدن آن را فراهم کرده است. این در حالی است که دوربین ۱DX Mark II یک دوربین DSLR است. با این حال در این مطلب قصد داریم به مقایسه ویژگی های کلیدی این دو دوربین با یکدیگر بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

ابعاد

به دلیل اینکه A9 یک دوربین بدون آینه است، ابعاد آن به میزان قابل توجهی کمتر از ۱DX Mark II است. حتی زمانی که گیره باتری (یکی از لوازم جانبی اختیاری این دوربین) به آن متصل می شود، باز هم کوچکتر از دوربین کانن است.

وزن

حمل دوربین A9 به دلیل وزن کم آن نسبت به ۱DX Mark II، بسیار راحت تر از دوربین کانن است و یکی از مزایای دوربین های بدون آینه نسبت به دوربین های DSLR، وزن بسیار کمتر آن ها است. البته وزن ذکر شده در تصویر مربوط به بدنه، باتری و کارت حافظه دوربین A9 است و شامل لنز دوربین نمی شود.

بدنه

بدنه هر دو دوربین از جنس آلیاژ منیزیوم است و پوشش زخمت و سفتی روی هر دوی آن ها را پوشانیده است. دوربین های DSLR کانن برای پوشش های مخصوص خود که آن ها را در برابر رطوبت و گرد و غبار محافظت می کند (weather sealing) شناخته شده هستند. البته دوربین A9 هم در برابر رطوبت و گرد و غبار مقاوم است.

اندازه حسگر

هر دو دوربین دارای حسگر تصویر CMOS فول فریم (ابعاد حسگر ۳۴ در ۳۶ میلی متر است) هستند. استفاده از این حسگر در این دوربین های حرفه ای تعجب برانگیز نیست.

مگاپیکسل

رزولوشن دوربین A9 چهار مگاپیکسل از دوربین ۱DX Mark II بیشتر است. البته بیشتر کاربران هنگام کار کردن با این دو دوربین، تفاوت محسوسی را احساس نمی کنند.

پردازنده تصویر

هر دو دوربین مجهز به پردازنده های اختصاصی شرکت های خود هستند که باعث می شود پردازش تصاویر و فیلم های با کیفیت با سرعت بیشتری انجام شود و عملکرد دوربین هم روان تر شود.

پایه لنز

در دوربین ۱DX Mark II از پایه لنز قدیمی EF- mount استفاده شده است که لنزهای متنوعی را پشتیبانی می کند و نیاز اکثر کاربران را پوشش می دهد. در دوربین A9 هم از پایه E-mount استفاده می شود که تنوع لنزهای آن نسبت به پایه لنز دوربین کانن کمتر است. البته امکان استفاده از لنزهای دارای پایه های دیگر نیز با استفاده از مبدل لنز در این دوربین وجود دارد.

تثبیت تصویر

کاربران دوربین ۱DX Mark II در صورت تمایل برای تثبیت بهتر تصویر می توانند لنزهایی را که برای تثبیت بهتر تصویر مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت جداگانه عرضه می شوند، خریداری کنند. در دوربین A9 نیز یک سیستم تثبیت تصویر ۵ محوره وجود دارد که یک لرزش گیر محسوب می شود و مشکل لرزش دست کاربران را به نحوی جبران می کند.

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار در هر دوربین با سرعت بالایی انجام می شود. فوکوس خودکار در دوربین A9 با دقت بالایی انجام می شود و بر روی سوژه هایی که با سرعت زیاد حرکت می کنند، به خوبی فوکوس می کند و آن ها را دنبال می کند. در دوربین ۱DX Mark II نیز فوکوس خودکار با سرعت بالایی انجام می شود و امکان تنظیم و سفارشی سازی آن توسط کاربر نیز وجود دارد.

عکاسی متوالی

دوربین کانن قادر است با نرخ ۱۴ فریم در ثانیه عکس برداری کند و آینه آن نیز همزمان بالا و پایین می شود. دوربین سونی بر خلاف اینکه قادر است با نرخ ۲۰ فریم در ثانیه عکس برداری کند، به دلیل اینکه فاقد آینه است، سر و صدای کمتری ایجاد می کند. لازم به ذکر است زمانی که آینه ۱DX Mark II قفل می شود، این دوربین قادر است با نرخ ۱۶ فریم در ثانیه عکس برداری کند.

میزان ISO

میزان ISO در دوربین بدون آینه A9 بیشتر است که به معنای عملکرد بهتر در محیط های کم نور نسبت به رقیب خود است. البته هر دو دوربین دارای ایزو ۲۰۴۸۰۰ هستند.

فیلم برداری ۴K

هر دو دوربین قابلیت فیلم برداری ۴K را دارند. دوربین A9 قادر است فیلم برداری ۴K را با ۲۵ تا ۳۰ فریم در ثانیه انجام دهد. این در حالی است که فیلم برداری ۴K توسط ۱DX Mark II با ۵۰ تا ۶۰ فریم در ثانیه انجام می شود.

فیلم برداری Full HD

هر دو دوربین قادر هستند فیلم برداری Full HD را با ۱۲۰ فریم در ثانیه انجام دهند و این موضوع به معنای عملکرد خوب هر دو دوربین در فیلم برداری اسلوموشن (حرکت آهسته) Full HD با تعداد فریم بیشتر نسبت به حالت استاندارد است.

منظریاب

دوربین کانن مجهز به یک منظریاب اپتیکال است که در دوربین های DSLR متداول است و برای دریافت تصاویر از لنز هم از آینه دوربین استفاده می کند. در دوربین سونی هم از یک منظریاب الکترونیکی OLED با ۳۶۸۶۴۰۰ نقطه استفاده شده است که کاربر با استفاده از آن می تواند تغییرات صورت گرفته در عکس پس از انجام تنظیمات را مشاهده کنند. نرخ رفرش ۶۰ فریم در ثانیه این منظریاب (که تا ۱۲۰ فریم هم افزایش پیدا می کند) و همچنین امکان مشاهده سریع تمام موارد ثبت شده در حین عکاسی در این منظریاب (حتی مشاهده تمام تصاویر در حالت عکس برداری سریع نیز امکان پذیر است)، باعث شده است منظریاب دوربین A9 به یکی از بهترین منظریاب ها تبدیل شود.

صفحه نمایش

صفحه نمایش هر دو گوشی تقریبا مشابه هستند؛ اما اندازه و رزولوشن صفحه نمایش ۱DX Mark II کمی بیشتر از صفحه نمایش A9 است. در ضمن امکان تغییر زاویه قرارگیری صفحه نمایش دوربین سونی برای استفاده راحت تر در موقعیت های مختلف نیز وجود دارد؛ اما در مورد صفحه نمایش دوربین کانن این چنین نیست و نمایشگر آن ثابت است.

فرمت فایل تصویر

هر دو دوربین قادر به تصویربرداری با دو فرمت JPEG و RAW هستند؛ اما دوربین کانن گزینه های بیشتری برای تغییر و ویرایش تصاویر RAW در اختیار کاربران قرار می دهد.

حافظه ذخیره سازی

هر دو دوربین دارای دو اسلات جهت استفاده از کارت حافظه هستند و این موضوع به معنای این است که کاربران می توانند تصاویر JPEG را در یک کارت حافظه و تصاویر RAW را در کارت حافظه دیگر ذخیره کنند و یا برای تهیه فایل پشتیبانی از محتوای دوربین، از دو کارت حافظه استفاده کنند و یا از هر دو کارت حافظه تنها برای افزایش حافظه ذخیره سازی دوربین استفاده کنند. دوربین سونی از دو کارت حافظه SD پشتیبانی می کند (امکان استفاده از کارت حافظه سونی در یکی از اسلات های این دوربین نیز وجود دارد). دوربین کانن هم از یک کارت حافظه CF و یک کارت حافظه CFast 2.0 پشتیبانی می کند.

امکانات ارتباطی بی سیم

یکی از مزایای بزرگ A9 نسبت به دوربین ۱DX Mark II برخورداری از بلوتوث و شبکه وای فای است که امکان به اشتراک گذاری محتوای دوربین به صورت بی سیم با سایر وسایل را برای آن فراهم می کند. متاسفانه دوربین ۱DX Mark II فاقد امکانات ارتباطی بی سیم است و در صورت تمایل می توانید آداپتوری را که برای برقراری ارتباط بی سیم این دوربین با سایر دستگاه ها تهیه شده است، به صورت جداگانه خریداری کنید.

عمر باتری

دوربین های DSLR اندازه های بزرگی دارند و طبیعتا می توانند باتری های بزرگی نیز در خود جای دهند. دوربین ۱DX Mark II هم از این قاعده مستثنی نیست و می توان با هر بار شارژ آن ۱۲۱۰ عکس گرفت که تقریبا دو برابر عمر باتری A9 است (با هر شارژ این دوربین می توان ۶۵۰ عکس با آن گرفت).

تاریخ عرضه

دوربین ۱DX Mark II بیش از یک سال است که در بازار موجود است و احتمالا تا مدتی دیگر هم به عنوان پرچمدار کانن با سرعت بالا در تصویر برداری در بازار باقی خواهد ماند؛ اما دوربین A9 هنوز به بازار عرضه نشده است.

قیمت

هیچ یک از این دو دوربین ارزان قیمت نیستند. اگرچه قیمت دوربین A9 به میزان قابل توجهی (۱۵۰۰ دلار) کمتر از دوربین ۱DX Mark II کانن است؛ اما قیمت نهایی یک دوربین حرفه ای به لنزها و سایر لوازم جانبی خریداری شده برای آن بستگی دارد.

سخن آخر

واضح و مشخص است که دوربین بدون آینه A9 سونی مزایای زیادی نسبت به دوربین های DSLR دارد و در بسیاری از زمینه ها از آن ها برتر است. البته ممکن است دوربین A9 نتواند پاسخگوی نیاز بسیاری از کاربران باشد؛ زیرا برخی از کاربران هرگز حاضر نیستند به جای منظریاب های اپتیکال از منظریاب های الکترونیکی استفاده کنند؛ اما از سوی دیگر کاربرانی هم هستند که با یک بار استفاده از منظریاب های الکترونیکی دیگر حاضر به استفاده از منظریاب های اپتیکال نیستند.

دوربین A9 چندین مزیت نسبت به ۱DX Mark II دارد که از بین آن ها می توان به اندازه و وزن کمتر نسبت به پرچمدار کانن و سرعت بالاتر شاتر آن اشاره کرد؛ البته هنوز ابهاماتی در مورد A9 وجود دارد که از میان آن ها می توان به مشخص نبودن عملکرد آن در هنگام فوکوس خودکار اشاره کرد.

اما اگر بخواهیم منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم که ۱DX Mark II نیز مزایایی نسبت به A9 دارد که از بین آن ها می توان به عمر بیشتر باتری آن و سازگاری لنزهای بیشتر با پایه لنز آن (مخصوصا لنزهای تله فوتو که برای فوکوس کردن در فواصل دور به کار می روند و بیشتر توسط کاربران دوربین های حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرند) و عدم نیاز به استفاده از مبدل لنز برای بهره گیری از لنزهای مختلف اشاره کرد. بسیاری از کاربران دوربین های کانن همیشه از تعداد زیادی از لنزهای این دوربین ها استفاده می کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت نهایی دوربین می شود.

ارسال نظر