ماهواره‌ ایرانی تا آخر امسال پرتاب می‌شود!

مراسم افتتاحیه کارگاه بین‌المللی «طراحی ماموریت و برنامه ریزی ماهواره کوچک دانشجویی» امروز با حضور مقامات عالی‌رتبه کشوری و لشگری برگزار شد.

ماهواره‌ ایرانی تا آخر امسال پرتاب می‌شود!

به گزارش کلیک، در این افتتاحیه ابتدا دکتر ابوالفضل نقاش، سرپرست روابط و همکاری‌های بین المللی در مورد تاریخچه حضور ایران در اپسکو گفت:«در سال ۲۰۱۵ هشت کشور، کنوانسیون اپسکو را امضا کردند. سال بعد هم ترکیه به این کشورها پیوست و اندونزی نیز به عنوان عضو ناظر حضور داشت. مراحل تصویب حضور ایران در اپسکو در مجلس و شورای نگهبان پیگیری و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. پوزیشن‌هایی در سال ۲۰۱۳ در دپارتمان روابط خارجی و امور حقوقی اپسکو توسط ایران گرفته شد.

بعد از آن مسئولیت مدیریت کل دپارتمان در سال ۲۰۱۳ به ایران داده شد و معاونت مدیر کل آموزش توسط ایران مجددا توسط دکتر ابراهیمی اخذ شد. در نهایت، بالاترین پست، یعنی ریاست، به دکتر بهرامی داده شده‌است.دوره‌های آموزشی و جلسات ایران ششمین جلسه شورای اپسکو نیز در جولای ۲۰۱۶ در اپسکو نیز به شکل آنلاین و آفلاین برگزار شد. یکی از دوره‌های آفلاین، طراحی سیستم‌های ماهواره‌ای بود که در می ۲۰۱۶ برگزار شد.»

وی دامه داد:« اگر هر کشوری بخواهد در بحث‌های فضایی به تنهایی کار کند، برایش بسیار هزینه‌بر است، بنابر این بهترین راه، مشارکت برای سرشکن کردن هزینه‌هاست.»

نقاش در مورد پروژه‌های سازمان گفت:«پروژه‌های پایه، پروژه‌هایی هستند که حق عضویت سازمان‌ها تامین می‌شوند و همه کشورهای عضو درگیر هستند. پروژه‌های اختیاری، بسته به کشورهایی دارد که خواهان مشارکت هستند.»

سرپرست روابط و همکاری‌های بین المللی در مورد پٰروژه‌های یپش رو گفت:«پروژه اول این است که بناست چهار تلسکوپ در ایران، پرو و پاکستان نصب شود، اواخر تابستان اجرا می‌شود و اطلاعات جمع‌آوری شده بین اعضای اپسکو به اشتراک گذاشته می‌شود.طرح یکی مانده به آخری نیز مرتبط با مرکز آموزش‌های اپسکو است که با آن از قابلیت‌های پژوهشگاه هوافضا استفاده می‌کنیم.چند ماهواره از کشورهای چین و سایر کشورهای عضو ساخته خواهد شد و آخرین، پروژه فعلی است که این دوره آموزشی مکعب ایرانی به آن مربوط می‌شود.»

نقاش در رابطه با فرصت‌های تحصیلی موجود توضیح داد:«دوره‌های کارشناسی ارشد که برای دانشجویان کشورهای عضو در نظر گرفته شده در رشته‌های ناوبری، remote sensing، مخابرات ماهواره‌ای و حقوق‌ هوافضاست که آخری رشته جدیدی است. برای پست دکترا نیز گرایش تکنولوژی فضایی وجود دارد.»

وی در مورد اساتید و شرکت‌کنندگان دوره آموزیش بیان کرد:«سعی شده است اساتیدی برای این دوره انتخاب شوند که پیش‌زمینه تئوری وعملی مناسبی داشته باشند. چهار نفر از اساتید ایرانی، و چهار نفر نیز از کشورهای پاکستان، چین و ترکیه هستند. افرادی که تحت آموزش قرار می‌گیرند نیز ۲ نفری هستند که از طرف کشورهای عضو معرفی می‌شوند، یعنی ۱۴ نفر. هم‌چنین ۲۵ نفر از کارشناسانی که تا به حال در پروژهای فضایی درگیر بوده‌اند نیز آموزش داده می‌شوند.»

پس از آن، روشنیان، معاون فناوری فضایی ایران به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:«یک ماهواره میکرو و دو ماهواره مکعب وجود دارند. ماهواره میکرو یک کمیته راهبری دارد که سه کشور ایرام، پاکستان و چین در آن حضور دارند. همه کشورهای عضو می‌توانند در این پروژه شرکت کنند. ماموریت این ماهواره سنجش، کنترل ترافیک و شناسایی است. وظایف ماهواره مکعب نیز remote sensing، کنترل ترافیک و اندازه‌گیری است.»

معاون فناوری فضایی ایران در مورد مراحل فعالیت‌های پیش رو گفت:«یکی از این مراحل، قبل از شروع است که سیاست سازمان فضایی ایران این بوده که دانشگاه‌های فعال در حوزه فضایی را وارد کار کند. بنابر این، دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه‌نصیر و پژوهشگاه هوافضا که تمایل داشتند ثبت‌نام کردند. فعالیت‌های بعد از شروع نیز این است که سوالات به شکل نهایی امکان سنجی و تایید می‌شوند.»

وی در مورد ماهواره‌های ساخته شده توسط این دانشگاه‌ها توضیح داد:«ماهواره «رصد»، متعلق به دانشگاه مالک اشتر ۱۶ کیلوگرم و ساخت سال ۲۰۱۱، «نوید»، ۵۰ کیلوگرم و ساخت دانشگاه علم و صنعت در سال ۲۰۱۲، «تدبیر» ساخت دانشگاه علم و صنعت با وزن ۵۰ کیلوگرم و ساخته شده در سال ۲۰۱۳ هستند. «ماهواره دوستی» دانشگاه شریف نیز با وزن ۵۰ کیلوگرم آماده پرتاب است که تا آخر سال جاری پرتاب خواهد شد. دانشگاه امیرکبیر نیز در حال ساخت Ausat ست که در مراحل آخر به سر می‌برد و آماده پرتاب می‌شود. «ظفر» علم و صنعت نیز مراحل آخر خود را طی می‌کند.ماهواره «مصباح» که پروژه‌ای مشترک با ایتالیاست، دارد آماده پرتاب می‌شود. هم چنین «ناهید» که تا چند ماه آینده در نوبت پرتاب قرار می‌گیرد.»

روشنیان در مورد امکانات موجود در مرکز فضایی ماهدشت گفت:«امکان دریافت تصاویر ماهواره‌ای، رصدخانه خوب با امکاناتی که قرار است از اپسکو منتقل شود و امکان مانیتورینگ از دوردست، مرکز کنترل برای پرتاب، آزمایشگاه‌های سنجش از دور و بسیاری فعالیت‌های دیگر در این رصدخانه وجود دارد.»

معاون فناوری فضایی در مورد ماهواره مکعب گفت:«این ماهواره سال قبل طی فراخوانی در روز فناوری با هدف ترویج فرهنگ فضایی در دانشجویان و برانگیختن اشتیاق علمی فضایی معرفی شد. در این پروژه، دانشگاه‌های علاقه‌مند پروپوزال ارسال کردند، در نهایت بیش از ۲۰ تیم از دانشگاه‌های مختلف حضور پیدا کردند. و هرچه جلو می‌رویم تعداد تیم‌ها کاهش پیدا می‌کند.»

سپس دکتر بهرامی، معاون وزیر سازمان فضایی ایران در مورد فعالیت‌های اپسکو خاطر نشان کرد:«لازم است همه کشورهای عضو فعالیت‌های بیشتری در تلاش برای جذب سیار کشورها باشند تا توانمندتر شویم. برای درگیر کردن دانشجویان، مکعب ایرانی را طراحی کردیم. امیدواریم در شوراهای بعدی هم این برنامه‌ها در کشورهای مختلف به شکل ملی اجرا شوند تا توسط اپسکو بررسی شوند که پرتاب مستمر با قیمت مناسب برای کشورها در نظر گرفته شود.»

لازم به ذکر است این کارگاه که از چهارم مرداد ماه آغاز شده، تا دهم این ماه ادامه خواهد داشت.

ارسال نظر