معرفی انواع مختلف شبکه های اجتماعی (بخش دوم)

در این بخش نیز قصد داریم، چهار مورد از شبکه های اجتماعی دیگر را معرفی کنیم و نحوه استفاده صحیح از آن ها را برای پیشبرد اهداف تجاری، بیان کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی انواع مختلف شبکه های اجتماعی (بخش دوم)

کلیک - در ادامه بخش اول قصد داریم به معرفی چهار نوع دیگر از شبکه های اجتماعی بپردازیم که مهم ترین آن ها سایت های ایجاد شده بر پایه تجارت الکترونیک است و برندها باید برای جلب توجه سرمایه نسل جوان، به این سایت ها و شبکه ها توجه ویژه ای داشته باشند.

پلتفرم های اجتماعی منتشر کننده مطلب

این پلتفرم ها شامل وبلاگ ها و میکرو وبلاگ ها (وبلاگ هایی که در آن مطالب معمول و کوتاه به اشتراک گذاشته می شوند)، که کاربران در آن ها مطالب کوتاه و بلندی را به اشتراک می گذارند. این پتلفرم ها تنوع زیادی دارند؛ از برخی پلتفرم ها که افراد زیادی در آن ها می توانند به صورت همزمان با هم تعامل داشته باشند (مانند توییتر که معمولا در دسته میکرو وبلاگ ها قرار می گیرد و عده ای کمی از کاربران آن را در دسته وبلاگ ها قرار می دهند)، گرفته تا پلتفرم هایی همانند Medium و Tumblr که برای کسب عنوان بهترین پلتفرم اجتماعی منتشر کننده مطالب با هم رقابت می کنند، همگی جزء این دسته از شبکه های اجتماعی محسوب می شوند. از قدیمی ترین پلتفرم ها در این زمینه می توان از Word Press (سیستم مدیریت محتوای سایت ها) و Blogger نام برد.

تردیدی نیست که استفاده از توییتر برای پیشبرد تجارت و رونق بخشیدن به آن، بسیار می تواند منفعت بخش باشد و در مورد وبلاگ ها هم این چنین است. شما می توانید با استفاده از وبلاگ ها به بهتر شناخته شدن برند یا شرکت خود کمک کنید و مطالب جالبی برای شبکه های اجتماعی خود همانند فیس بوک ایجاد کنید. در ضمن استفاده از وبلاگ ها می تواند به تثبیت جایگاه شما به عنوان یک برند یا شرکت پیشتاز در حوزه صنعتی که در آن فعالیت می کنید، کمک کند. در ضمن اگر نمی دانید چگونه می توان یک وبلاگ ایجاد کرد، می توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، مطالب خوبی در این زمینه پیدا کنید.

سایت های دربردارنده بوک مارک ها

در نخستین روزهای پیدایش اینترنت، یافتن محتوای مورد نیاز در فضای مجازی واقعا دشوار بود؛ اما امروزه سایت های بی شماری دربردارنده محتوای مورد نیاز شما هستند و با استفاده از موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو به راحتی می توانید در فضای مجازی به هر آنچه که می خواهید، دست پیدا کنید؛ اما گاهی اوقات شما فهم درستی از آنچه که به دنبال آن هستید، ندارید. در چنین مواردی می توانید از سایت هایی که سایت های مختلف را به صورت بوک مارک طبقه بندی کرده اند، استفاده کنید. کاربران در یک سری از خدمات مبتنی بر وب مانند موتور جستجوی StumbleUpon (یک موتور جستجو برای یافتن محتوا که موارد یافته شده را به کاربران پیشنهاد می دهد)، Pinterest (سایتی برای به اشتراک گزاری تصاویر و به اصطلاح پین کردن آن ها) و خبر خوان Flipboard، محتوای مفید را جمع آوری می کنند و در حساب های کاربری خود در این پلتفرم ها ذخیره می کنند. این محتواها هم می توانند فقط در اختیار شخص مورد نظر قرار گیرند و هم می توانند با سایر کاربران به اشتراک گذاشته شوند. این سایت های ارائه دهنده بوک مارک ها، معمولا مطالبی را ارائه می دهند که معمولا شبیه به لینک ها یا تصاویری است که قبلا ذخیره کرده اید.

شما می توانید با بوک مارک کردن محتوای مفید از سایت های دیگر در وب سایت تجاری خود، تا حد زیادی به دیده شدن آن کمک کنید. شما می توانید برای انجام این کار، عناوین مهم و تصاویر را برای تهیه و ارتقای بخش RSS سایت خود، بهینه سازی کنید و دسترسی و خواندن آن ها را برای مخاطب خود آسانتر کنید. همچنین باید مطمئن شوید که مطالب و ویدیوها می توانند با استفاده از افزونه مرورگر Pinterest به اشتراک گذاشته شوند. در نهایت به تصاویر مهمی که در وبلاگ یا وب سایت شما نمایش داده می شوند، توجه ویژه ای داشته باشید. موارد پین شده می توانند همانند در قالبی شبیه به ویترین نمایش داده شوند که می توانند بهترین شیوه برای ارائه محتوای سایت باشد.

دوم اینکه سایت های دربردارنده بوک مارک ها می توانند ابزار خوبی برای گزینش محتواهای مختلف باشند. شما می توانید با ایجاد یک برد در سایت Pinterest و یا یک مجله در سایت Flipboard، جذابترین محتواهای مرتبط با موضوع خود را که از منابع مختلف جمع آوری شده است، دسته بندی کنید. چنانچه برای معرفی خود از سایت Hootsuite (پلتفرمی برای مدیریت شبکه های اجتماعی) استفاده می کنید، می توانید محتواهای مختلف را به RSS اضافه کنید و یا سایت هایی همانند Pinterest و Flipboard را در داشبورد سایت خود، بوک مارک کنید.

شبکه هایی مبتنی بر ارائه موارد مورد علاقه گروهای مختلف مخاطبان

مهمترین فرصتی که توسط شبکه های اجتماعی ایجاد می شود، یافتن افرادی با علایق مشابه است. می توان گفت علاوه بر گروه های فیس بوک و LinkedIn و گروه های ایجاد شده در گوگل پلاس، تمامی شبکه های ایجاد شده، به نوعی برای یافتن علایق طراحی شده اند؛ به عنوان مثال سایت Last f.m برای موسیقی دانان و دوستداران موسیقی طراحی شده است که علاقه مندان به موسیقی می توانند موسیقی مورد علاقه خود را در این سایت ها بیابند و سایت Goodreads هم برای علاقه مندان به کتاب همانند نویسندگان و خوانندگان مشتاق فراهم شده است.

ایجاد حساب کاربری تنها در یکی از این نوع شبکه های اجتماعی، استفاده ای هوشمندانه از آن ها برای پیشبرد اهداف تجاری شما نیست؛ زیرا ممکن است آن شبکه اجتماعی روزی به فراموشی سپرده شود؛ اما در صورتی که تمام مشتریان و تمام مخاطبان شبکه های اجتماعی با یکدیگر علایق مشترک داشته باشند، قضیه کمی فرق می کند و شما می توانید این موضوع را به راحتی بسته به نوع تجارت خود بفهمید؛ به عنوان مثال سایت Goodreads می تواند برای تمام علاقه مندان به مطالعه و ناشران، یک شبکه اجتماعی خوب محسوب شود. استفاده از چنین شبکه های اجتماعی می تواند این امکان را فراهم کند که یک فرد دارای تجارت و کسب و کار خاص، همواره طبق علایق و گرایشات مشتریان و مخاطبان خود عمل کند.

سایت های ایجاد شده بر پایه تجارت الکترونیک

درست است که این دسته از شبکه های اجتماعی، به عنوان آخرین مورد مطرح شده است؛ اما این موضوع به معنای این نیست که دارای کمترین میزان اهمیت هستند. اخیرا اتفاق جدیدی در تمام شبکه های اجتماعی رخ داده است و آن هم این است که شما می توانید تنها با یک کلیک، هر آنچه را نیاز دارید در این شبکه ها خریداری نمایید. در سایت هایی همچون Polyvore، محصولات چندین فروشنده در یک محل جمع شده است. شما می توانید صنایع دستی خود را در سایتی به نام etsy و بدون نیاز به وجود یک مکان فیزیکی، به فروش برسانید. در چند سال گذشته، امکان بهره مندی از تجارت الکترونیک در بسیاری از سایت ها ایجاد شده است که بر اساس حوزه فعالیت خود، به دسته های گوناگونی تقسیم شده اند که از میان آن ها می توان به سایت هایی همچون فیس بوک، توییتر و Pinterest اشاره کرد.

امروز بسیاری از افراد، مخصوصا نسل جوان، بسیاری از کالاهای مورد نیاز خود را به صورت آنلاین خریداری می کنند. اگر امکانات ایجاد یک فروشگاه اینترنتی برای شما وجود دارد،حتما چنین فروشگاهی را ایجاد کنید و یا حداقل یک بروشور در چنین فروشگاه هایی قرار دهید، تا نظر افراد نسل جوان را به خود جلب کنید. فروشگاه های تجارت الکترونیکی یا سایت هایی با قابلیت تجارت الکترونیک مانند Pinterest می توانند برای برندهایی که در حال حاضر فروشگاه آنلاینی در وب سایت آن ها وجود ندارد، انتخاب خوبی باشند. چنانچه امکان همکاری با فروشکاه های اینترنتی بزرگ مانند آمازون را ندارید، می توانید به زودی دکمه خرید را در برخی از شبکه های اجتماعی مانند توییتر ایجاد کنید.

ارسال نظر