نرمافزار گوگل انسان را در بازی گو شکست داد
سئول، کره جنوبی ـ برنامه کامپیوتری گوگل به نام AlphaGo در اولین دور حریف انسان خود، قهرمان بازی گو در کره جنوبی، لی سدول را شکست داد.
به گزارش کلیک، پیروزی AlphaGo در این بازی باستانی چینی، پیشرفت غیر منتظرهای برای هوش مصنوعی است. این بازی که توسط گوگل DeepMind ساخته شده، توانسته یکی از خلاقانهترین و پیچیدهترین بازیها را بازسازی کند.
مفسرین گفتند رقابت بسیار نزدیک بوده و هردو آلفاگو و هم چنین لی اشتباهاتی داشتند و نتیجه تا انتهای بازی غیرقابل پیشبینی بود.
باخت لی یک شوک برای کره جنوبی و هواداران بازی گو بود. این بازیکن ۳۳ ساله از پیروزی در بازی رفت دو هفته گذشته شادمان و با اعتماد به نفس بود اما یک روز پیش از مسابقه چندان خوش بین نبود.
لی از سن ۱۲ سالگی که استاد بازی گو شده بود، به مدت ۱۸ سال قهرمان جهان بود. وی میگوید: "من بسیار شگفتزده شدم چون فکر نمیکردم در یک بازی شکست بخورم. اشتباهی که در ابتدای بازی مرتکب شدم تا انتها ادامه یافت."
لی میگوید استراتژی اولیه آلفاگو "عالی" بود و او از یک حرکت نامتعارف آلفاگو دچار بهت شده بود. هیچ انسانی نمیتوانست چنین حرکتی انجام دهد.
با وجود باخت، او از پذیرفتن این بازی پشیمان نیست. وی افزود: "من از انجام این بازی بسیار لذت بردم و منتظر بازیهای بعدی هستم."
این شکست، جامعه بازی گو در کره جنوبی را شوکه کرد. یو چانگ هیوک، که خود یک استاد گو است، میگوید این یک شوک بزرگ بود.
یک استاد دیگر بهنام کیم سونگ گفت: "آلفاگو ابدا مثل یک انسان بازی نمیکرد. علیرقم خطاهای بزرگی که مرتکب شد، کامپیوتر هیچ احساسی نداشت."
هزاران نفر این بازی را بهطور همزمان در تلویزیون و یوتیوب تماشا کردند. چهار بازی باقی مانده در روز سهشنبه به پایان خواهد رسید.
بازیکنان انسان برای انتخاب از بین انتخابهای متعدد در گو به شهود و احساس متکی هستند که این مساله بازی را برای جامعه هوش مصنوعی سختتر میکند.
تمام متخصصین پیشبینی میکردند چند دهه دیگر طول میکشد تا کامپیوتر بتواند انسان را در بازی گو شکست دهد. سال گذشته هنگامیکه آلفاگو توانست در یک مسابقه یک قهرمان اروپایی را شکست دهد، این پیش بینی تغییر کرد. پس از آن عملکرد آلفاگو بهطور پیوسته بهبود یافته است.
دمیس هاسابیس(Demis Hassabis) مدیر دیپ مایند گوگل گفت: "ما برای این لحظه تاریخی بسیار خرسندیم. ما از عملکرد آلفاگو بسیار راضی هستیم."
تیم دیپ مایند برای آلفاگو "تقویت یادگیری" را ایجاد کرده بود، به این معنی که ماشین با خودش بازی میکند و سیستم خود را بر اساس آزمون و خطا تنظیم میکند. آلفاگو فضای جستجو را از محیط نزدیک به بینهایت به بخشی قابل مدیریتتر تقلیل داده و برای حرکت بعدی از میان آن انتخاب میکند. او همچنین میتواند نتایج دراز مدت هر حرکت را پیش بینی و برنده را حدس بزند.
پیروزی آلفاگو بر انسان نشان داد که کامپیوترها میتوانند شهود را تقلید کرده و فعالیتهای پیچیدهتری انجام دهند. آنها باور دارند این توانایی میتواند به دانشمندان در حل مسایل سخت دنیای واقعی در زمینه سلامت و دیگر بخشها کمک کند.
منبع: msn