چه پردازنده ای (CPU) برای شما مناسب است؟( بخش اول)

پردازنده هر لپ تاپ یا پی سی و به طور کلی هر کامپیوتری در واقع مغز آن کامپیوتر است و از جایگاه پر اهمیتی بر خوردار است. در واقع در هنگام خرید هر نوع کامپیوتری یکی از مهم ترین بخش ها و اجزایی که باید به آن توجه شود پردازنده آن است. به همین دلیل در این مطلب و مطلب بعدی قصد داریم تا به معرفی پردازنده ها و کاربرد هر کدام از آن ها بپردازیم.

چه پردازنده ای (CPU) برای شما مناسب است؟( بخش اول)

در واقع در هنگام خرید هر نوع کامپیوتری یکی از مهم ترین بخش ها و اجزایی که باید به آن توجه شود پردازنده آن است. به همین دلیل در این مطلب و مطلب بعدی قصد داریم تا به معرفی پردازنده ها و کاربرد هر کدام از آن ها بپردازیم.

کلیک - وقتی وظیفه ای توسط کاربر بر عهده کامپیوتر قرار داده می شود در واقع این پردازنده دستگاه است که باید مانند مغز کامپیوتر کار کند و در واقع پردازش های محول شده به آن را انجام دهد. هر چه سرعت پردازنده بیشتر باشد در واقع کاربر می تواند کارهای هم زمان بیشتری را با استفاده از کامپیوتر انجام دهد. برای مثال می تواند همزمان چندین صفحه وب باز کند، در همان زمان بازی کامپیوتری انجام دهد و در همان زمان کار ویرایش عکس، و کارهایی از این قبیل که نیاز به پردازش بالایی دارند را انجام دهد.

هنگام خرید هر نوع و مدل لپ تاپ معمولاً در لیست مربوط به سخت افزار و مشخصات آن ها نام پردازنده استفاده شده در آن لپ تاپ مشاهده می شود. البته فقط نام پردازنده بدون هیچ گونه توضیح خاصی نمی تواند کمک زیادی به کاربر برای اینکه متوجه بشود آیا آن پردازنده برای کاری که فرد در نظر دارد مناسب است یا نه. معمولاً هنگام خرید لپ تاپ یا به طور کلی کامپیوتر سوالاتی برای کاربر پیش می آید که پاسخ به این سوالات بسیار مهم است. مثلاً یک لپ تاپ با پردازنده ۷ هسته i7-7y75 چه تفاوتی با لپ تاپ با پردازنده با پردازنده ۵ هسته i5-7200U دارد؟ آیا تفاوت سرعت در این دو تا چه حد است؟ یا به طور کلی هر کاربر بسته به کاربردی که از لپ تاپ انتظار دارد باید چه پردازنده ای و با چه سرعتی تهیه کند.

تصویر متن 1

امروزه در بیشتر لپ تاپ از پردازنده های اینتل استفاده می شود. با وجود اینکه تقریباً تمام این چیپ ها از طریق یک سازنده به بازار عرضه می شوند، اما شاید هزاران مدل مختلف در بازار وجود داشته باشد که هر کدام از آن ها یک قابلیت و کاربرد خاص خود را دارد. خوشبختانه به خاطر سپردن نکات کاربردی که هر کاربر باید در انتخاب پردازنده به آن ها توجه کد چندان کار سخت و دشواری نباشد.

اولین نکته ای که کاربر باید به آن توجه داشته باشد این است که هدف خود را از خرید لپ تاپ کاملاً مشخص کند. یعنی آیا قصد دارد از آن لپ تاپ برای انجام کارهایی که نیاز به پردازش بالا دارند استفاده کند و یا نه فقط برای کارهای روزمره که نیاز به پردازش چندان بالایی هم ندارند. مثلاً انجام کارهای محاسباتی حجیم از آن دسته کارهایی هستند که نیاز به پردازنده ای با سرعت بالا و قادر به انجام عملیات حجیم محاسباتی دارند. در جدول زیر نوع پردازنده ای که برای انجام هر کاری مناسب است را مشاهده می کنید:

هدف پردازنده پیشنهادی نوع نمونه طول عمر باطری
انجام بازی های رایانه ای و کارهای دفتری Corei5/i7 HQ Series Core i7-6820HQ, Core i5-5440HQ ۳ تا ۸ ساعت
کارهای روزمره به اضافه کارهای دفتری که نیاز به حجم بالای پردازش دارند Core i7 U Series Core i7-7500U ۵ تا ۱۷ ساعت
کارهایی روزمره که نیاز به پردازش بالا ندارد Core i5 U Series Core i5-7200U, Core i5-6200U, Core i5-6300U ۵ تا ۱۷ ساعت
کارهای روزانه با حجم پردازش بسیار پایین Core m / Core i5 / i7 Y Series Core m3, Core i5-7Y54 ۵ تا ۹ ساعت
لپ تاپ های ارزان قیمت که برای کارهای روزانه با حجم پردازش کم استفاده می شود Celeron, Pentium Celeron N3050, Pentium N4200 ۴ تا ۶ ساعت
پردازنده بسیار ارزان قیمت با قدرت عملکرد بسیار پایین Atom Series Atom Z3735F, Atom x3, Atom x5 ۷ تا ۱۲ ساعت

نکته دومی که باید به آن توجه داشت این است که هر کاربر بداند چگونه و به چه طریقی باید مدل و نوع پردازنده را متوجه شود. در شکل زیر نحوه خواندن مدل و نوع پردازنده کاملاً مشخص است:

تصویر متن 2

اولین کلمه در نام پردازنده مربوط یه سازنده و برند سازنده آن است. همان طور که گفته شد نام این برند سازنده معمولاً اینتل Intel Core است که البته با نام Xeon، Celeron، Pentium و یا Atom نیز مشخص می شود. بعد از نام برند مربوطه معمولاً اعداد و حروفی به شکل i3، i5، i7 و یا m5، x5، E و یا N وجود دارد که در واقع نشان دهنده تعداد هسته استفاده شده در پردازنده است. بعد از علامت خط تیره - عددی وجود دارد که در واقع نشان دهنده نسل پردازنده است. در واقع پردازنده های نسل ۷ از نوع جدید ترین پردازنده های موجود در بازار هستند. بعد از اندیس مربوط به نسل پردازنده ۲ یا ۳ عدد دیگری قرار دارد که معمولاً با حروف U، Y، HQ و یا HK دنبال می شوند. توجه به این حروف بسیار مهم است زیرا نشان دهنده قدرت و توان پردازنده هستند.

در مطلب بعدی در خصوص سایر مشخصات مربوط به پردازنده مثل تعداد هسته، نسل پردازنده و غیره و نقش آن ها در سرعت و توان پردازشی پردازنده صحبت خواهیم کرد.

ادامه دارد

ارسال نظر