فناوری دوربین زیر نمایشگر در گوشی‌های پرچم‌دار آینده سامسونگ و شیائومی

رسانه کلیک - دو شرکت بزرگ سازنده گوشی‌های هوشمند احتمالا تا آخر سال جاری از دو محصول پرچم‌دار مجهز به فناوری دوربین مخفی زیر نمایشگر رونمایی می‌کنند.  

فناوری دوربین زیر نمایشگر در گوشی‌های پرچم‌دار آینده سامسونگ و شیائومی

کمپانی چینی ZTE سپتامبر سال گذشته، Axon 20 5G را به عنوان نخستین گوشی جهان با دوربین زیر نمایشگر به بازار عرضه کرد. اما این محصول به غیر از لقب نخستین در جهان، هیچ خصوصیت قابل‌ملاحظه دیگری ندارد. گوشی اکسون 20 جزء محصولات میان رده با قیمت 320 دلار بوده و از آن دسته محصولاتی نیست که به طور گسترده قابل‌دسترس باشد.

سازندگان گوشی‌های هوشمند پیشرفت خوبی در ارتقای فناوری دوربین زیر نمایشگر داشته‌اند. گفته می‌شود که سامسونگ آماده رونمایی از نخستین دستگاه خود مجهز به این فناوری است. طبق شایعات منتشرشده، گوشی گلکسی Z Fold 3 از نمایشگر دوربین زیر پنل (UPC) استفاده می‌کند. این فناوری قبلا توسط کمپانی کره‌ای برای لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های موبایل دیگر نیز اعلام شده است. با این حال، Fold 3 احتمالا تنها گوشی پرچم‌داری نخواهد بود که از UPC برای دوربین سلفی خود استفاده می‌کند.

اخیرا کمپانی شیائومی آمادگی خود برای معرفی نخستین گوشی هوشمند مجهز به دوربین زیر نمایشگر را اعلام کرده است. این محصول اواخر سال جاری عرضه می‌شود، اما هنوز مشخص نیست که آیا از کیفیت لازم برای رقابت با سامسونگ برخوردار خواهد بود یا خیر.

یک افشاگر موثق ادعا کرده است که فناوری UPC سامسونگ از لحاظ کیفیت تصویربرداری بسیار پیشرفته است. یکی از جنبه‌های مهم طراحی نمایشگر UPC، تضمین رسیدن نور کافی به سنسور سلفی تعبیه‌شده در زیر نمایشگر اولد گوشی است.

شیائومی چند سال پیش از نمونه آزمایشی دوربین زیر نمایشگر خود رونمایی کرد و کاربرد آن را در یک گوشی هوشمند به نمایش گذاشت. اما متأسفانه نسخه تجاری محصول آزمایشی هرگز به بازار عرضه نشد.

طبق گفته‌های افشاگر، به غیر از سامسونگ، شیائومی نیز یک گوشی پرچم‌دار با نمایشگر مشابه با UPC را روانه بازار می‌کند. در ضمن بر اساس اخبار لو رفته توسط افشاگر سامسونگ (@IceUniverse) سایر سازندگان چینی مثل اوپو، ویوو و ZTE نیز احتمالا تا اواخر سال جاری از گوشی‌های هوشمند مجهز به دوربین زیر نمایشگر رونمایی خواهند کرد.

طبق یکی از شایعات، شیائومی نسل سوم فناوری دوربین Under-display را ارتقا داده و ممکن است در دو دستگاه آینده خود از آن استفاده کند. گفته می‌شود که شرکت چینی، دوربین زیر پنلی خود را به نحوی غیرقابل تشخیص از نمایشگر معمولی ساخته است. چیدمان پیکسلی در این طراحی، امکان عبور نور از نمایشگر به سنسور را فراهم می‌آورند. این اخبار هنوز مورد تأیید نهایی قرار نگرفته‌اند.

شایعه دیگری از رسانه‌های خبری چینی به این موضوع اشاره می‌کند که پرچم‌دار شیائومی با نام کد M2106118C اواخر سال جاری عرضه شده و به فناوری دوربین زیر نمایشگر و پشتیبانی از UWB مجهز است. با اینکه نام محصول به‌وسیله این افشاگر مشخص نشده، اما Xiaomi به تازگی از گوشی‌های پرچم‌دار خود به نام‌های Mi 11 Ultra و Mi Mix Fold رونمایی کرده است. یکی از کاندیدهای احتمالی، نسل بعدی مدل Mi T است. گوشی Mi 11T در اواخر پاییز امسال رونمایی می‌شود.

ارسال نظر