مزایا و معایب پورت های USB-C (بخش دوم)

در مطلب قبلی در خصوص معرفی کابل ها و ورودی های USB-C صحبت کردیم. همچنین در خصوص دلیل روی کار آمدن این نوع اتصال دهنده ها نیز صحبت کردیم. در این مطلب درباره مزایا و معایب استفاده از کابل های USB-C به عنوان اتصال دهنده صحبت خواهیم کرد.

مزایا و معایب پورت های USB-C (بخش دوم)

کلیک ، مسلماً استفاده از کابل ها و ورودی های USB-C مانند استفاده از هر نوع وسیله دیگر در دستگاه های مختلف مزایا و معایب خود را دارد. ابتدا در مورد مزایای استفاده از این نسل جدید از USB ها صحبت خواهیم کرد.

تغییر در طراحی اتصال دهنده ها و ورودی های USB منجر به به روز رسانی کابل ها و ورودی های تعبیه شده در دستگاه های مختلف شده است. البته این تنها مزیت استفاده از کابل های USB-C نیست. مزیت مهم استفاده از این نسل جدید USBها در واقع بهره گیری از پروتکل USB 3.1 است که باعث انتقال سریع داده ها و اطلاعات می شود. از این رو مزایای استفاده از USB-C به عنوان واسط برای اتصال و انتقال اطلاعات را می تواند در چند بخش زیر خلاصه کرد.

  • سرعت بالا: در واقع سرعت انتقال داده ها از طریق USB 1.0 که از آن در سال ۱۹۹۶ رو نمایی شد چیزی در حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه بود. بعد از آن نسل جدیدی از USBها به نام USB 2.0 در سال ۲۰۰۰ رو نمایی شد که سرعت انتقال داده ها در آن ها چیزی در حدود ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه بود. اما در سال ۲۰۰۸ نسل جدیدی از USB ها با نام USB 3.0 به کاربران معرفی شد که سرعت انتقال داده ها در آن چیزی بیش از ۵ گیگ بر ثانیه بود. نسل اول USB 3.0که به USB 3.1 معروف شدند قادر به انتقال ۵ گیگ داده در هر ثانیه بودند. نسل بعدی آن ها که به USB 3.2 مشهورند توانایی انتقال ۱۰ گیگ داده در هر ثانیه را دارند که سرعت بسیار بالایی است.
  • قدرت بالا: این اتصال دهنده های نسل جدید قادر به پشتیبانی از ۱۰۰ وات انرژی هستند. در واقع می توانند جریان ۱۰۰ وات انرژی در خود را به راحتی تحمل نمایند از این رو این کابل ها برای شارژ دستگاه های مختلف از لپ تاپ گرفته تا گوشی های هوشمند و یا تبلت ها بسیار مناسب هستند. نسل جدید این کابل ها قادر به انتقال وضوح تصویر ۴K برای صفحه نمایش ها و انتقال داده های صوتی هستند.
  • اشغال فضای کم تر: سایز کوچک و از طرفی انعطاف پذیری ورودی های این نسل جدید از USB ها باعث شده است تا از آن ها در لپ تاپ های فوق باریک و همچنین گوشی های هوشمند بیشتر استفاده شود. مثلاً گوشی های هوشمند اندرویدی مثل پیکسل مجهز به این نوع ورودی ها است.
  • انعطاف پذیری بیشتر: طبیعت همه کاره بودن این نسل از USB ها باعث شده است تا کاربران بتوانند از آن به صورت چند منظوره استفاده می کنند. مثلاً فرض کنید کاربری از ورودی و کابل های USB-C برای اتصال لپ تاپ خود به صفحه ۲۷ اینچی ال جی استفاده می کند. از طرفی لپ تاپ خود را نیز به منبع برق متصل کرده باشد. اگر این نمایشگر دارای اتصالات دیگر USB باشد مثلاً نمایشگر به یک هارد متصل باشد در این صورت کاربری تواند از طریق لپ تاپ خود نیز به اطلاعات درون هارد دسترسی داشته باشد و یا اطلاعات خود را روی آن منتقل نماید.
  • سازگاری: خوشبختانه USB-C با نسل های قبلی خود سازگار است. در صورتی که کاربر به یک آداپتور دسترسی داشته باشد می تواند از طریق ورودی و یا کابل USB-C و آداپتور اتصال میان USB-A و USB-C بر قرار نماید.

تصویر متن

دستگاه های مختلفی وجود دارند که می توانند به عنوان یک آداپتور عمل نمایند که در تصویر بالا یک نمونه از آن را می توانید مشاهده نمایید.

با وجود تمام مزیت هایی که استفاده از کابل ها و ورودی های USB-C برای کاربران به ارمغان خواهند داشت، استفاده از آن ها ممکن است مشکلاتی نیز ایجاد نمایند. با وجود اینکه USB-C نوع جدیدی از USB است که دارای قدرت و زیادی است اما هنوز در ابتدای راه است و بنابراین استفاده از آن با محدودیت هایی مواجه است.

همان طور که می دانید USB-C نوعی اتصال دهنده است که سرعت آن در انتقال اطلاعات برای کاربران بسیار جالب است. همان طور که در مطلب قبلی نیز به آ اشاره شد نسل اول USB-C داده ها و اطلاعات را با سرعتی در حدود ۵ گیگ بر ثانیه منتقل می کرد در حالی که این سرعت در نسل دوم آن به چیزی بیش از ۱۰ گیگ بر ثانیه رسید. اما نسل سوم امکان مشارکت با Thunderbolt 3 را دارا است که سرعت انتقال داد ها در آن در حدود ۴۰ گیگ بر ثانیه است. اما مشکل اساسی اینجا است که با وجود اینکه شکل ظاهری ورودی های USB-C یکسان است اما سازندگان مختلف دستگاه های مختلف از لوازم مختلفی برای ساخت این ورودی ها استفاده می کنند و بنابراین ممکن است سرعت واقعی انتقال اطلاعات در آن ها مختلف باشد. از این رو کاربران هنگام خرید دستگاه های خود می بایست به این موضوع توجه داشته باشند.

از طرفی کابل های USB-C نیز ممکن است بخشی از مشکل باشند. این کابل ها نیز می توانند از نظر شکل ظاهری یکسان باشند اما به دلیل اینکه این کابل ها می توانند از جنس ها و مواد مختلفی ساخته شده باشند بنابراین توانایی انتقال داده در آن ها نیز متفاوت است. مثلاً بهترین کابل های USB-C آن هایی هستند که علاوه بر اینکه قادر به انتقال اطلاعات با سرعتی مناسب با USB-C هستند توانایی تبدیل شدن به کابل های HDMI، MHL و غیره را برای اتصال نمایشگر و غیره داشته باشند.

اما مشکل دیگری نیز وجود دارد که در بازار کابل های ارزان قیمت و تقلبی برای USB-C وجود دارد که استفاده از این کابل ها باعث آسیب رسیدن به دستگاه می شود. بنابراین کاربران حتما باید نسبت به خرید کابل های اصلی و سالم نهایت دقت را داشته باشند.

ارسال نظر