اجرای طرح پول خرد الکترونیکی در ایران

محمود واعظی، وزیر ارتباطات، در برنامه‌ای تلویزیونی توضیحاتی در خصوص شبکه ملی اطلاعات، فیلترینگ هوشمند، طرح پول خرد الکترونیکی و ترابردپذیری ارائه داد.

اجرای طرح پول خرد الکترونیکی در ایران

به گزارش کلیک، محمود واعظی، وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات یعنی دسترسی به محتوای داخلی با تعرفه پایین تر، امنیت بیشتر و سرعت بالاتر. در این طرح ملی حریم خصوصی کاربران ایرانی با توجه به اینکه اطلاعات شان داخل کشور است، کاملا حفظ می‌شود و وزارت ارتباطات مسئول حفظ حریم خصوصی است.

وی افزود: از زمان راه‌اندازی فاز نخست شبکه ملی اطلاعات، دو ماه به کلیه اپراتورهای ارتباطی زمان داده‌ایم تا تفکیک قیمت محتوای داخلی و خارجی را در سیستم‌های خود اعمال کنند. اپراتورها برای انجام این کار نیازمند نصب تجهیزاتی هستند و بنا بر آخرین گزارش واصله، تاکنون هفت شرکت ترافیک داخلی را از خارجی تفکیک و تعرفه‌های هر بخش را اعلام کرده‌اند.

واعظی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در راستای پایش فضای مجازی و تمییز این مقوله با دسترسی آزاد به اطلاعات توضیح داد: دولت معتقد است باید دسترسی آزاد به اطلاعات را فراهم کند اما این به معنای دسترسی به محتوای غیراخلاقی نیست. اگر مطالبی علیه امنیت کشور در فضای مجازی تولید شود یا سایت‌هایی با رسالت فعالیت علیه اعتقادات دینی جوانان شکل بگیرد، قطعا با آنها برخورد می‌کنیم.

وزیر ارتباطات در توضیح دسترسی آزاد نیز تصریح کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات یعنی مردم از تصمیمات و امور جاری کشور در بخش‌ها و نهادهای مختلف مطلع باشند تا رانت برای گروه خاصی ایجاد نشود. در این زمینه کار دولت الکترونیکی با قدرت پیش می‌رود و خبرهای خوشی در آینده نزدیک برای مردم خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه پروژه فیلترینگ هوشمند سه فاز دارد که اکنون در فاز دوم آن هستیم، بیان کرد: طرف مقابل فیلترینگ هوشمند نیز بیکار ننشسته است و مدام در حال تولید ابزارهای فیلترشکن جدید هستند و این مقوله هم امری طبیعی است زیرا در جریان جنگ سایبری هستیم.

واعظی تاکید کرد که آن دسته از شبکه های اجتماعی که گاهی قوانین کشور را رعایت نمی کنند داشت، نمی توانند ادامه حیات دهند.

او با بیان اینکه در مورد خدمات دولت الکترونیک و پرداخت الکترونیک با بانک مرکزی وارد مذاکره شده‌ایم گفت: پیش‌بینی می‌شود تا دوماه آینده کاربران ایرانی بتوانند به واسطه طرح پول خرد الکترونیکی از موبایل‌شان به عنوان یک کارت بانکی استفاده کنند.

وزیر ارتباطات اشاره ای هم به اجرای طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه و مخالفت برخی اپراتورها با این طرح داشت و بیان کرد: متأسفانه هنوز در ایران برخی شرکت‌ها در جذب مشتری به جای رقابت سالم، گمان می‌کنند با روش‌های دیگر می‌توان این کار را انجام داد لذا با توجه به اینکه هم زمان با طرح ترابردپذیری برخی اپراتورها تلاش می‌کردند مشترکی از آن‌ها جدا نشود، کمیته‌ای تشکیل دادیم.

وی افزود: این کمیته اعمال اپراتورها را رصد می‌کند تا اینکه شاهد سرپیچی آنها از مقررات نباشیم.

او خاطر نشان کرد: در هفته‌های اول اجرای ترابردپذیری با موفقیت ۱۰ درصدی مواجه شدیم اما اکنون این موفقیت در سه اپراتور موبایل به ۳۰, ۴۵ و ۵۰ درصد رسیده است.

واعظی به این موضوع نیز اشاره کرد که هر کس تخلفی از سمت اپراتورها دید باید به شماره ۱۹۵ گزارش دهد.

ارسال نظر